Viktigheten av ett Bonsaiträd!
Vid mina vandringar på sta´n, fick man uppleva en hel del, speciellt om man gick till de otaliga marknaderna som fanns nästan på varje öppen plats.
Kul och lärorikt var det också att titta på, de gentlemän som ingående diskuterade hur utseendet skulle vara på ett välskapt bonsaiträd! Stundtals var disskusionerna rätt höga, angående om man skulle såga av en gren eller ej!!? Här såg man, att det annars så lugna, kinesiska humöret kunde snabbt tvärvända, till en hetsig och högljudd diskussion. Där folk, som inte alls hade med saken att göra, rätt vad det var, kunde vara djupt engagerade i bonsai trädets väl och ve!!!!
Som svensk, stod man bara och gapa över denna inlevelse, men man är ju tvungen att ta seden dit man kommer!
Upprymd och nyfiken på dessa bonsaiträds, tydligen viktighet i det kinesiska livet, smög jag mig , försiktigt fram för att titta på de olika sorters träd som fanns till salu. Jag hittade ett litet träd, som enligt min mening, både såg välskapt och snyggt ut. Vis av diskussionerna vågade jag inte rådfråga någon. Utan betalade och smög försynt ner mitt träd i en påse. Trädet tronar nu i ett av våra fönster härhemma!