Stöd Ukraina

Marikas blogg

Söndag 14 Juni 2009

Kraftigt höjda avgifter för pass from 15 juli!

Behöver du förnya ditt pass är det läge att skynda på - from 15 juli höjs priset med 1000 kr!
Fram till den 14 juli kostar ett pass 400 kr men därefter höjs priset till 1400 kr.

Provisoriska pass blir även de en dyr historia - efter att ha kostat 1000 kr så höjs de till 1600 kr.

Med detta tipset vill jag passa på att önska er alla trevlig midsommar! =)

Kram Marika

O B S ! L Ä S N E D A N ! ! ! Ber alla om ursäkt att jag fattade fel...

Farbror Frej säger så här:
"Informationen finns på Sweden Abroad och gäller utlandssvenskar. De höjda avgifterna avser endast pass som tas ut via ambassader utomlands. Anledningen är de höga kostnader för den nya och dyrbara utrustning som krävs för passframställning. I Sverige är det samma pris som tidigare, kronor 400.-. Ingen anledning att rusa iväg och förnya sina pass med andra ord. "
Dela med andra:    

Kommentarer
Ekkan2 säger:
Ja det gjorde vi.
Postat 2009-06-24 15:50  Anmäl
Marika säger:
Tack Ekkan för din ursäkt! Vi förhastade oss visst båda i detta fallet =)

Kram Marika
Postat 2009-06-23 22:56  Anmäl
Ekkan2 säger:
Har nu läst på sidan om de förhöjda avgifterna på Sweden Abroad angående pass etc som du Marika skrev om.Jag gick ganska hårt åt dig vilket jag idag ÅNGRAR MYCKET när jag läst sidan du referade till.Förstår mycket VÄL att det som stod där kan misstolkas.
Det är de som lagt ut det på sajten Sweden Abroad som ska ha kritiken och inte du .
Det är tur att Farbror Frej och Pierre Sofie var vaksamma och hjälpte dig att rätta till det.
Förlåt alla andra som tyckte att jag angrep Marika lite för hårt.
Tur att hon finns och håller oss andra underrättade om vad som händer.
Mvh/Ekkan2
Postat 2009-06-23 13:27  Anmäl
Marika säger:
Svar till Ekkan!

Så snart jag fick vetskap om att jag missförstått infomationen i Sweden Abroads nyhetsbrev lade jag in detta i bloggen och skickade meddelande till alla som fått den av mig innan om att jag haft fel.

Jag ber om ursäkt att jag inte kollade upp detta mera noggrant och hoppas verkligen att ingen blivit lurad att skaffa nya pass pga, min felaktiga blogg. Att jag inte kollade upp detta mer noggrant beror på att jag tyckte att information var helt klar, se länken i mitt första inlägg och bedöm själv. Det framgår ingenstans att det endast gäller utlanddsvenskar och då den kom från Sweden Abroad funderade jag inte över äktheten.

Din åsikt är lite tråkig då jag tror att många kan avskräckas från att lägga in bloggar av rädsla för att något kan vara felaktigt.... men jag tänker fortsätta med mina bloggar... med risk för att något oavsiktligt uppfattas fel, av mig eller av läsaren.

PS! Tack snälla "Fdp" din kommenter värmde =) Bloggen var menad som ett välmenat tips men denna gången blev det så fel...

Kram på er alla!

Marika
Postat 2009-06-17 12:42  Anmäl
Fdp säger:
Ett tips är ett tips och det måste vara upp till var och en att kolla om det stämmer. Marika har bett om ursäkt för att hon missförstått det hela och lagt in Farbror Frejs klargörande i sin gen blogg sedan FF haft kontakt med regeringskansliet och fått besked. Faktum är att Marika redan innan detta lagt ut en länk så att var och en själv kunde läsa.
Att komma med pekpinnar åt Marika i efterhand när allt utrett är lite övermaga. Den som inte kollar ett tips på forumet får faktiskt skylla sig själv!
Postat 2009-06-16 22:50  Anmäl
Ekkan2 säger:
Fick en funderare när du skrev att passavgiften skulle stiga till 1400 från 400.Tyckte höjningen blev lite väl mycket på en gång.Tog därför kontakt med systersonen som är polis sedan ca 20 år och jobbar med dessa frågor dagligen.Han förnekade att en sådan höjning var på G.Tur att du ändrade.Men tänk vad många som sprungit iväg till polismyndigheten för att fixa nytt pass.
Enligt mitt tycke så får du nog dubbelkolla en eller ett par gånger innan du skriver ut sådant här på bloggen.Även om du gjort det så måste du skriva ut källan där du hämtat uppgifterna så att vi som läser kan kolla själva.
Stämmer det som du skriver som svar på Pierre sofie så har de på Sweden Abroad inte tydliggjort vad det gäller vilket jag anser vara fel.De har då gjort så att den info de vill få ut i ämnet lätt blir misstolkat.
Postat 2009-06-16 22:11  Anmäl
Kustaffe säger:
Tyckte väl att det var underligt jag inte hört något om att passavgifterna skulle höjas.
Postat 2009-06-15 21:53  Anmäl
Kubap20 säger:
Oj,, Jag har 2år kvar var gör man kanske för vänter tills det gå ut
men en då,, Ha en trevlig sommar.. Kram
Postat 2009-06-15 16:42  Anmäl
Oskaraldo säger:
Tack för tipset...Önskar dig en fin sommar..
Mikael
Postat 2009-06-15 14:38  Anmäl
Travelfun säger:
Hej!

Ok, då kör jag nog på samma pass ett tag till.
Tycker dte är mycket bättre att få info, än att inte få någon alls :-)
Jag hade ingen aning om endra eller, och tycker du verkar ha koll på allt :-)

Kram från mig!!
Postat 2009-06-15 13:27  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet