Kreta 1991
För 18 år sedan var min sambo och jag på Kreta första gången. Mina minnen från den resan var att det var varmt och att det fanns en massa inkastare vid varje liten krog utefter huvudgatan. Vi
hyrde en bil i tre dagar och besökte stranden Elafonissi på öns sydvästra udde. Då var det en ganska oexploaterad plats och jag minns att det låg en massa toapapper i sanddynerna (det fanns inga toaletter eller andra bekvämligheter då). Det var som att vara på en tropisk ö i en resekatalog...
Vägen till Elafonissi var då en grusväg med stora bumlingar. Det tog säkert tre timmar och vi hade hjärtat i halsgropen hela tiden eftersom man gled på gruset mot vägkanten (mot ravinerna). Idag är hela vägen ner asfalterad och det är bara sista 100 metrarna som är grus.
Nu 18 år senare bestämde vi oss för att åka tillbaka. Sonen (11 år) ville se Knossos. För två år sedan var vi i Kalo Nero (nära Kalamata) och besökte då ruinerna i Olympia. Förra året var vi på
Poros och besökte bl.a. amfiteatern i Epidauros. Sista dagen var vi
Aten och besökte Parthenon (Akropolis). Nu har turen kommit till Knossos på Kreta.