Lördag 10 Juli 2010 - Skanör med Falsterbo
Falsterbo Horse show.
Det är inte som på Derby, med hattar och sån´t, men en och annan urringad med pärlhalsband och koftan nonchalant slängd över axeln, trots 31 gr. finner man på läktaren! Så mycket folk, att man tror den lilla halvön ska tippa. Fullblodsaraber med skinande vackra manar och flätade svansar (inte så vanligt med araber i Vellinge kommun annars!).
Vi är några som är inviterade av SEB, och vi väljer lördagens tävling "Final, Folksam Scandinavian Open, 6 year-old Championship." Känner att jag "lagt av mig". I yngre dagar kunde jag alla hästar, ryttare, ägare och stalltillhörighet. Några somrar jobbade jag tom som hästskötare. Atmossfären är annorlunda. Har blivit för mycket kommersiellt jippo..........eller är det ålderstyckandet som sätter in.
Tävlingsmomenten är fortfarande spännande, men en kall öl i ett av skuggtälten är lockande och behövligt, om man ska hålla sig kvar i upprättstående.
Ett svalkande kvällsdopp i det klara havet borde lindra den sömnfria kommande natten. Det är festkväll på Falsterbo Horse show, och vinden ligger hitåt in till mitt sovrum.
Dunka, dunka.
Håll ut i värmen snart kommer regnet, eller?
Saknar lukten av tång...