Stöd Ukraina

Andys blogg

Lördag 23 December 2006

Plåtskjul i Sydafrika

När man åker förbi en kåkstad för första gången blir man berörd av hur livsförhållandena kan se ut för en del människor. Man blir speciellt berörd när man kan titta åt andra hållet och se en fin välbyggd stad, man tänker ”hur kan kontrasterna vara så stora?”. Man ser alltså tydliga spår av apartheid överallt. Demokratin verkar inte fungera så bra som jag först trodde. Gjorde all denna plötsliga insikt mig illa berörd? Faktiskt inte. De människor jag träffat har lärt mig att lyckan i livet inte har att göra med hur mycket pengar man har, inte i vilket hus man bor och inte vilken status man har. De människor jag träffade som bodde i ett plåtskjul hade inga planer på att flytta. Var skulle de flytta? In till den vita staden? Nej. Man har sin släkt och sina vänner i kåkstaden och man känner sig trygg där. Eleverna jag undervisade i kåkstaden Lingelihle lärde mig otroligt mycket. Deras öppenhet och glädje glömmer jag aldrig. Deras planer och drömmar om framtiden var stora, jag hoppas de håller fast vid sina drömmar och att de aldrig förlorar glädjen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Besökte själv en hel del kåkstäderna i Kapstaden och hade många bra erfarenheter och upplevelser trots miljön. Har blivit mycket väl mottagen och blivit inbjuden till flera hem. Håller med dig om att det inte alltid är avgörande för lyckan om man har gott om pengar, men grundbehoven behöver naturligtvis vara täckta. Generositeten är överväldigande, trots att inkomsterna är mycket små och vänligheten verkligen äkta. Men mycket underligt har jag fått dricka..
Postat 2006-12-26 09:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mitt nya hem, med pool :)
17 år sedan
Mitt liv i banankartonger!
17 år sedan
Plåtskjul i Sydafrika
17 år sedan