Hej igen!
Igår -lördag - var jag in till
Palma på loppmarknad. Varje lördag förmiddag är det marknad i Palma med diverse marknadstjafs - men i gamla sta'n runt katedralen är det även loppmarknad där det säljs allt från gamla, rostiga, krokiga spikar till möbler och antikviteter. Gjorde några fynd, bl a 50 gamla oskrivna vykort i originalkartong från
Mallorca som det såg ut här i början av förra seklet. Gav 4 € - ett kap - jag hade kunnat ge 20 € eftersom jag samlar vykort från gamla Mallorca. Köpte också en stor fin bok med färgbilder från hela
Spanien, inkl Balearerna och
Kanarieöarna, för 3 € - också ett kap.
Sedan strövade jag runt i gamla sta'n i Palma - besökte bl a "Baños Árabes" - en arabisk badanläggning från 1000-talet med en vacker trädgård. Det är Palmas enda bevarade byggnad från 1000-talet.
Sedan gick jag i de gamla sjömans- och fiskarkvarteren från 1800-talet som ligger väster om Palmas centrum. Här bodde också stadens mjölnare och några gamla mjölkvarnar är bevarade och ligger mitt i kvarteren - men numera fungerar de som restauranger.
Gick sedan och åt på en restaurang som ligger uppe på Palmas gamla stadsmur med fin utsikt över hamnen. Allt som allt blev det 12 timmar i Palma! Mina ben var jättetrötta när jag kom hem.
Satt sedan i baren och pladdrade med en man från Uppsala - för övrigt den ende svensk förutom jag som bor på
hotellet - och nattportiern/bartendern gick runt och suckade: "mucho calor, mucho calor" (mycket varmt, mycket varmt). Över 30 grader på nätterna.
Gick och la mig halv 5 på morron - börjar komma in i "Mañanalandets" nattvanor...