Snålblåst, mulet, omkring noll grader och mörker. Inte ens riktigt med snö, då hade det i alla fall blivit lite ljusare. Så är det här i Stockholm. Tänka sig, att denna den vackraste staden i världen, kan bli så ruggig. Nej, nog med gnäll. Den här stan är lika fin på vintern som på sommaren. Jag måste nog rannsaka mig själv. Det är varken den här stan, vädret eller årstiden det är fel på. Allt beror på hur jag tänker. Det sitter alltså i mitt huvud. Va´ bra! Då är det jag själv som kan fixa till det. Jag har bestämt mig. Jag skall fortsätta tänka på kylan, mörkret och den vackra staden men jag skall göra det med lite distans. Nu "deletar" jag hjärnan, lämnar jobb och tempo till förmån för värme, kristallklara vatten och lugna dagar i Söderhavet. Det må vara cyklonsäsong där nere men "so what", det finns andra öar att åka till om väderrapporterna blir oroande. Det har fungerat tidigare så varför inte denna gång.
Jag är mitt uppe i "fas ett" av min resa, d.v.s. planerandet och läsandet om mina resmål. Den 23 januari bär det av. Efter några dagar i Sydney
flyger jag vidare till Nya Kaledonien och senare till Vanuatu. Om någon varit där och vill dela med sig av upplevelser, platser eller av sån´ t som man bör undvika så lyssnar jag gärna.
Om någon funderar på dessa öar som resmål i framtiden så skall jag gärna bidra med mina intryck när jag är där. Skulle jag dessutom klara av både kamera och dator så kommer det några bilder också.
Kent