Onsdag 7 Juli 2010 - Skanör med Falsterbo
Skanör kyrka
En kyrkogård ger kunskap om vilken stad/by/samhälle man befinner sig i. Titlarna på gravstenarna avslöjar. Skanörs kyrkogård befolkas av sjökaptener, fyrmästare, tulltjänstemän, mästerlotsar, sjöingenjörer, styrmän, kantor och källarmästare..............med maka!! Fast jag inte har en dylik titel, är det på denna viloplats jag känner mig hemma - i framtiden - fast en liten bit därifrån ute i havet!
Skanör kyrka heter S:t Olofs kyrka. Äldsta delen, nuvarande mittpartiet, härstammar från början av 1200-talet. Formodligen ännu äldre. Den äldsta klockan är även den från denna tid. Gjuten av Gherard Cranmar från Lübeck. Nuvarande koret byggdes 1425. Dopfunten är från 1300-talet och är av Ravlundatyp.
Det nyaste är orgeln från 1969. Byggd av Olof Hammarberg. Den har två manualer och pedal samt 16 stämmor.
Kyrkans akustik är storslagen, och ofta spelas sommarmusik under juni, juli, augusti.
I kväll får vi vara med om en liten föreställning "Ett skådespel om kärlek". Framförd av skådespelaren och sångerskan Eva Engman. Hon ledsagas av Mats Johansson på piano.
Eva presenterar sitt skådespel i ett litet blad tillsammans med kvällens program.
"För en global förståelse, och en värld fylld av kärlek, behöver vi mötas som individer och våga visa sårbarhet. Min förhoppning är att få vara del i denna process genom att få beröra med min sång. Texten är mycket viktig. Musiken förstärker texten. Det hjärnan kanske inte vill uppfatta kan hjärtat förstå genom musiken."
En finstämd avslutning på denna soliga sommardag.