Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 21 Oktober 2011 - Stockholm

Wasa muséet

Släktbesök från Danmark. Vad visar man en 11 årig pojke "fra Köbenhavn"? Hans önskan förstås - Wasa muséet. Det blåser snålt, men solen skiner, när vi beger oss in till sta´n. Ombyggnad har för några dagar stoppat vårt pendeltåg, så vi får ta långfärd med buss, T-bana och spårvagn. Känns som att vara på resa. Passar ju bra på den här RG-sidan då! :-)

Det serveras dagens lunch i muséets restaurang, men det smakar inte en 11-åring. Han går i.st. tillbaka ut genom spärren och köper sig en bratwurst i korvståndet. Mätta och belåtna gör vi så vårt besök i muséehallen, där det stolta skeppet Wasa står i eget majestät.

"Den 10 augusti år 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd. Men resan blev kort. Inför bestörta åskådare förliste hon redan i Stockholms hamn. Tiden ombord stannade. Misslyckade försök att bärga Vasa gjordes, men till slut gav man upp. När Vasa bröt vattenytan 1961, 333 år senare, var hon ett stycke nästan orört 1600-tal." (ur broschyren)

Spännande att läsa på alla skyltar och se föremål från båten. Många frågor försöker jag svara på så tydligt som möjligt (på min bästa danska!), så att 11-åringen ska förstå. Vi trivs och tar lååång tid på oss i denna häpnadsväckande, historiska, mörka och kyliga miljö.
Lite ovanligt att vara turist i sin egen stad!
Dela med andra:    

Kommentarer
Rolf_52 säger:
minns också bärgningen...en världsattraktion idag
Postat 2011-10-22 20:52  Anmäl
Rika44 säger:
Intrersant läsning. Var på besök på Wasa musèe.t omkring 1965. Det är dags göra om besöket
Postat 2011-10-22 13:36  Anmäl
Haidi säger:
Har haft Tysk vänner på besök, den har takvandrat i Stockholm, en häftig upplevelse, och så har de så klart varit på Wasa.
Postat 2011-10-22 12:27  Anmäl
Peroerik säger:
Kul. Jag måste nog komma mig för att besöka Wasamuséet. Det var länge sedan sist.
Jag minns ju så väl bärgningen som direktsändes på TV.
Postat 2011-10-21 19:05  Anmäl
Dodi säger:
Väldigt intressant läsning, vad hände egentligen som förorsakade att skeppet Wasa sjönk, finns det nåt dokumenterat om den tragiska händelsen måntro, borde nog besöka museet nån gång när vi är i Stockholm!
Förstår pojken väl, bratwurstkorvar är ju så goda!!
Postat 2011-10-21 18:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet