Ficktjuvar/försäkring
När jag var i S:t Petersburg och sjöng på Sverigedagen blev jag bestulen på min plånbok i T-baneingången. När jag skulle gå genom svängdörren gick den inte att öppna och det var mycket folk bakom mig. Jag hade då inte fått min nya höftled så jag hade käpp i ena handen och tryckte mot dörren med den andra. Folk tryckte på bakifrån och dörren gick upp. ca 10 sekunder senare upptäckte jag att plånboken med kreditkorten, körkort, ca 2000 kr och en del papper jag behövde var borta. Jag fick låna pengar av en kompis, skaffade kopia på anmälan hos polisen och trodde att allt skulle ordna sig när jag kom hem. Jag hade FOLKSAM som hemförsäkring/villaförsäkring och där ingick det reseskydd bl a mot överfall. Döm om min besvikelse när de efter anmälan klargjorde att försäkringen bara gällde om jag låg på marken, såg att någon tog plånboken samt vem som tog den. Dessa tre kriterier torde aldrig inträffa samtidigt! Om någon får ner mig på marken då är jag troligen medvetslös eller död annars hamnar jag inte där. Jag bytte bolag direkt och kollade med dem vilka regler de hade samt berättade hur det var med FOLKSAM. Ett gott råd; se över ditt försäkringsskydd, kolla självrisken och om försäkringen gäller vid fickstöld. I mitt fall jobbade nog två tillsammans. En satte hälen mot dörren för att jag skulle distraheras av att den inte gick upp. Den andra knuffade på mig bakifrån samtidigt som han tog min plånbok. Jag hade strax innan stannat och tagit fram den och gett alla mina växelmynt till en benlös krigsinvalid och det syntes från T-baneingången. Varning både för att visa var pengarna finns och för oseriösa försäkringsbolag. Lycka till där ute!
Gilla