Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Torsdag 6 September 2007

Fördomar!

Fördomar är något man kan skratta åt, något idiotisk och något som kan leda till mycket problem. Själva definitionen av en fördom torde ju vara att den är felaktig, för om den är korrekt, ja, då är det ju bara fakta.

Jag tror att när de flesta är ute och reser så kommer de faktiskt aldrig ens i närheten av att komma i kontakt med sina fördomar, eftersom de ofta är rotade djupt i sammhälle och tradition. Jag har dock ny lyckats få en av mina fördomar mot frankrike bekräftade, alltså är det sant och kan betraktas som fakta istället.

I Sverige kan man ibland höra skämtet om "Fransk frukost" och att denna består av en cigarette och en kopp kaffe. Och ja, det är faktiskt en vanlig fransk frukost, eftersom många fransmän inte äter frukost i särskild utsträckning så gör de bara det som de ändå alltid gör: "Cafe clopp", kaffe och cigarette.

Dessutom kan jag också konstatera att alla fransmän röker. Ja, ALLA fransmän röker. Men den första januari blir det ändring på det, då blir det nämligen förbjudet att röka på krogen och restauranger. Jag misstänker att resultatet kommer att bli som när de införde rökförbud på allmän plats, nämligen att det bara blir förbjuder i delar av byggnaden, för röka det måsta man ju få göra!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe