Har hunnit vara har pa on i 5 dagar nu. Har kommit ner pa jorden igen, retat upp en forsta islanning och plumsat i ett av deras tempererade utonhusbad.
Jag borjar fran borjan. Sa som alltid ar fallet nar utlanningar kommer till ett land sa dyker ofta fragan upp vad som tycks om landet.
I forgar fick jag fragan om vad jag tyckte om Reykjavik, jag svarade utan att forsoka vara ohovlig att det ar en liten trevlig lugn smastad dar alla kanner alla. Tro mig det var inget bra svar, for en stad som har halva landets befolkning inom sina granser ar det ingen liten stad for de. Och annu mer uppretat var det over ordavalet "lugnt". Varenda islanning aker namligen till staden for att ga pa resturanger, shoppa och festa pa helgerna.
Men man lar sig hela tiden. Kopte lite naturgodis igar t ex sag inget pris men tankte inte pa det. Fick betala c:a 50 kronor for 200 gram:)
Ja och sa badet da. Alla islanningar badar 2-4 ganger i veckan i deras naturliga bad. Tyckte det var lite overskattat maste jag saga, i alla fall stadsbaden paminner lite val mycket om ett svenkt bubbelbad:) men jag har ju inte upplevt de naturliga kællorna an utan basængbyggen runt om sa det bli en helt annan upplevelse.
Ska foresten borja mitt islendska arbete imorgon. Jag ska dela post, vet inte om det ær med
bil, cykel eller till fots sa det ska bli spannande:) Ar ratt orolig for hur jag ska hitta och inte minst forsta deras egna bokstaver..gissa hur den har bokstaven uttalas t ex "ð" :)
svaret ar: likt engelskans th-ljud.
Har gatt runt en hel del i Reykjavik nu, ar en hyfsat fin stad men absolut inget huvudmal for en person utifran. Allting ar forstas ganska smaskaligt, det man ska se pa
Island ligger ute pa landsbyggden framforallt pa norra sidan av on. Tyvarr kommer det droja ett tag innan jag far mojlighet att ta mig utanfor staden.
Hyra bil ar dyrt och nu nar jag borjar jobba sa finns det ju lite tid.
Ett annat problem ar avstanden, Landet ungefar lika stort som lappland eller Skane, Smaland, halland och nagot landskap till ihop. Sa mellan resemalen ar det manga timmars fardvag sa man behover verkligen tid.
Slutligen ska jag denna gang kommentera ljuset och dygnsrytmen har. Det ar ljust ungefar till 12 pa natten och sen gar solen upp vid 4 igen...och da ska man aven tanka pa att natterna inte ar morka alls. Sa nar det ar ljust ar man vaken helt enkelt och ar man uppe lange sa vaknar man mitt pa dan:)
Om man kollar pa tider nar affarer oppnar sa forstar man att aven islanningarna sjalva gar i samma rytm. Nordens hus som jag nu sitter vid datorn vid t ex oppnar vid 12 pa dagen:)
Nasta gang jag skriver ska jag beratta om hur det ar att vara brevbarare pa Island som forvirrad svensk:) hade fint vanner