Stöd Ukraina

Dalle5s blogg

Tisdag 30 Maj 2006 - Island

Island en del av norden

Oavsett om du aker till Norge eller Tchad kommer fragor komma upp som: har de ingen lattmjolk har? eller varfor stanger de nu?
Island ar ett land som jamfort med de skandinaviska landerna har mest skillnader. Islanningarna sjalva tror inte det av manga olikheter men den bilden jag byggt upp ar att det har forekommer ett annat rorelsemonster. Dagarna ar ofta langre, men tempat lugnare och mer nedskruvat.
Matvanorna har ocksa sina olikheter, jag har ju nu bara upplevt sommartider med 20 timmar sol per dygn sa jag har ju bara en bild, men att grilla vid midnatt eller ata frukost vid 12 forekommer mer an sallan.

Arkitekteruren har, har samma ursprung som i nordens ovriga lander..det ar jag ratt sa saker pa men det finns vissa tydliga skillander.
I en den valdigt graa miljon som ar har andra forattsattningar kommit. Manniskor bygger stora hus som att trosta sig med nar mojligheterna att vara utomhus langa tider ar daliga. En annan sak man lagger marke till ar att inget hus ar det andra likt och alla regnbagens farger forekommer...lite som en reflex pa det graa landskapet.

Man upptacker smasaker hela tiden. T ex har finns inga yogurtpaket storre an 500 gram, later kanske inte som nagot att bry sig om:) men ar man vann att kopa 1 liter hyfsat billigt sa blir det rubbningar nar en halvliter kostar 18 svenska kronor....man far tanka om vad man ska handla helt enkelt. Ett annat likande problem for mig ar att smaksatta filer och yogurt kostar dubbelt upp mot neutrala...staller till det med:)

sa har fortsatter det i tankegangen, nya smaproblem hela tiden...storsta just nu....hur ska vi fa glenn i rutan till VM:)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet