Stöd Ukraina

Trichys blogg

Söndag 8 April 2007

Länge sedan sist!

Hej alla igen! Nu var det längesedan jag skrev! Hoppas att allt är bra med er! Här det finfint! Vi har hunnit med att gora en massa spannande studiebesök och föreläsningar. Föreläsningarna har bl. a handlat om barnarbete i Indien, familjeliv i Indien, socialt arbete i Indien m.m. Riktigt intressant har det varit! Det verkar vara en hel del skillnader i förhållande till Sverige. Till stor del verkar det vara olika organisationer som star för det sociala arbetet. Donationer spelar stor roll. Det är ju inte riktigt så i Sverige. Igår kom en polismästare, som tydligen var väldigt högt uppsatt, och föreläste för oss om brottslighet. Intressant! Det är kul att se skillnaden mellan hur man behandlar högt uppsatta personer i Sverige i förhållande till hur man behandlar dem här. Polismästaren hadelivvakt verkade det som. När han kom in stälde vi oss upp och aplåderade. Det hade vi knappast gjort i Sverige! Han blev välkommnad på ett helt annat sätt än de andra föreläsarn.

Vissa saker har jag reagerat för under föreläsningarna. Många av våra föreläsare, och även Santhanam är väldigt kritisk mot religion, framför allt mot muslimerna. De är nästan lite för kritiska, och glömmer det possitiva med religionen. Vissa andra åsikter har jag också lite svårt att smälta. Arbete verkar vara det enda som räknas. Är man fattig och inte har jobb så får man skylla sig själv lite. Det käns inte Jo.helt rätt.

Vi har varit på lite olika studiebesök också. Det första studiebesöket vi gjor var pa ett center för blinda kvinnor. Det var sa otroligt att se hur duktiga de var på att jobba med att sy, väva, göra stolar och korgar. Trist bara att de inte alls har samma förutsättningar som blinda i Sverige. Men, centret gav dem större möjligheter.
Det är tydligen väldigt viktigt att de får gifta sig också, så iblandkommer det män till centret för att hitte sig en kvinna att gifta sig med. Stora kulturskillnader kan man se mellan Sverige och Indien.
Ett av de andra studiebesöken vi gjort var på ett center för cp-skadde barn. Det var jättespännande! De hade sma resurser, men gjorde mycket jobb. Också här var kulturskillnaderna stora!
Så har vi fått möjlighet att besöka ett kvinnocenter, för utsatta kvinnor. De berättade sina historier för oss, och det var inte roligt att höra. Kärleken verkar vara förbjuden för vissa här. De fick inte bli kära i vem de ville, då fick de fly. Hemskt!

Nu maste jag ta och bege mig ut till taxin aldeles snart! Hoppas att ni alla har en fin och bra Påsk och att ni alla mår fint! Jag har det väldigt bra! Jag skrivermer en nnan dag!
Kram på er alla från Anna!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hallå igen!
17 år sedan
Länge sedan sist!
17 år sedan
I Trichy!
17 år sedan