Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 18 Mars 2012 - Mambajao

Ibland klaffar saker ibland inte..

Klev pa en nattbuss i Vientiene som skulle ta mig soderut vilket den ocksa gjorde med bra betyg. Efterssom det var en sovbuss sa hade jag min lilla sang med kudde o hela baletten sa sov faktiskt ganska hyffsat trots att det var 10-12 timmar skumpig resa. Nar jag morgonen darpa klev av bussen beffan jag mig i Pakse ett stalle i sydvastra Laos. Stannade en natt innan jag hyrde en scooter o stack ivag ett par dagar osterut, blev en satans massa vattenfall i olika storlekar sa brist pa vatten att skolja av sig i efter alla dammiga grusvagar fanns inte.. Senare pa kvallen blev jag totalt drankt av en stortskur innan jag hittade ett tak att pausa under. Efter att vantat ut regnet blev det lagom att hitta rum for natten, efter att ha kort over en hund men undvikit att vurpa sa slog jag lager i forsta halan. Fortsatte dagen efter min lilla resa tillbaks mot Pakse, hittade ett alldeles kalastrevligt stalle for lunch o bad. Kom tillbaks pa kvallen o tog det ganska lugnt. Klamde in ett besok i en gammal tempelruin innan jag skulle sticka mot Thailand. Allt var frid o frojd anda tills jag kom till bussstationen, nan hade gjort fel sa jag hade ingen plats pa bussen trots att jag bokat tre dagar i forvag.. Slutade med att snubbarna jag kopt biljetten ifran korde mig i en fart som narmade sig ljusets hastighet till gransen dar jag skyndade mig igenom passkontroll mm. Fick tillbaks alla pengar men det innebar massa trubbel for nar jag efter nagra timmar kom till Ubon Ratchathani o skulle kliva pa taget var det samma visa dar, ingen plats.. Fick dock tag i en biljett i tredje klass som var billig men langt ifran den sovkupe jag sett fram emot. Den nastan 14 timmar langa resan blev en mardrom, en liten trabank antagligen lika manga manniskor som i Kina och en pissoarstank gjorde att jag inte sov manga minuter. Kom dock fram till Bangkok o allt kandes bra igen.
Kastade in vaskan pa ett rum o stallde mig i duschen en stund innan jag sprang ut pa stan dar jag skulle mota upp en kompis hemifran. Sprang dock forst pa en kanadensare som jag reste med ett tag forra aret i Filippinerna, vi visste att vi skulle vara i staden men inte riktigt vart sa det var klockrent att bara ramla in i varandra. En halvtimme senare slot Dennis upp sa fran att ha vart sjalv var vi nu tre musketorer :)

Det blev mkt snack o manga skratt under de fem natter vi tillbringade i Bangkok saken blev ju inte samre nar vi lyxade till med fint rum o swimmingpool pa taket boende.. Gjorde egentligen inte sa mkt under alla dagar mest hangde o hade det trevligt. Scott skulle vidare mot Burma o jag o Dennis satte oss pa ett plan till Boracay efter planbyte i Manilla o en kortare batresa var vi pa on. Kanslan att vara tillbaks pa Filippinerna var bara positivt hade tva fantstiska manader har forra aret o det ar inte tillrakligt sa med ytterligare fem veckor denna gang kan man checka av lite fler platser o oar. Dennis ville till Boracay pga bra surfning sa det var bara att gilla laget o glida med trots att mina forhoppningar var laga om just denna plats. Vi hade fem bra dagar dar med en fin strand o mkt barhang. Allting fanns bara en armlangd bort oavsett om du ville ha vasterlansk mat eller importerade varor, enkelt o bekkymersfritt men det saknade charm o var valdigt dyrt om man jamfor med manga andra oar i krokarna.

Satte oss ater pa ett plan o flog till Cebu hade kollat upp att vi hade mojligheten att ta en nattbat darifran under kvallen till Camiguin. Vi hade ett otroligt flyt denna dag allt klaffade, var inga problem att fa tag i biljetter o baten var bara en timme forsenad. Det var en chansning som gick hem for baten gar bara en gang i veckan.. Forra aret nar jag var i krokarna var jag pa vag till on men pga daligt vader stallde dom in baten sa det kandes valdigt gott nar motorn startade o vi gled ivag bort fran storstan.. Har hort sa mkt bra grejer om on sa beslutet att sticka hit kandes helt ratt. Vi tankte att vi stannar nagra dagar o kollar laget for on ar ganska liten sa man kor latt runt den pa ett par timmar. I skrivande stund har vi vart har over en vecka o stannar nog nagra dagar till haha. Sa latt att fastna pa stallen o stanna langre an man forst tankt. Uppdatering om Camiguin kommer i nasta inlagg.

//Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet