Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Lördag 18 Augusti 2007 - Slottet i Azay-le-Rideau

Kanin

Utan att vara beredd på det blev jag bjuden på kanin. Jag fick gissa, och gissa,,, och gissa utan att komma på det. Det roliga var att när den tillagades så lämnades bl.a. njurarna kvar. De var riktigt goda såklart.

När fransmännen sedan frågade varför vi inte åt det i Sverige så blev mitt svar att vi inte hade de vilt i samma utstäckning och därmed ingen tradition. När de sedan påpekade att engelsmännen hade de som husdjur kom jag på att det nog också var en anledning till att svenskarna inte äter dom.
Dela med andra:    

Kommentarer
Busylizzy säger:
Jag har faktiskt ätit en massa kanin i Sverige....men när jag tänker på det så berodde det nog på att min farbror (från Italien) hade kaniner på gården. Så ibland bjöd han på kanin. Kommer ihåg att jag såg en flådd en en gång i kylskåpet. Den såg ut som en katt. Jag älskar katter, men tycker fortfarande kanin är urgott!
Postat 2008-03-24 18:07  Anmäl
Gullsing säger:
Kanin är väldigt gott. Det har vi ätit många gånger, när vi har varit på Tenerife. Där är det en nationalrätt ungefär. Det heter conejo con salmorejo y papas arrugadas. DVS kanin med stark sås och saltinkokta potatis, som ätes med skalet på.
"Gullsing"
Postat 2007-09-07 13:19  Anmäl
Mad_ostberg säger:
vi Svenskar åt mycket kanin under kriget, då många höll sej med egna kaniner för att få lite extrakött på bordet
och vissa gör de än i dag
t.ex vi *ler*
mycket gott

Postat 2007-09-02 22:29  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan