Stöd Ukraina

Snorklans blogg

Torsdag 25 Juni 2009 - Platanias
Resealbum: Kreta 2009

Platanias, Kreta

Ni vet hur det är... man sover knappt en blund natten före man åker. Åtminstone gör inte jag det eftersom jag är rädd att försova mig. Som vanligt låg jag i halvdvala och skuttade upp kl. 4 för att kolla packningen en sista gång. Resten av familjen låg och knoppade in i det sista (som vanligt).

På Arlanda gick allt smidigt men tyvärr hade flygledarna på Kreta valt att punktstrejka just denna dag och flyget var försenat med tre timmar. Trots förseningarna höll vi god min (tack och lov hade vi datorn med som handbagage och sonen kunde titta på film medan vi väntade).

flygplatsen i Chania fick vi bagaget snabbt och hyrbilsfirman stod och väntade med nycklarna till vår hyrbil. Färden gick genom Chania stad ((kanske inte är något som jag rekommenderar om det är första gången man kör bil i Grekland). Hetsig tempo och djungelns lag på vägarna och ganska otydliga linjer på gatorna gör att man kör lite på känn. Ta det lugnt och bli inte rädda för tutningar och armviftningar. Ofta vill grekerna bara påkalla uppmärksamhet över att de ska svänga eller varna för "här kommer jag".
Tänk på att gatorna är smala och grekerna har en förmåga att peta ut bilens nos ganska långt ut i körbanan när de kommer från en korsande väg. Att hetsa upp sig hjälper inte och var uppmärksam när du ska svänga... det är alltid någon som håller på att köra om eller så har du en moppe elle MC på insidan.

Nu låter det kanske som att jag är jättevan att köra i Grekland men efter att ha överlevt att köra i Aten förra sommaren så känns det som att jag klarar allt ;-) .

Väl framme vid hotellet (det är lite pyssel att hitta när gatorna inte är så bra märkta) så började vi boa in oss och tog ett välbehövt dopp i poolen. Middag på hög höjd i övre delen av Platanias (gamla delen) på restaurang Panorama. En underbar solnedgång och en god middag med en flaska lokal Retsina och semesterkänslan infann sig direkt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet