Satt som vanligt med mitt morgonkaffe på balkongen imorse & njöt att en klarblå himmel & fågelsången, rätt underbart sätt att vakna till liv på!
Helt plötsligt slår det mig att den ena fåglen som sjöng bort i öst var göken som gol!
På nått vis så är det väl ändå tecken på att nu är sommaren på intåg, har alltid tyckt att det är något speciellt med att få höra årets första gök.
Min mor & jag har , sedan jag blev skåning, tävlat om vem som hittar de första tecknen för årstiden och våren /försommaren är de ända gångerna jag lyckats komma först, sen hittar hon svampen först, blåbär, lingon, gula blad & snön, men tussilago, snödroppar, liljekonvalj, magnolian, göken de får jag ha!
Var nyss ute & hängde tvätten & då gal han igen, nu hade han flyttat sig lite mer söder över, så Gilla om du hade hört samma gök som jag idag så hade de varit en Västergök!
Enligt gamla sägner är ju östergök - dödergök, södergök - tröstergök men västergöken är bästegöken!
Många säger ju dessutom att det är till kristi
flygare som man ska lyssna efter göken & det kan väl stämma rätt bra för de flesta år ligger ju kristiflygare runt 20 maj, i år var den ju extremt tidig!
Nej nu ska jag ta en kopp kaffe till & se om han/hon är kvar någonstan bortöver ängarna!
Jag har hållit på och tvättat i två dagar nu. I går i tvättstugan (stortvätt) I dag småtvätt i maskinen i lägenheten. Det gäller att vara klar till på lördag. Hi, hi. ;-)
Gilla