Stöd Ukraina

Teresitas blogg

Onsdag 4 April 2007

New York, New York

Utvilad och hemkommen från New York vet jag fortfarande inte om jag ska skratta eller gråta. Visst, resan var fantastisk, men oj vilket land. Och vilken stad.

Inte nog med att New York är en storstad, ALLT var verkligen stort. Där fanns inte bara svindlande hus, utan även gigantiska vägar, kolossala varuhus, enorma portioner mat, väldiga desserter och till följd av detta riktigt feta människor. Till och med mobiltelefonerna var stora vilket var ganska komiskt i jämförelse med den svenska minimalismen och våra pyttesmå telefoner. Men roligast av allt var nästan ändå råttorna i tunnelbanan, de var inte små.

Amerikanarna var otroligt trevliga, men med ett påtagligt stort ego. Jag förväntade mig heller inget annat. Många var de flaggor man kunde se på fasader, i bilar och i byggnader. Stora flaggor var det och ett evigt babbel om 11:e september. Jag uppfattade det som en svaghet att dela upp folk i ”vi” och ”dom”. ”Dom” är folk från mellanöstern och ett ständigt hot mot den amerikanska ”friheten”, vilket är en frihet som jag ännu ej vet vad den innebär. Det som skrämde mig mest är att den mångkulturella gryta som utgör USA helt och hållet tycktes sakna muslimer. Alla andra folkgrupper var dock väl representerade. Och jag kan förstå att det inte kan vara enkelt att vara muslim i USA idag, nu när smockan praktiskt taget hänger i luften.

New York är en underbar stad och en otrolig upplevelse. För mig som kommer från en vanlig ”lagomr” svensk stad kändes det hela vidunderligt. Bara en promenad i gryningen utmed Broadway var helt fantastiskt. Varje gång man beställde mat väntade man med spänning över vad som skulle komma in på fatet. I jämförelse med hemma är det storslaget. I Sverige kan fler än två polisbilar åt gången uppfattas som något ovanligt. I New York fanns parader av 10-15 polisbilar som rent demonstrativt gled nedför gatorna med sirenerna på. Varför vet jag ej, men helt klart konstigt var det. Inte direkt likt den svenska underbemannade poliskåren.

Hur som helst, det var en fantastisk resa i ett något hysteriskt, ogreppbart och helt och hållet överväldigande land.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ver säger:
Hej! Jag planerar att resa till New York någon gång under våren 2008. Har du några tips om bra/billigt boende?
Är det billigt att åka runt med tunnelbana, eller hur tar man sig runt till alla sevärdheter?
Har några andra tips som kan vara bra att veta?
Tack på förhand.
Ver
Postat 2007-07-07 21:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Barnmat i USA
14 år sedan
I love LA
14 år sedan
Oktoberfest