Stöd Ukraina

Missxs blogg

Måndag 9 April 2007

På snabbvisit i Tyskland..

Förra veckan kom jag iväg på en liten snabbvisit till Tyskland, närmare bestämt Hamburg.. Ett land där jag faktiskt inte varit på väldigt, väldigt länge. Mycket var sig dock likt skulle det visa sig. Som vanligt blev det flyg med Ryanair, till en liten flygplats utanför Lubeck med det exotiska namnet Blankensee. Exotiskt var det dock inte, bara litet o liknade mer en lada för boskap ;)
Det betydde iaf att jag fick åka på den underbara autobahn. Underbar för att även en åksjuk människa som jag kan färdas på den utan problem! Så slät, så mjuk, så snabb, hurra för autobahn!
Väl inne i Hamburg bodde jag iaf väldigt centralt vid Hauptbahnhof, centralt är alltid bra tycker jag, så slipper man ödsla pengar på kommunikationer. Det var också väldigt nära konsertlokalen, som var mitt ärende för denna resa..
Det första som slog mig med Hamburg var faktiskt lukten av gödsel som drog in över stan med jämna mellanrum, märkligt.. Och det andra var hur mycket folk röker...ÖVERALLT, HELA tiden. Extremt jobbigt för en rökhatare som jag..
Prisnivån är ju helt klart lägre än här hemma, speciellt på mat i affären (ja då var vi där igen, jag gillar ju utländska mataffärer). Fettnivån också en annan ;) När jag tog Dietmargarin vid frukosten o såg att det innehöll 60% fett höll jag på att sätta i halsen..
Tyvärr var det ganska kallt medan jag var där, så inte alltför mycket vandrande...Bakisnivån på mig kan också haft nåt med saken att göra ;)
För ölhävande blev det ju förstås, god öl, hyfsat billig. Reeperbahn tycker jag dock är överskattad.. Det är mer drag runt Medborgarplatsen här i Stockholm. Reeperbahn bestod mest av sexshops o en klunga (antagligen) sexhungriga turister som gick omkring.
Som väl de flesta märkt så är ju inte tyskar direkt esse på engelska, de verkar förstå mer än de pratar. Trevliga är de däremot, tyckte jag iaf. Ahhh Schweden fick man höra o stort leende :)
Som sagt en snabbvisit, kanske åker jag tillbaka en annan gång för att upptäcka lite mera.
Härnäst blir det London igen :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet