Heureka!!
Det finns ett namn på det jag upplevde efter mitt år ute på resande fot som jag skrev lite om i mitt blogginlägg "Epilog"
http://www.reseguiden.se/minsida/cecilajja/blogg/5643 Det kallas "Post Vacation Blues" men heter egentligen Post Travel Depression.
Många av er har säkert upplevt det själva, mer eller mindre, men jag åkte på en rejäl dos av "Hemkomstdepression" ett par månader efter att jag återvänt till
Sverige som höll i sig i princip ett år. Utan att förstå det under tiden. Jag är vanligtvis en mycket positiv människa som inte oroar mig för mycket. Jag är inte den som grubblar eller deppar i överflöd heller, snarare tvärtom. Jag är oerhört social och aktiv i vanliga fall men hela min tillvaro förändrades sakta men säkert. Det smög på mig och överrumplade mig bakifrån helt enkelt.
Jag hade ingen lust till att träffa folk så jag låste in mig i min
lägenhet och ibland låtsades jag till och med att inte vara hemma om någon ringde på. Jag tappade aptiten, var trött precis hela tiden och den vakna tiden gick mycket av den till att förlusta sig i foton och dagböcker som producerades under resans gång. Det tror jag i och för sig var nyttigt, för under resan fanns det ingen tid till att smälta allt nytt som ständigt pågick runt omkring mig. Man blev tvingad till att stoppa bort det i huvudet för att bereda plats till nya upplevelser.
Det ter sig säkert väldigt olika från person till person och till viss del även hur lång tid man varit borta. Min poäng med detta inlägg är att det faktiskt finns ett namn på detta tillstånd!! Bara DET är en terapeutisk tröst och gör att man kanske lättare kan komma igenom det.
Hoppas jag inte har sabbat någons resa med de här orden - i så fall.... f´låt.
Res så det ryker!
Cecilia