Simma ur....ripströmmen!
Varje år så dör ett antal människor när de badar i havet och fångas av den farliga sk. ripströmmen som drar en från land ut till havs.
Det värsta man kan göra är att simma emot strömmen in mot land, då är det bättre att simma parallellt med stranden tills man kommer ut strömmen. Dessa strömmar är tack och lov inte så breda utan att man kan simma ur dem.
Tack och lov har jag inte hamnat i någon ripström men vill ändå förmedla detta tips då jag själv nyss fick reda på det.
Simma lugnt!
Marika
Fler borde känna till.
Marjo
Ha en bra dag!
Det är fint att du sprider denna info Marika!
Inte att leka med.
Jag har som komplement till många ovanstående hört att det också är i panik att man försöker ställa sig upp och det är då det händer, det är om jag förstår rätt, bäst att vara simmande.
Ibland ser man varningar utmed ständer för undervattenströmmer, detta avser sk "Ripströmmar". Vågorna för in mycket vatten mot en lång sandstrand och vattnet måste ju ut igen. Då uppstår ibland en ripström där detta vatten koncentreras i en strömfåra. Kommer man in i den kan man så att säga spolas ut i havet, men bara 50-100 meter sedan upphör strömmen. Detta är alltså farligt för den som ej är simkunnig. Ibland hör man talas om strömmar som för ned folk i djupet, dykare som sjuker trots att de har västen fullt uppblåst. Detta är fantasier Det finns ingen stans på jorden några strömmar som går uppåt eller nedåt. Alla strömar är vertikala!
tagen i från Dive Guide
Kram
Lotta.