Fredag 11 Juli 2008 - Sverige
Livet ombord som kryssningsvärdinna.
Reseguiden.se intervjuar Emma Alexson som under 3 månader lämnade Sverige för arbete som värdinna på kryssningsfartyg runtom i Europa. Slitigt hundgöra eller lyxigt lätt?
Hur hittade du jobbet?
Jag såg en annons på arbetsförmedlingen när jag sökte sommarjobb. Tre månaders arbete ombord på ett fartyg annonserades ut. Varför inte tänkte jag. Se Europa, träffa spännande människor, tjäna pengar och äta god mat. Men också för upplevelsen och erfarenheterna ett sådant jobb för med sig.
Vad var ditt jobb ombord?
Jag arbetade som värdinna. Min närmaste arbetsgrupp bestod av 7 stycken värdar och värdinnor i åldern 21-45 år. Vårt viktigaste jobb var att se till att gästerna hade det bra och att underhålla med aktiviteter av olika slag. Vi hade alla olika ansvarsområden och min blev att vara utflyktsansvarig vilket passade mig alldeles utmärkt. Ett arbete som ställer krav på eget ansvar och bra planering. Dagarna såg väldigt olika ut, i arbetet ingick allt från att skriva flera tusen biljetter ena dagen för att nästa dag följa med gäster på balett i St. Petersburg eller åka till blomsterpark i Amsterdam.
Vad innebär det att arbeta ombord?
Oavsett vilket jobb man har på ett passagerarfartyg gäller det att alltid vara glad och vänlig – utan gäster är inte vi heller ombord. Så fort du är utanför hytten är du på arbetet och ska ha uniform och ett glatt humör. Att arbeta ombord innebär också långa arbetsdagar. Jag arbetade för det mesta tidig morgon till sen kväll men med några timmar ledigt på dagen. Tiderna är väldigt flexibla och den egna planeringen är viktig för oftast får du ramarna till vad du ska göra men hur och när får du ansvara över själv. Vissa kvällar kunde jag lägga mig tidigt för att nästa dag arbeta till midnatt.
Det händer alltid saker ombord ett kryssningsfartyg, aktiviteter avlöper varandra och det pågår allt från bingo till frågesporter, shuffleboard till maskerader och shower. I arbetet ingår många privilegier såsom att äta tillsammans med gästerna i restaurangerna, bufféer och femrätters på menyn. Vi i kryssningspersonalen hade stewarts som städade våra hytter och skämde bort oss med små chokladbitar på kudden. Att arbeta ombord är egentligen inte ett arbete – det är en livsstil. Du är ständigt i tjänst men det innebär att du samtidigt får njuta av en drink på arbetstid och se kvällsshower med gästerna för att nästa dag åka med på någon utflykt och få betalt för att göra det.
Hur var stämningen ombord bland personalen?
Väldigt artig, vi hälsade alltid glatt på varandra och med tiden lär man känna de man har omkring sig, stewards, receptionister, maskiningenjörer, servitörer med flera. Efter ett tag märker man hur vi alla påverkar varandra. Exempelvis om en utflykt blir sen tillbaka till fartyget påverkas alla från restaurangen, med försenade tider, till personal som ska dra upp landgången innan vi kan segla vidare. Allt blir lätt förskjutet eftersom vi alla arbetar väldigt tätt. Det blir som ringar på vattnet. Det är mycket människor på liten yta så det är också rätt så enkelt att sprida bra ringar, är man glad mot gäster blir dessa glada mot andra gäster och personal och till slut är stämningen på topp ombord. Detta är dock något man måste upprätthålla vilket inte är så svårt med tanke på alla spännande stopp och all god mat en kryssning innebär som spär på allas goda humör.
Vart reste ni under din jobbperiod?
Under min tid till havs hann vi besöka flertalet länder i Europa. Vi gick i hamn i Holland, Frankrike, Spanien, Portugal, Marocko, Tyskland, Estland, Ryssland, Finland, Danmark och det blev också flertalet kryssningar till Norge. Vi var i en ny hamn ungefär varannan dag och då fick jag ofta följa med på utflykter, antingen för att översätta eller för att följa med som representant för fartyget vilket gjorde att jag hann uppleva väldigt mycket under denna period.
Vilken är din favoritplats?
Jag tyckte verkligen bra om Norge och vill gärna återvända med cykel eller bil för att resa runt i landet också. Att komma in i fjordarna var fantastiskt, jag kunde stå på däck och njuta i timmar när vi seglade igenom. Speciellt magiskt var det när vi kom norr om polcirkeln och det var ljust dygnet runt, samtidigt som vi seglade genom någon trång passage med höga bergsväggar omkring oss. Vi kom till Bergen flera gånger och staden blev en favorit, fjällen så pass nära centrum att man hann vandra lite innan man kollade in shoppingen i staden.
Är det något du hade svårt med i livet ombord?
Till en början kom inte jag och gungandet överrens så jag var sjösjuk mycket. Värst var när jag var sjösjuk under en livbåtsövning. Dessa övningar är obligatoriska och jag skulle demonstrera flytvästen samtidigt som magen gungade i kapp med havet, så fort övningen var klar hann jag precis springa till toaletten. Tack och lov vande jag mig så småningom, nu är man inbiten sjöman (skratt).
Ombord på fartyg är hierarkin stark vilket var svårt emellanåt men man förstår också vikten av ordning och att alla vet vad de förväntas göra. Jag kan lätt bli rastlös och vill att det ska hända saker så med jämna mellanrum kände jag mig instängd ombord. Dessa känslor försvann dock så fort vi kom i hamn och jag kunde ut och gå eller åka med på utflykt. Att ha ett stilla hav omkring sig och inte se några andra fartyg upptäckte jag också var en slags frihet.
Vad har varit det bästa med ditt arbete ombord?
Min ombordfamilj, det vill säga mina kolleger och allt vi har fått uppleva tillsammans. Det är så fantastiskt att ena dagen segla in i en hamn i norra Norge för att se glaciärer för att veckan därpå besöka Marocko med sol och färgstarka marknader. Mitt favoritminne är nog alla roliga stunder med kollegerna efter en lång tröttsam dag då vi delar med oss av dagens händelser, många skratt blir det… Eftersom man arbetar så tätt ombord och även delar hytter kolleger emellan utvecklas starka band till varandra, många interna skämt band oss samman ännu mer. Vi känner varandra väldigt väl och håller bra kontakt även nu efter att vi gått skilda vägar.
Vad är det viktigaste du har lärt dig?
Att hantera olika situationer och människor. Jag har också lärt mig vikten av att ha tålamod och kunna styra upp situationer. Det går inte alltid som man tänker sig så det gäller ibland att tänka fort och lösa problem som uppstår. Den mest effektiva lösningen är ett brett leende, positiv attityd och initiativförmåga. Med detta kommer man långt.
Skulle du rekommendera jobbet som kryssningsvärdinna/-värd?
Om man är beredd på hårt arbete, ständigt människokontakt och oregelbundna arbetstider rekommenderar jag jobbet starkt. Förhoppningsvis tycker du om att träffa nya människor och är flexibel. Du möter hundratals fantastiska människor, får besöka vackra platser du kanske annars inte hade kommit till och du får med dig minnen och erfarenheter för livet.
Text: Emma Alexson
Hur hittade du jobbet?
Jag såg en annons på arbetsförmedlingen när jag sökte sommarjobb. Tre månaders arbete ombord på ett fartyg annonserades ut. Varför inte tänkte jag. Se Europa, träffa spännande människor, tjäna pengar och äta god mat. Men också för upplevelsen och erfarenheterna ett sådant jobb för med sig.
Vad var ditt jobb ombord?
Jag arbetade som värdinna. Min närmaste arbetsgrupp bestod av 7 stycken värdar och värdinnor i åldern 21-45 år. Vårt viktigaste jobb var att se till att gästerna hade det bra och att underhålla med aktiviteter av olika slag. Vi hade alla olika ansvarsområden och min blev att vara utflyktsansvarig vilket passade mig alldeles utmärkt. Ett arbete som ställer krav på eget ansvar och bra planering. Dagarna såg väldigt olika ut, i arbetet ingick allt från att skriva flera tusen biljetter ena dagen för att nästa dag följa med gäster på balett i St. Petersburg eller åka till blomsterpark i Amsterdam.
Vad innebär det att arbeta ombord?
Oavsett vilket jobb man har på ett passagerarfartyg gäller det att alltid vara glad och vänlig – utan gäster är inte vi heller ombord. Så fort du är utanför hytten är du på arbetet och ska ha uniform och ett glatt humör. Att arbeta ombord innebär också långa arbetsdagar. Jag arbetade för det mesta tidig morgon till sen kväll men med några timmar ledigt på dagen. Tiderna är väldigt flexibla och den egna planeringen är viktig för oftast får du ramarna till vad du ska göra men hur och när får du ansvara över själv. Vissa kvällar kunde jag lägga mig tidigt för att nästa dag arbeta till midnatt.
Det händer alltid saker ombord ett kryssningsfartyg, aktiviteter avlöper varandra och det pågår allt från bingo till frågesporter, shuffleboard till maskerader och shower. I arbetet ingår många privilegier såsom att äta tillsammans med gästerna i restaurangerna, bufféer och femrätters på menyn. Vi i kryssningspersonalen hade stewarts som städade våra hytter och skämde bort oss med små chokladbitar på kudden. Att arbeta ombord är egentligen inte ett arbete – det är en livsstil. Du är ständigt i tjänst men det innebär att du samtidigt får njuta av en drink på arbetstid och se kvällsshower med gästerna för att nästa dag åka med på någon utflykt och få betalt för att göra det.
Hur var stämningen ombord bland personalen?
Väldigt artig, vi hälsade alltid glatt på varandra och med tiden lär man känna de man har omkring sig, stewards, receptionister, maskiningenjörer, servitörer med flera. Efter ett tag märker man hur vi alla påverkar varandra. Exempelvis om en utflykt blir sen tillbaka till fartyget påverkas alla från restaurangen, med försenade tider, till personal som ska dra upp landgången innan vi kan segla vidare. Allt blir lätt förskjutet eftersom vi alla arbetar väldigt tätt. Det blir som ringar på vattnet. Det är mycket människor på liten yta så det är också rätt så enkelt att sprida bra ringar, är man glad mot gäster blir dessa glada mot andra gäster och personal och till slut är stämningen på topp ombord. Detta är dock något man måste upprätthålla vilket inte är så svårt med tanke på alla spännande stopp och all god mat en kryssning innebär som spär på allas goda humör.
Vart reste ni under din jobbperiod?
Under min tid till havs hann vi besöka flertalet länder i Europa. Vi gick i hamn i Holland, Frankrike, Spanien, Portugal, Marocko, Tyskland, Estland, Ryssland, Finland, Danmark och det blev också flertalet kryssningar till Norge. Vi var i en ny hamn ungefär varannan dag och då fick jag ofta följa med på utflykter, antingen för att översätta eller för att följa med som representant för fartyget vilket gjorde att jag hann uppleva väldigt mycket under denna period.
Vilken är din favoritplats?
Jag tyckte verkligen bra om Norge och vill gärna återvända med cykel eller bil för att resa runt i landet också. Att komma in i fjordarna var fantastiskt, jag kunde stå på däck och njuta i timmar när vi seglade igenom. Speciellt magiskt var det när vi kom norr om polcirkeln och det var ljust dygnet runt, samtidigt som vi seglade genom någon trång passage med höga bergsväggar omkring oss. Vi kom till Bergen flera gånger och staden blev en favorit, fjällen så pass nära centrum att man hann vandra lite innan man kollade in shoppingen i staden.
Är det något du hade svårt med i livet ombord?
Till en början kom inte jag och gungandet överrens så jag var sjösjuk mycket. Värst var när jag var sjösjuk under en livbåtsövning. Dessa övningar är obligatoriska och jag skulle demonstrera flytvästen samtidigt som magen gungade i kapp med havet, så fort övningen var klar hann jag precis springa till toaletten. Tack och lov vande jag mig så småningom, nu är man inbiten sjöman (skratt).
Ombord på fartyg är hierarkin stark vilket var svårt emellanåt men man förstår också vikten av ordning och att alla vet vad de förväntas göra. Jag kan lätt bli rastlös och vill att det ska hända saker så med jämna mellanrum kände jag mig instängd ombord. Dessa känslor försvann dock så fort vi kom i hamn och jag kunde ut och gå eller åka med på utflykt. Att ha ett stilla hav omkring sig och inte se några andra fartyg upptäckte jag också var en slags frihet.
Vad har varit det bästa med ditt arbete ombord?
Min ombordfamilj, det vill säga mina kolleger och allt vi har fått uppleva tillsammans. Det är så fantastiskt att ena dagen segla in i en hamn i norra Norge för att se glaciärer för att veckan därpå besöka Marocko med sol och färgstarka marknader. Mitt favoritminne är nog alla roliga stunder med kollegerna efter en lång tröttsam dag då vi delar med oss av dagens händelser, många skratt blir det… Eftersom man arbetar så tätt ombord och även delar hytter kolleger emellan utvecklas starka band till varandra, många interna skämt band oss samman ännu mer. Vi känner varandra väldigt väl och håller bra kontakt även nu efter att vi gått skilda vägar.
Vad är det viktigaste du har lärt dig?
Att hantera olika situationer och människor. Jag har också lärt mig vikten av att ha tålamod och kunna styra upp situationer. Det går inte alltid som man tänker sig så det gäller ibland att tänka fort och lösa problem som uppstår. Den mest effektiva lösningen är ett brett leende, positiv attityd och initiativförmåga. Med detta kommer man långt.
Skulle du rekommendera jobbet som kryssningsvärdinna/-värd?
Om man är beredd på hårt arbete, ständigt människokontakt och oregelbundna arbetstider rekommenderar jag jobbet starkt. Förhoppningsvis tycker du om att träffa nya människor och är flexibel. Du möter hundratals fantastiska människor, får besöka vackra platser du kanske annars inte hade kommit till och du får med dig minnen och erfarenheter för livet.
Text: Emma Alexson
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Skrynkelfria pingviner 15 år sedan |
Superwoman! 5 dagar till avresa mot Kapstaden 15 år sedan |
Koll eller inte? 15 år sedan |
Sydafrika 15 år sedan |
Tillbaka från Sarek. 15 år sedan |
Sandy
Gilla