Stöd Ukraina

Skydiveemmas blogg

Söndag 26 Juli 2009 - Norrland

Sarek - förberedelser inför en vild(?) resa.

Europas sista vildmark sägs det. Sarek. Dit går resan imorgon. Tåg och buss ska ta mig, min sambo Jonas och vår gamla klasskompis (från vildmarksguideutbilningen) Martin, till Sourva. Efter några dagars vandring kommer man in i Sareks nationalpark. Det blir första gången jag vandrar där så det ska verkligen bli härligt. Jag har länge drömt om att resa dit och vandra och fota. Rapadalen är ett mål jag har, utöver att bara vara. Klockan lämnar jag hemma, kroppen får bestämma takten under 8 dygn.
Jonas packar för fullt, jag har nästan packat klart. Vi delar en lägenhet på 20 kvadrat så ni kan ju tänka er att vi har saker överallt! Det är ju mycket som ska med för att man ska klara sig, och helst må bra, på fjället.
• Tält, sovsäck, liggunderlag,
• kök, bränsle, massa mat och Mycket Godis!
• 2 st underställ, vandringskängor, vadarskor (har ett par finfina fivefingers), mössa, fleece, regnbyxor, *skaljacka, kompass, karta, första hjälpen, camelback, vandringsstavar. Pannlampa, block med penna, *kamera, hygienartiklar, kortlek. Linser, glasögon, keps, myggmedel, mygghatt.

Listan är lång, men tyngst är nog maten och godiset... Min sovsäck väger 1,7 kg (extremtemp -37), den är inte nödvändig nu under sommaren värmemässigt men den är så fantastiskt skön. Bättre än mitt vanliga täcke hemma, dyrare också så den ska med. Lite lyx på fjället är inte fel.

Som tur är har jag med mig Jonas och Martin, de får skicka runt tältet mellan sig, det väger ändå 3-4 kg.
Vi har köpt massor med mat som sagt, det blir crunch med blåbärssoppa till frukost, en frystorkad måltid om dagen till lunch alt. middag. Sedan blir det allt mellan pasta, soppor, nudlar till tortellini, pulvermos med tillbehör såsom enrisrökt korv, bacon och grönsaker. Ska bli gott att äta upp vikten av all mat. Efterrätt finns också med, citronfromage bland annat.

Nu ska jag fortsätta packa och förbereda mig inför resan till vildmarken.
Dela med andra:    

Kommentarer
Fagersta säger:
HA det så trevligt. Fjällvandringar är härligt. Glöm inte skavsåsrplåster
Postat 2009-07-27 09:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skrynkelfria pingviner
14 år sedan
Superwoman! 5 dagar till avresa mot Kapstaden
14 år sedan
Koll eller inte?
14 år sedan
Sydafrika
14 år sedan
Tillbaka från Sarek.
15 år sedan