Under den gångna helgen var jag en Dubliner...
Avreste smidigt med Ryan Air från Västerås tillsammans med två väninnor, en självbelöning för att vi har varit duktigaoch legat i simbasängen under våren. Taxi med en kul farbror som berättade sin livs historia för oss, blandat med vad som ska ses på ett besök i staden.
Hade bokat in oss på Isaac
Hostel, centralt, billigt och enkelt med våningssängar, och vi somnade ovaggade för att vakna upp till en fredagsmorgon med fullt solsken, vilket inte verkar vara det vanligaste i Dublin.
Vi började med att åka stan runt på en riktig turistsightseeing, med dubbeldäckare, en runda på en timme för att sedan kunna orientera sig bättre.
Sen traskade vi, gata upp, gata ner, en pub här och en pub där och det vita skummet på en Guiness låg som en mustasch på överläppen.
På kvällen gjorde vi en visit på Braze and heads, en pub med anor från 1100talet. Ett tremannaband underhöll oss med vacker folkmusik, å även denna kväll somnade vi ovaggade.
Lördag morgon upp och gå och gå igen, in och ut ur affärer, mysiga caféer, gatumusikanter i vart och vartannat hörn.
Dublinborna är ett oerhört trevligt och hjälpsamt folk, om man stod med kartan i handen så var det nån som frågade om vi gått vilse...
Festival i hamnområdet, fullriggare och kappseglingsbåtar, blandat med musik och försäljningsstånd.
På kvällen en repa i det omtalade Temple bar området, fullt med folk på gatorna, knökfulla pubar och mängder med möhippor. Vi bara råkade gå förbi ett fönster där vi hörde musik, slank in och hamnade på en pub med den bästa irländska musik jag hört, Lad Lane hette bandet som blev en fantastisk avslutning på vår Dublin weekend.
Jag kan rekommendera en weekend i Dublin, mycket att se och göra, men dessvärre må man ha en tjock plånbok..