Stöd Ukraina

Missxs blogg

Tisdag 26 Juni 2007

Mitt Stockholm...

Eftersom veckans ämne är Stockholm tänkte jag passa på att skriva några rader om min hemstad. Eftersom jag bott o levt här hela mitt liv så känns ju staden som väldigt liten o bekant, men jag vet ju att det finns en hel del av er som reser hit på besök o ser Stockholm helt annorlunda.
Jag vill bortse från de vanliga turistfällorna o kanske skriva lite om det "riktiga" Stockholm. För Stadshuset, museer o Drottninggatan i all ära men det finns ju mycket mer..
Utsikt kan vi börja med... en av stans vackraste utsikter är helt klart från Fjällgatan på Södermalm, på andra plats kommer nog Mosebacke för där kan man sitta o ta en öl under tiden. Och min personliga favorit Skinnarviksberget (också på Söder). Har man tur kan man få en stund helt för sig själv däruppe o det känns som att man är ett med evigheten. Har man otur är det fullt utav fulla tonåringar o hånglande kärlekspar. Nåja..
Överlag vill jag framhålla Söder som stans bästa del (ja, jag är subjektiv eftersom jag bor här haha). Det är här du hittar det "riktiga" Stockholm...Massor av småbutiker, krogar, vackra kullerstensgator uppe på Mariaberget o så förstås utsikten som vi redan nämnt. Krogklimatet är också fjärran från Stureplan, som är mycket mer trendigt o inriktat på rika människor. På Söder kan du fortfarande ta en bira på rockpub för 19 kr o titta på folklivet samtidigt..

Gamla Stan får ju inte missas såklart om man är ny i Stockholm, även om det är till stor del en fruktansvärd turistfälla. Vik åtminstone av från Västerlånggatan o gå på smågatorna för lite mer udda butiker!
Du som gillar rock o hårdrock hittar en del bra butiker i Gamla Stan, t.ex Sound Pollution där du kan hitta det mesta. Där har du även Science Fictionbokhandeln om du är inne på sånt...Och glöm inte att njuta av de vackra byggnaderna..

Kläder...tja, Drottninggatan är ju fylld av de flesta butikskedjor som finns i övriga Europa o så naturligtvis alla turistfälle-affärer där man alltid har "rea" (men det går ni väl inte på ;) Själv tycker jag att Drottninggatan är en mardröm, speciellt på sommaren. Vill du hitta lite rock n'roll o clubkläder gå ner till Gamla Brogatan, där har du Sko Uno, MUMS o C.U.M. En guldgruva om du gillar lack, päls o genomskinliga rockkläder.

Vi kanske ska ta rockklubbar när vi ändå är igång? Rocks vid Mariatorget är väl den enda hårdrocksklubben värd namnet. Pubar med rock finns dels Kellys på Folkkungagatan o Anchor på Sveavägen.

Ni som tycker Stockholm är stressigt....det är det inte. Jämför t.ex med London, där går allt i ett rasande tempo. Tänk som om ni kör bil, följ trafikrytmen o undvik rusningstid är väl mitt bästa råd ;)

Värt att nämna är väl också att vara försiktig... kolla så att bankomaterna ser ok ut, ta inte ut en tusenlapp på väg hem på fyllan osv. Och åk INTE svarttaxi. Det vimlar av dem, speciellt i krogtäta områden o de kan vara MYCKET gåpåiga i sin iver att köra just DIG. Glöm det.... vänta på en riktig eller ta nattbussen.

Det var väl allt jag kan komma på just nu...välkomna hit, enjoy the ride
o glöm inte: man står till HÖGER i rulltrappan ;) vänster sida är för spring o snabb passage.
Dela med andra:    

Kommentarer
Truchiman säger:
Hej! Jag just träffade din blogg av en slump när jag "googlade" efter smultrönställen i Stockholm.

Jag är spanjor men bor i Belgien, och ska besöka Uppsala och Stockholm nästa veckan med min fru. Jag har varit i Sverige flera gånger för att lära mig svenska, men jag har aldrig varit i Stockholm mer än några timmar, och då har jag bara besökt det som absolut måste besökas: Gamla Stan och Vasamuseet för det mesta. Nu när jag har flera daga på mig skulle jag också vilja det inte så bekanta stan och ska säkert använda några av dina tips.

Och nu ber jag dig också om fler andra ställen det du tycker bäst om, inkl. restauranger och krogar som man inte kan få i de vanliga reseguidena ock som du tycker är särskilt vackra eller prisvärda.

Jag vet inte om andra har skrivit kommentarer om din artikel (kan inte se dem i alla fall), men det vore också intressant att kunna läsa vad andra tycker är särskilda vackra ställen i Stockholm och skärgården.

Tack, och jag lovar att jag ska till höger.

David Serrano
Postat 2007-07-03 12:54  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet