Onsdag 26 Mars 2008 - Ängesträsk
Magsjuk på resan?
Det händer ganska många och det kan förstöra stor del av resan. Jag har en sjukdom som heter Bechtrews. Den gör att det är extra besvärligt för mig om jag blir magsjuk eftersom jag då även får kraftiga ledbesvär. Av den anledningen har jag alltid med mig en medicin som heter Lexinor Den slår ut bakterierna på några timmar och man äter den i tre dagar (för säkerhets skull). Den fungerar även för min fru och ett tips är att ni pratar med er läkare om att ni skall resa till platser där magsjuka förekommer. Han kan skriva ut ett recept och ni slipper obehag och kan njuta av semestern. OBS att man bara tar den när man fått diareer och magsmärtor. Den hjälper inte mot självförvållade åkommor som "baksmälla". Det är inte bra för magen att äta den i onödan eftersom den slår ut den normala bakteriefloran också. Ta ett snack med läkaren om när ni skall använda den.
Lycka till
Blir konstant dålig i magen.. kvittar om det e Sälen eller Kambodja.. Måste ta kontakt med min läkare o få Lexinor.. Har aldrig hört talas om den...Tänk va reseguiden kan va bra.. Tack för bloggen
Tråkigt att du har fått denna besvärliga sjukdom ! Det måste vara jobbigt ! Jag vet en hel del om den så jag har medlidande och förståelse för dina problem.
Kan också tipsa om en medicin som jag tar här i Brasilien när min mage krånglar ! Jag är lös i magen ungefär en gång i månaden av någon outgrundlig anledning. Medicinen jag tar heter "Diasec" och fungerar på samma sätt som den du berättat om. Kan vara bra att lägga på minnet för ev. Brasilienresenärer !
Ha det !
Urmas