Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Lördag 12 Februari 2011 - Cebu City
Resealbum: Asien -11

Turkost vatten :)

Hejsan!

Dags att uppdatera er dar hemma lite igen om vad som hant den sista tiden..

Hoppade pa en bat en bit nerfor floden o lamnade Nutshuts bakom mig, kom till Loboc tog en jeepney o sen vidare med buss till Jagna fortfarande pa Bohol alltsa. Motte upp nagra tyskar vid farjeterminalen o kopte sen biljetter till Camiguin. Precis nar vi skulle kliva pa baten stallde dom in den avgangen pga vadret o for hard sjo.. Dyngsura o lite besvikna bestamde vi oss for att dra till Panglao istallet, trots att jag redan vart dar alldeles for manga dagar tyckte jag att det skulle bli skoj. Tre tyskar, tva schweizare o jag tillbringade ett par dagar pa on o hade det ratt gott. Vadret borjade nu bli betydligt battre sa allt va pa topp, traffade aven en del folk jag umgicks med dar innan. Va ju bara ivag fran on fyra natter sa det kandes knappt som man lamnat stallet.. Dom andra drog vidare at olika hall men kvar pa on va jag, hade en del smagrejer att fixa med. Har under nastan alla dagar pa panglao hangt med ett par tjejer fran en bar, sa nar dom ville att jag skulle va med o fira en av deras fodelsedagar kan man ju inte sticka darifran :)
Nagra vanner, familj, massa mat o dryck pa stranden kunde inte bli annat an lyckat. Folket har e oftast valdigt trevliga sa det e inga problem att komma i kontakt med dom.. Speciellt roligt e det ju att umgas med locals sa man kan se hur dom bor o har det. Checkade ut fran stallet jag bodde pa o stannade hos flickorna fran baren istallet, betydligt billigare o roligare. Fixade en hoj en dag o stack pa en liten spontan resa. Jag, tva passagerare o lite packning pa en mc borjar likna Filippino style haha Gar iallfall bra att glida runt har aven i stan med all trafik. Dom kor som idioter har o tutan e ens basta van nar man e ute o kor. Forsta anhalten blev mag-asu falls pa Bohol. Stannade dar en stund badade lite vid fallen o madde allmant bra, har sett bade storre o maktigare fall men det var ett trevligt stalle som e vart ett besok om man har vagarna forbi. Forstatte sen varan roadtrip pa betydligt samre vagar som senare gick over till att knappt inte va vag alls. Malet va ett litet avlagset stalle dar en av tjejernas kompisar bodde med sin familj. Kom fram en bra stund senare utan motorcykel, den hade vi kort punktering pa. Det loste sig trots allt bra da vi fick hjalp av den lokala gummigubben som senare levererade hojen med friskt framdack :) Under tiden blev vi bjudna pa middag av familjen som drev ett risfalt o cocosnotsplantage. Vi at fisk i alla mojliga varianter, torkad o saltad eller sma sma raa fiskar i nan ingefaramarinad. Dom hade aven en karaoke maskin som samlade folk fran hela byn. Karaoke verkar va valdigt populart har pa Filippinerna, finns nastan overallt.
Vi tackade for oss nagra timmar senare o borjade kora hemat, det hade nu borjat skymma nar vi nadde asfalt igen o gjorde det inte lattare med massa trafik, fordon o vagar utan belysning o flygor stora som svalor i ogonen men men vi kom hem helskinade efter en toppendag! Avslutade kvallen med massage har sakert haft 8-9 st sen jag kom hit kostar ca 45kr for en timme sa det e nog ratt overkomligt.

Dagen efter sa jag hej o tack till folket o lamnade efter en middag Panglao, tog nattbaten over till Cebu o hoppade sen pa forsta bussen norrover mot Maia kom dit en ca 4,5 timme senare o tog en bat over till Malapascua. Har stannat fyra natter har pa on o trivts valdigt bra. Det e en valdigt liten o gar fint att traska runt pa ett par timmar. Framsta anledningen till att folk kommer hit e att fa en skymt av en haj som heter threshershark, men efterssom jag inte vagar dyka riktigt an har jag nojt mig med sol, bad o lite snorkling. Har gjort nagra batutflykter till annu mindre oar o bara tatt det riktigt lugnt. En av dagarna blev en heldag pa en riktig liten paradiso, tog en bat med ca 15 andra pers till ett stalle med sa turkost hav att man trodde nan spillt karamellfarg i vattnet, kombination med vit strand, palmer o nygrillad fisk till lunch gjorde det till ytterligare en kanondag att lagga pa minnet.
Lamnade Malapascua i morses. Denna gang intryckt i en liten minibuss halverade jag tiden tillbaks till Cebu. Stannar har nu inatt innan jag imorn bitti hoppar pa ett flyg till Palawan. Skall tydligen va ett riktigt aventyrsparadis sa jag har hoga forvantningar!

Maste kila, hors o syns /Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet