Delhi
Lalli har tipsat oss om ett bra resmål norr om Delhi, en plats som heter Rishikesh. Den ligger en liten bit upp i bergen. Delhi ligger på en väldigt platt slätt, men ca 20 mil norrut så börjar Himalaya.
Upp igen tidigt, det är lika bra att försöka komma igång innan trafiken blir för tät. Vis av gårdagen är vi lite bättre förberedda, med några inprogrammerade waypoints i GPS-en så lyckas vi hitta ut ur stan utan några större missöden. Omåttligt stolta sätter vi iväg längs landsvägarna. Detta tycks vara ett distrikt där man odlar sockerrör, det är massor av olika transporter med gigantiska buntar av sockerrör på flaken. Både lastbilar och oxkärror. Med jämna mellanrum ligger små sockerraffinaderier, lukten av kokt/bränt socker är påtaglig.
Vi har fått lov av Lalli att köra upp till 70m km/h, vi provar vid några omkörningar. Underbart, vibrationerna blir mindre, vi njuter av farten och svalkan. Tyvärr tycks den enda riktigt genomslagskraftiga trafikregeln vara "störst går först", ofta måste vi sakta in ordentligt pga att två lastbilar kör om varandra i mötande körfält. Dom skiter fullständigt i att dom möter en motorcykel. Vid flera tillfällen måste vi väja av vägbanan och ut i gruset, då känns det mera safe att ha bromsat ned till åtminstone 40.
I glädjen över att var ute på landet lyckas vi köra fel igen, vi tappar ca 5 mil på att hitta rätt väg. Som tur är den egentliga avsikten att tillryggalägga så många mil som möjligt, då finns det något positivt även i en felkörning. Vi passerar en plats som heter Hariwar, det är den plats där Gangesfloden kommer ned från bergen. En mycket helig plats för alla hinduer, man åker hit för att bada. Förmodligen mycket nyttigare än i Calcutta, här är vattnet hyfsat rent och 8 grader varmt, man blir nog inte sjuk bara av att komma i närheten.
Rishikesh är en liten stad som består av ett antal Yogaskolor, det är tydligen ett centrum för utövare av Yoga. Vi ser en del typer som verkar ha ägnat en hel del tid till Yoga de senaste 30 åren, mycket mer tid än att raka sig. Vi stannar till en stund och tar en dricka, passar på att tanka. Kommer fram till att visserligen börjar det bli sent, men att ha ett antal mil med fina bergsvägar i Himalaya så nära, och inte åka en bit till, går inte. Vi tittar ut en plats 30 km upp i bergen, där bor vi inatt. Efter 20 km blir det mörkt, fortfarande lika roligt att köra i hårnålskurvor, har inte använd 4:ans växel sedan vi lämnat Rishikesh. När vi kommer fram till byn där vi tänkt sova upptäcker vi att det inte finns något hotell alls, endast ett tiotal lastbilsfik. Vi frågar en av restaurangägarna om han vet var vi kan bo, han föreslår en av raftingcamperna som ligger efter vägen. Detta verkar vara ett populärt ställe för forsränning, Gangesfloden är ganska strid på sina ställen och många firmor anordnar raftingexpeditioner.
Vi stannar vid den första campen som ser ut att vara befolkad, det visar sig vara rena lyxcampingen. Efter lite förhandlingar lyckas vi pruta med till 450 rupies (90:-) / person för övernattning inklusive middag. Det visar sig vara tvåmanstält på ca 15 kvm med badrum inklusive riktig toalett, handfat och dush. Vi väntar inte på det utlovade varmvattnert utan sanerar bort en dags dieselavgaser så snabbt vi kan. Tälten ligger precis nere vid floden, det är lågvatten och en fin sandstrand. Runt en lägereld sitter ett par Indiska familjer ute på forsränningsexpedition tillsammans med sina guider. Det spelas gitarr och sjungs Hotel California som på vilket svenskt flygfält som helst. När vi berättar om vår förestående resa så möts vi av en hel del intresse, att köra runt på en Enfield tycks vara en dröm även för Indiska gubbar.
Vi snikar åt oss middag tidigt och somnar gott redan kl 21, luftkonditionering behövs inte här, det är 11 gr, riktigt skönt som omväxling.
Upp igen tidigt, det är lika bra att försöka komma igång innan trafiken blir för tät. Vis av gårdagen är vi lite bättre förberedda, med några inprogrammerade waypoints i GPS-en så lyckas vi hitta ut ur stan utan några större missöden. Omåttligt stolta sätter vi iväg längs landsvägarna. Detta tycks vara ett distrikt där man odlar sockerrör, det är massor av olika transporter med gigantiska buntar av sockerrör på flaken. Både lastbilar och oxkärror. Med jämna mellanrum ligger små sockerraffinaderier, lukten av kokt/bränt socker är påtaglig.
Vi har fått lov av Lalli att köra upp till 70m km/h, vi provar vid några omkörningar. Underbart, vibrationerna blir mindre, vi njuter av farten och svalkan. Tyvärr tycks den enda riktigt genomslagskraftiga trafikregeln vara "störst går först", ofta måste vi sakta in ordentligt pga att två lastbilar kör om varandra i mötande körfält. Dom skiter fullständigt i att dom möter en motorcykel. Vid flera tillfällen måste vi väja av vägbanan och ut i gruset, då känns det mera safe att ha bromsat ned till åtminstone 40.
I glädjen över att var ute på landet lyckas vi köra fel igen, vi tappar ca 5 mil på att hitta rätt väg. Som tur är den egentliga avsikten att tillryggalägga så många mil som möjligt, då finns det något positivt även i en felkörning. Vi passerar en plats som heter Hariwar, det är den plats där Gangesfloden kommer ned från bergen. En mycket helig plats för alla hinduer, man åker hit för att bada. Förmodligen mycket nyttigare än i Calcutta, här är vattnet hyfsat rent och 8 grader varmt, man blir nog inte sjuk bara av att komma i närheten.
Rishikesh är en liten stad som består av ett antal Yogaskolor, det är tydligen ett centrum för utövare av Yoga. Vi ser en del typer som verkar ha ägnat en hel del tid till Yoga de senaste 30 åren, mycket mer tid än att raka sig. Vi stannar till en stund och tar en dricka, passar på att tanka. Kommer fram till att visserligen börjar det bli sent, men att ha ett antal mil med fina bergsvägar i Himalaya så nära, och inte åka en bit till, går inte. Vi tittar ut en plats 30 km upp i bergen, där bor vi inatt. Efter 20 km blir det mörkt, fortfarande lika roligt att köra i hårnålskurvor, har inte använd 4:ans växel sedan vi lämnat Rishikesh. När vi kommer fram till byn där vi tänkt sova upptäcker vi att det inte finns något hotell alls, endast ett tiotal lastbilsfik. Vi frågar en av restaurangägarna om han vet var vi kan bo, han föreslår en av raftingcamperna som ligger efter vägen. Detta verkar vara ett populärt ställe för forsränning, Gangesfloden är ganska strid på sina ställen och många firmor anordnar raftingexpeditioner.
Vi stannar vid den första campen som ser ut att vara befolkad, det visar sig vara rena lyxcampingen. Efter lite förhandlingar lyckas vi pruta med till 450 rupies (90:-) / person för övernattning inklusive middag. Det visar sig vara tvåmanstält på ca 15 kvm med badrum inklusive riktig toalett, handfat och dush. Vi väntar inte på det utlovade varmvattnert utan sanerar bort en dags dieselavgaser så snabbt vi kan. Tälten ligger precis nere vid floden, det är lågvatten och en fin sandstrand. Runt en lägereld sitter ett par Indiska familjer ute på forsränningsexpedition tillsammans med sina guider. Det spelas gitarr och sjungs Hotel California som på vilket svenskt flygfält som helst. När vi berättar om vår förestående resa så möts vi av en hel del intresse, att köra runt på en Enfield tycks vara en dröm även för Indiska gubbar.
Vi snikar åt oss middag tidigt och somnar gott redan kl 21, luftkonditionering behövs inte här, det är 11 gr, riktigt skönt som omväxling.
Skriv kommentar