Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Fredag 13 Juli 2007

Palt!

Fredag började tidigt. Efter två sena nätter gick jag isäng tidigt på torsdagkväll och vaknade vid sextiden. Nåväl tänkte jag, inte ska jag ligga och dra mig en fin dag som denna. Det är nämligen så att efter 3 veckor med dåligt väder så började sommaren visa sin glada sida. Jag tog mig lite frukost och framåt åtta-tiden så jag jag mig ut och sprang. Perfekt temperatur, solsken, helt lungt så man kunde spegla sig i kanalen (vattnet har dock inte släppt sina bruna färg). Efter turen så gav jag mig iväg ut på stan för att leta efter specialiteter som jag skulle bjuda på på kvällen. Palt samt svensk dricka stod på menyn. Under dagen kunde jag konstatera följande:
- Annat mjöl än vetemjöl köper man i hälsokost- och ekologiska butiker.
- Det ända lingon som existerar i Frankrike är det som står i svensk-franska lexikon. Fransmännen vet inte vad det är.
- Akvavit/snaps kostar lika mycket i Frankrike som i Sverige och de står gömda i ett hörn i delikatessbutiker.
- Sirap existerar heller inte. Översättningen i ordboken är menlös. Däremot finns jättemånga sortes smaksatt socker, som kallas sirop sirå.

Som alternativ till lingonsylt blev det rödvinbärsgele, det var det minst söta jag hittade. Och sirapen sket sig helt.

På kvällen var det då dags att laga palt. Nu tog fredagen den trettonde i med hårdhandskarna. Palten blev nämligen inte så jättebra, för lite salt och troligtvis för lite mjöl. Den var nämligen lite klistrig. Andra omgången lite bättre men inte ens nära vad det borde vara. Fred klämde i sig tre och en halv (de var inte små) och Özlem konstaterade att hon inte tyckte om det.

Jag bjöd då inte på akvavit på kvällen för vi hade ändå ingen sill. Däremot gjorde jag vargtass (tranbär istället för lingon). Det var ingen favorit det heller så jag försökte introducera dom i den klassiska svenska höger-vänster. Det fixade de inte heller. Det enda jag kan konstatera med detta är att den svenska mat- och dryckeskulturen inte riktigt går hem i Frankrike och att de flesta fransmän nog skulle rynka pannan åt en svensk midsommar.

Tilllägg: "Maple sirup" kan användes som substitut till sirap.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe