Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Söndag 23 Mars 2008 - Umeå

Osvensk ännu en gång

Av en ren slump (eller pga. påsken) råkade några vänner från Frankrike befinna sig i Stockholm helgen då jag passerade på väg mot Norrland. Jag hade inte så mycket tid så vi hann bara klämma in en lunch på Kungshallen. Under de intensiva två timmarna försökte jag klämma in så mycket information om Sverige som möjligt och vi diskuterade mycket skillnaden mellan Sverige och Frankrike. Dock hade de en fråga jag aldrig riktigt kunnat svara på: Var finns det svensk mat?

Svaret är enkelt, på lunchrestauranger och riktigt dyra kvällsrestauranger. Nu var de ju där över helgen så jag tvivlar starkt på att de faktiskt lyckades lokalisera den svenska maten. Jag gjorde ett tappert försök att få fatt på en semla för att visa hur vi fikar, men väl på ett konditori fick jag svaret att de var slut... för säsongen.

Efter mina två dagar i Sverige verkar det som om min huvuduppgift under semestern kommer att bli att identifiera allt som är svenskt ur en halvkonverterads ögon. Jag har dock en känsla av att det kommer att lugna ner sig så småningom men det första som hände när jag landade i Umeå var att vara riktigt osvensk.

För att ta sig från flygplatsen i Umeå så är så klart flygbussen ett alternativ. Denna stannar precis framför utgången vi ankomsthallen. När jag kom ut ur byggnaden så stod där en stor hop med människor. Jag letade lite efter busstidtabellen och respriserna men det verkar inte vara så viktig information. Som svensk litar man faktiskt blint på att bussen faktiskt kommer att komma, det är ju faktiskt normalt. När jag konstaterat denna avsaknad av information så gick jag och ställde mig vid trottoaren där alla andra stod och väntade. Det var en del som blängde på mig, lite sådär som man gör om man tycker att någon gör något fel men givetvis så vill man inte stöta sig så man säger ingenting. Det tog en dryg halvtimme innan bussen kom, men ingen betvivlade dessa närvaro, förutom jag så klart. Efter en stund så insåg jag mitt misstag. Vid denna hållplats fanns ett kö-system. Den första personen som kom dit "bestämde" var första platsen är och sedan skapades en kö bakom, detta hade jag helt glömt och vad jag nu gjort var att jag hade gått förbi precis hela kön och stod snett bakom den första. Till råga på allt så insåg jag tidigt att bussen skulle stanna längre bort än den första personen beräknat varvid jag var det första som klev på.

På påskdagen så gav vi oss ut i det underbara vintervädret. 8 grader kallt, snö och solsken. Vi var ut en sväng på Nydalasjön. Där var det pimpeltävling. När jag var liten var jag med på sånt också, men eftersom jag aldrig varit en särskilt bra fiskare så fick jag aldrig någon fisk, däremot fick jag ett par strumpor i pris.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe
16 år sedan
Äntligen skidor
16 år sedan