Long 47 03 E Lat 34 18 N
Lite sovmorgon, butikerna öppnar inte förrän 7. Det gäller att försöka hitta ett nytt däck. Det visar sig att inte alla butiker öppnar 7 och att det inte är så lätt att hitta något däck av rätt dimension. Det som hjälper upp det hela en del är att alla Iranier är så hjälpsamma, trots att man inte kan någon engelska så vill man verkligen försöka hjälpa till på alla tänkbara sätt.
Eb hjälpsam taxiförare tar med oss till en tidigt öppen gummiverkstad där man efter en del diskuterande sätter dit ett par stora lappar inuti däcket, för att skydda slangen mot den skadade korden. Därefter lappas slangen och allt är tätt, man försöker också att få ur lagret, men förgäves med däckverkstans verktyg. Vi åker till en verkstad som är mera utrustad för att meka motorcyklar och får till slut bort båda de gamla lagren. Tillbaka till
hotellets marmorsal. Rentvättning av alla delar till bakhjulet och i med nya "Svenska" kapslade lager, dit med hjulet och iväg.
Efter en stunds färd så upptäcker vi att kedjorna har slackat ganska rejält. Metall verkar ganska underligt, nu har vi kört i drygt 600 mil med våra motorcyklar och först nu plötsligt så får kedjorna för sig att bli längre, på båda cyklarna nästan samtidigt. Vi stannar och spänner lite.
Vid en av de återkommande poliskontrollerna så uppfattar inte Bert signalen att vi skall stanna. De flesta vinkar bara förbi oss. Inte på detta ställe, ett rop från polisen aktiverar den beväpnade vakten i spärren. Han rullar ut ett par lasbilsdäck mitt framför Bert för att stoppa honom. Det blir till att vända tillbaka och lämna passen för granskning.
De fina, men kalla och regniga, bergsvägarna fortsätter och med ett par teuppehåll så kommer vi fram till Mahabad, vi kör mörker de sista fem milen. Nytt hotell, nu får vi bo på deras bakgård. När vi kommer fram upptäcker vi att vi spänt kedjorna lite för hårt, vi får fixa det i morgon.