Stöd Ukraina

Lenils blogg

Måndag 8 Juli 2024 - Colmar
Resealbum: Alsace 2024

Sightseeingdag

Runt 25 grader idag och vi har bestämt oss för en heldag i Colmar. Började med frukost som inte var direkt överdådig men helt okej, gott om croissanter både med och utan choklad. Tar en lugn promenad med sikte på turistbyrån men hamnar precis vid startpunkten för ett av de små tågen som kör sightseeingrundor så vi hoppar på det i tron att de ska komma och ta betalt i vagnarna. Det gör de inte, däremot ber de oss flytta för att ett stort gäng pensionärer ska få sitta tillsammans. När vi är tillbaka inser vi att det nog är krångligare att förklara att vi inte betalt än att låta bli. Vet inte riktigt om det var rätt tänkt men så fick det bli. På turistbyrån hittar vi en karta över vinvägen som vi tänker åka norrut i morgon. Nu är vi törstiga och hittar en glassbar, La Patisserie du Musée, där det blir glasscuper, juice och lemonad.Sen tar vi en promenad till området som kallas Lilla Venedig. Där tigger en svanfamilj något från gästerna på en restaurang och hela vyn är som tagen ur en saga. När vi är nöjda med det området går vi tillbaka och hittar ett creperie, Les Délices du Carrousel, som vi såg från tåget, lätt att hitta eftersom det låg i en park men en sån där gammaldags barnkarusell. Blir ett par galetter med ost och skinka samt ägg på mannens. Till det hittar vi en ny Scweppesfavorit, Agrumes. På hemvägen köper vi vatten, läsk och godis i den lilla affären Auchan som ĺigger 100 meter från hotellet och förresten inte var så liten.
Att hitta middag blev lite svårare än igår, inte för att det är brist på restauranger men det är ungefär samma meny på alla. Några stabbiga kötträtter och tarte flambée. I något svagt ögonblick sa jag nog att jag kunde äta tarte flambée varje dag men lite variation vill man kanske ha ändå.Brukar undvika kött när jag är utomlands och äta fisk eller räkor men här finns knappt någon fisk alls på menyerna. Så till slut hamnade vi på L’Escale där mannen tog en Cordon bleu och ja, jag fick ta en tarte flambée igen men med räkor, champinjon och tomater den här kvällen. Till den fick man en liten sallad så lite annorlunda blev det ändå. Provade på en lokal Riesling och den slank också ner.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
5 veckor sedan
Tyskland igen
5 veckor sedan
Eguisheim
5 veckor sedan
Château du Haut-Kœnigsbourg
5 veckor sedan
Sightseeingdag
5 veckor sedan