Stöd Ukraina

0630s blogg

Onsdag 25 Juli 2007

Fest i ett kinesiskt hem!

Jag blev hembjuden till min vän mr Xiaos hem i Anhwei provinsen. (det var ju kinesiskt nyår) Vi startade vår bilfärd kl nio på morgonen från Jingzhou
Klockan sju var vi äntligen framme vid Xiaos residens, kåken var ett hus i tre plan, nybyggt, jag tror i denna by ett av de finare husen!!
Inredningsmässigt, mycket fint med mycket klinker och jättefina undertak i utsirat trä.
Vi blev kungligt mottagna av fru, barn, vänner, släktingar och övriga nyfikna. Tillfället skulle naturligtvis firas med ett ordentligt fyrverkeri!! En löpare skickades iväg till den lokale handlaren och han kom kvickt tillbaka med famnen full av diverse läckerheter i form av smatterband och andra pjäser.
Efter två röda var nejden täckt av rök, papper och ett evinnerligt muller från fyrverkeriet. Med rinnande ögon och värkande öron drog vi oss in i köket, där frun hade dukat fram Hot Pot på bordet. Det visade sig vara två olika sorters gryta, en med fisk och, en med olika sorters kött. Fisken rensades naturligtvis, men delades med ben och allt, skinnet på en fisk anses som mest smakfullt i Kina, kanske lite svårt för oss att äta fisksoppa med en massa ben och skinn i!
Köttsoppan innehöll tre sorters kött, bland annat hund fick jag reda på efter att ha smakat mig igenom alla bordets läckerheter!!!!!! Jag sköljde ner och bedövade mig snabbt med ett STORT glas kinesiskt brännvin efter denna upplysning!
Detta brännvin, som för övrigt hade en viss likhet med dåligt svenskt hembränt, flödade ganska friskt vid matbordet. Vi svenskar har tydligen, även i Kina ett rykte om oss att kunna dricka rätt friskt, för frågan kom ganska snabbt.
Hur mycket tåler du?? Vad svarar jag på en sån fråga?, tänkte jag. Man ville ju helst inte göra bort sig. Så svaret blev. Det är upp till er! Ett stort jubel bröt ut och den svenska hedern var tydligen räddad.
Jag kan nog utan skryt säga, att jag gick ifrån bordet som segrare, när det gällde att tåla mest av den ädla drycken. Men till deras försvar får jag nog säga, att enligt medicinsk expertis, så tåler tydligen inte den asiatiska befolkningen så mycket som vi!!
Det var rätt skönt att få lite värme inombords, för jag tror inte att jag har frusit så mycket någon gång när jag suttit inomhus!

I detta stora stenhus fanns nämligen ingen typ av uppvärmningssystem. Det var så kallt i huset att när vi satt runt bordet så gjorde ångorna från den varma maten det nästan omöjligt att se de andra gästerna på andra sidan bordet!!
Efter inmundigande av diverse drycker och läckerheter, såg jag att de flesta försvann upp på andra våningen. Jag förstod först inte vad som stod på, men efter en stund, fick jag förklarat för mig att nu skulle vi sjunga Karaoke! Detta var verkligen en riktig höjdare! ALLA! sjöng med verklig inlevelse, förutom jag förstås, jag kunde tyvärr inte dom kinesiska texterna. De som för tillfället inte sjöng satt i soffan och knaprade på diverse pumpafrö, solrosfrö och jordnötter. Skalen spottades för övrigt ut på bordet och golvet!! Stackars fru som skulle städa efteråt!! Detta så kallade bordsskick gick för övrigt igen, även när man satt på restaurang och åt! Diverse ben, brosk, skinnbitar spottades ohämmat ut på golv och bord. Men, detta vande man sig ganska fort vid. Det svåraste var, att vänja sig av med denna sed, när man kom hem!!!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

"The Land Of Smiles"
14 år sedan
CHINA ! Here we come!!
14 år sedan
Underbara Ungern igen!!!
15 år sedan
Snart semester.