Stöd Ukraina

Familjenos blogg

Fredag 19 December 2008 - Ao Nang

Ao Nang 19 - 24 december 2008

Dags att ta oss till Krabi och Ao Nang. Äntligen (tycker Emma, Hannah och Jacob) skall vi lämna Bangkok och komma till de fantastiska thailändska stränderna. Eftersom planet inte går förrän vid 16-tiden tar vi en snabb shoppingrunda innan på dagen. Väl framme på flygplatsen får vi oss en angenäm överraskning, Claes inte minst. Han har lyckats boka in oss på business och inte vanlig economy-platser. Barnen blev övernöjda. Dessutom fick vi vänta i buisnessloungen där vi kunde sitta bekvämt och spela lite kort. Även denna gång fungerade mottagandet och den förbokade transfern från Krabi till Ao Nang. Mycket till Mammas förvåning. Vi var inte framme på Mild Bungalow förrän vid 22-tiden på kvällen. En snabb middag och sedan till sängs.

Lördag 20 dec

Dags att lära oss hur Ao Nang fungerar. Mild Bungalow är litet och charmigt och har en energisk föreståndarinna/ägare (?) som heter Maya. Hon lämnar oss inte ifred 2 sekunder. Så fort hon ser oss ropar hon barnens namn. Alla skall krama Jacob hela tiden, vilket inte är så lätt för en sjuårig svensk liten pojke att hantera. Nåja, dags att ta oss till stranden. Vi får ta taxi till piren, där båtarna till stränderna avgår från. I Ao Nang kan man inte direkt bada från stranden inne i samhället. Man måste ta long tail speedboat till en av de närliggande stränderna eller öarna. Vi bestämmer oss för Rai Leh beach idag. Stavningen varierar beroende på vilken skylt man tittar på, men jag tänker hålla mig till ovanstående version. En fantastisk strand. Turkost hav, vit sand och palmer. Det enda negativa var dessa evinnerliga strandförsäljare. Här är det oftast kvinnor som försöker sälja massage/ footscrub/nagellackering ed. Det är inte en utan hela tiden kommer någon och frågar om man vill få sina fötter skrubbade. När de tittar på mina och Claes fötter utbrister de ofta i ett ”Oh, my God”. Undrar hur illa det egentligen är? Är våra fötter redo att opereras eller är det möjligen något som snabbt kan avhjälpas bara de får utföra sin footscrub?? Idag låter vi oss inte luras ialla fall. Vi har en underbar dag på strander och njuter av solen, vågorna och sanden. Hem på eftermiddagen med longtail boat. Hittade en lite italiensk restaurang inte långt från hotellet som visade sig vara samlingsplatsen för alla (?) italienare som bodde i närheten av Ao Nang. God mat var det i alla fall.

Söndag 21 dec

Idag testade vi en annan strand. Vi tog en long tail boat till en närliggande ö som hette Poda Island. Det blåste lite mer idag så det var härliga vågor att hoppa i. Idag har Mamma bränt sig på axlarna och ryggen. Något röd, måste medges. Vi åt på en äkta italiensk pizzeria på kvällen. Italien verkar vara något av en röd tråd för vår vistelse i Ao Nang. Barnen älskade pizzan. Inte alls så fet som hemma i Sverige. Emma och Hannah ritade varsin teckning av den italienska flaggan och gav till ägaren. Jacob ritade som vanligt ninjakrigare som han gav till ägaren. Ägaren lovade att rama in dem och hänga upp dem på väggen. Underligt nog, tror jag faktiskt att han gjorde det, men vi gick inte tillbaka dit för att kolla.

Måndag 22 dec

Ännu en strand-dag. Idag åkte vi till Rai Leh beach igen. Lika skönt som tidigare. Idag gav jag med mig till en kvinna och lät henne (eller rättare sagt, hennes make) utföra foots crub på mig. Det var väldigt skönt och avslappnande. Emma och Hannah fick sina naglar målade. Så blev de fina och nöjda. Åt på Da Carla igen på kvällen

Tisdag 23 dec

För omväxlings skull tog vi oss till en annan strand idag. Vi tog long tail boat till Prha Nang beach idag. Här fanns en liten grotta med stalaktiter som hade formats till ett vattenfall. Lite roligt att ha gjort något annorlunda idag. Dessutom hittade vi (och alla andra turister) flera stora träd med apor (makaker tror jag) i. De tog villigt emot bananerna som vi köpte och lät barnen mata dem med. Det var roligt att se hur de inte ville släppa taget om sin trygghet, trädgrenarna, men ändå försökte sträcka sig efter bananerna. Efter matningen gick vi tillbaka till stranden för ännu ett dopp i det underbart turkosgröna 28 gradiga havet. Eftersom det var sista kvällen i Ao Nang bestämde vi oss för att äta på Mild Bungalows och packa allt färdigt på kvällen. Transfer till båten som skall ta oss till Koh Lanta sker redan vid 10-tiden nästa förmiddag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Koh Lanta Maj 2009
15 år sedan
April Koh Lanta
15 år sedan
Mars Visa-run Malaysia
15 år sedan
Vecka 11, 9 mars – 15 mars 2009