Stöd Ukraina

Maariiaas blogg

Söndag 30 December 2007 - Kalmar

Mot Palermo, Sicilen!

Den allra sista arbetsdagen på museet. Och dessutom känner jag mig enormt stressad.



En anledning till detta är att jag denna morgon släpade med mig min fina packpack med alla flärpar (som ju utnyttjades så bra i Thailand) för att sedan direkt efter jobbet hoppa på en buss till Nyköping där natten ska tillbringas. Flyget går från Skavsta 07.20, så det blir en omänskligt tidig nyårsaftonsmorgon...



Efter landning i Trapani, tar vi oss vidare till Palermo, maffiaöns egen huvudstad. Där har vi hittat ett hyfsat billigt boende i Centro Storico, mitt bland de flådiga gamla byggnaderna! Här ska botaniseras bland medeltida byar, gotiska katedraler, barockpalats och annat kul!



I en reseguide hittade jag även en mycket intressant rubrik;

"För dig som gillar skräck och det bisarra och makabra!"

Och givetvis blev jag intresserad.

Det är Capuccini klostrets katakomber som vi snackar om. A.k.a Palermos Katakomber, där mer än 8000 mumifierade personer (en del mycket välbevarade) från 1500-1920 ligger/står begravda i flådiga kläder och bisarra positioner inklämnda i nischer. Efter bilderna jag sett påminner det en del om José Guadalupe Posada's bilder eller Skriet av Edvard Munch. Fast på riktigt då...! Bisarrt definitivt. Men jag gillar ju det morbida, så det måste ses. Cina vet inte om detta än... Undrar hur jag ska lägga fram planen..?

Nu är det dags att börja stänga museet, packa ihop, slänga ut folk illa kvickt och rusa mot Swebuss Express.

GOTT NYTT ÅR!!

Leave the gun. Take the cannoli.

A più tardi!

Ciao.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet