Stöd Ukraina

Youcans blogg

Torsdag 12 Juli 2007 - Tallinn
Resealbum: Estland, Tallin

Konst och promenader

Torsdagen hade en glad överraskning åt oss. Solen strålade och man kunde höra fågelsång utanför fönstret. Vi tog en promenad till vad jag antar är Tallins stadspark. Den ligger ca 3 km från centrum. I utkanten ligger Tallins konstmuseum, vars arkitektur kan få vem som helst svag i knäna. Jag hade dock svårt att övertyga min reskamrat att insidan var lika imponerande. En av mina favoriter från museet är "Jutlustja" - litografi av Eduard Wiiralt. (1898-1954)

Stadsparken var väldigt fin med en stor damm och vackra planteringar. Det var ingen botanisk trädgård, men jämförbar med trädgårdsföreningen i Göteborg. Efter dettal illa äventyr blev det en promenad till turisthamnen och från ingen stans dyker det upp en skylt med ett företag som kallar sig superalko. De gjorde sannerligen skäl för namnet. Billigare sprit har jag nog aldrig sett. Jag passade på att shoppa loss ganska kraftigt och fick med mig okänt antal, fina flaskor av ädlare innehåll. Vi tog en paus och en kaffe för att studera det nyinköpta. Med tanke på den nya bärvikten gav vi oss av mot hostellet för avlastning och en dusch. Vi hade planer på att testa lite nattliv men vi hamnade istället på "Tallink Hotell" och mumsade i oss av deras mycket fina och prisvärda buffé. Efter alldeles för mycket mat och vin knatade vi tillbaka för att sova. Vi svenskar har ju en märklig vana att proppa i oss för att vi tror att vi tjänar pengar på det... Så vi mådde som vi förtjänade!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet