Stöd Ukraina

Trichys blogg

Fredag 30 Mars 2007

I Trichy!

Halla alla!

Nu har Jag varit har i Trichy nagra dagar. Ni bor alla 36 studenter hos Santanam och hans familj. Det har ett jattestort hus! Vi bor i en liten by nagra kilometer utanfor Trichy. Jag strtrivs verkligen med att kunna ga runt i byn och halsa pa alla manniskorna och djuren, titta pa bananplantagen och ta kort. I forgar nar jag var ute pa en liten promenad blev jag inbjuden till en av de kvinnor som jobbar hos Santanam. Spannande värre! Jag fick träffa hennes faster/moster samt hennes systerdotter. Systerdottern pratade en hel del engelska, sa henne kunde jag prata med! Hon sjong tva sanger for mig som jag tror var pa hindi. De kan ocksa ha vrit pa tamil, som lokalspraket har heter. Igar var jag ute och gick tva promenader. Forsta gangen gick jag ner for att kolla bananplantagen. Sa sog jag en sot liten get som jag stannade for att prata med. Getens agare kom ut fran ett hus, och borjade prata med mig, eller forsokte prata. Hon kunde inte engelska. aven sonen i familjen kom ut. Med sig hade han tva sma veckogamla valpar. Det visade sig att de hade en hel kull valpar. Sa sota!
Pa den andra promenaden var vi tre tjejer som gav oss ivag pa en vag mellan bananplantagen. Vi paserade nagra hus, och massa barn sprang fram till oss for att ta i hand och bli fotade. Sa spannande att fa traffa lokalbefolkningen! Jag tycker att det ar jattekul och intressant! Trivs verkligen! Mamma och pappa, oroa er inte. Jag gar inte ut sjalv nar det ar morkt. Jag tar det sa forsiktigt. Jag gar inte langt bort ensam.

Igar morse var vi och besokte en skola och sag deras morgonsermoni. Det var sa IMPONERANDE! Barnen var sa duktiga! Forst marcherade de in pa skolgarden klassvis till musik. Sedan laste nagra elever upp nagra verser eller liknande. Nagra elever laste upp nyheterna fran tidningen. Allt var mycket fint och valordnat. Skolan startades av Santnam. De som gar dar ar barn fran fattiga familjer. Det var sa kul att fa komma dit och titta. Vi fick ocksa komma in i klassrummen. En klass sjong for oss. Sedan fick vi sjunga "Imse vimse spindel" for dem.
Pa vagen till skolan akte vi vagn dragen av oxar. Oxar anvands mycket som dragdjur har. Kor, oxar och getter finns i massor, men inga hastar.

Hit intills har vi haft tva foredrag. Det forsta som vi hade igar berorde socialt arbete i Indien. Det var mycket intressant att lyssna pa, aven om jag inte alltid holl med foredragshallaren. Dagens foredrag berorde det indiska samhallet. det var jatte intressant! Han berattade om olika problem som finns i det indiska samhallet. Vi fick ocksa lara oss om att reflektera over var egen personlighet, och lara kanna oss sjalva. Intressant!

Nu har vi alla varit och kopt Indiska drasser som vi har pa oss. Jag bar en drakt med byxor, en klanningsliknande sak, samt en sjal. Jag har ocksa kopt en sari, d.v.s ett tygstycke, som indiska kvinnor bar. hur jag skall ta pa det vet jag inte annu, men det skall jag lara mig! Den skall jag ha nar vi skall var afinkladda! Det ar sa kul att fa bara traditionella klader! Vasterlanska klader kan jag ha nar jag kommer tillbaka hem till Sverige ju.

Jag trivs som fisken i vattnet har! Anda problemet ar varmen pa natterna. Vi sover manga i ett stort rum, och det blir sa varmt! Jag har haft lite svart att sova, for jag rinner ju dort, och ar aldeles klibbig hela tiden! Annars ar allt bra! Maten vi far ar jattegod! De ar sa duktiga pa att laga mat!

Hoppas nu att ni allahar det riktigt bra! Jag har forstatt att varen har kommit till bade norr och soder. Skont!
Stora varma kramar till er alla fran Anna!
Dela med andra:    

Kommentarer
Christoffer säger:
Härligt att höra att du har det så bra där borta! Jag tror vi alla saknar dig jättemycket. Börjar bli lite kallare här nere i Skellefteå nu, och blåsigt.. brrrr... vi kanske kan byta ;)

Kram på dig min Anna! Hörs snart igen!
Postat 2007-04-03 23:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hallå igen!
17 år sedan
Länge sedan sist!
17 år sedan
I Trichy!
17 år sedan