Dag 41
Tänka sig att det nu gått halva tiden på resan!
Lämnade Lead för att köra igenom Deadwood igen.
Skulle till Tatanka - The story of the bison
Visste inte innan vilken ödmjuk människa Kevin Costner är men nu vet jag. Han ville visa världen Black Hill och att alla skulle förstå den riktiga historien om the natives.
Här är Kevin Costners filmkläder från filmen Dansar med vargar.
Och de andras.
Det berättas om bisonoxarnas viktiga roll för the natives och hur den vita människan betedde sig.
Denna staty var en beställning från Kevin Costner som vill visa hur farlig jakten var på bisonoxarna.
Fin utsikt, dock ingen bra bild med min digitalkamera.
Körde in i skogen i jakt på en spökstad.
Hittade en fjäril
Gick o gick upp för att komma fram till det här. Det var Sammy Moll's Placer Digs. Han byggde någon kvarn själv.
Ja det var inte värt allt gående..
Såg glimmande och skimrande stenar
Här har gruvans järnväg gått där jag nu går..
En gammal kyrka byggdes här 1897 till gruvarbetarna
Detta hus byggdes också 1897 men står nu och förfaller..
Begav mig uppåt i en lång backe till kyrkogården men den var inget att se, gick ned igen och gick till Hercules Walls.
Bäcken rann över vägen..
Stenig väg på må jag säga.
Tog aldrig slut, ännu mer sten, förvandlades nästan till en bergsget..
Kollade bakom mig och fick se att jag nu kommit en bit upp. Men trots det var långt kunde jag ju inte vända nu.
Och så dyker det upp stenväggar mitt i allt. Hur sjutton orkade dom bygga här uppe? Hmm, de hade kanske någon åsna dom red på :)
Mötte bara en på väg ned, en karl givetvis. Var ingen annan som ens försökte.
Jo dom här fuskisarna! Vill med köra..
Fast detta såg ännu roligare ut. Längesedan man var ungdom o körde Honda mt5a. Och detta är nog ännu roligare (mopeders ekrar håller inte för terräng).
Kom till slut ned till bilen och körde söderut och in på nästa grusväg för att hitta spökstaden Mystic. Hittade fyra byggnader..
Kom efter ännu längre stund till Keystone. Visste inte var jag skulle bo över natten. Stannade till vid ett motell, de skulle ha $89! Och på nätet var det inte heller billigt. Såg en skylt att hotell Mount Rushmore's President View Resort tog under $50. Tyckte inte det var möjligt då det var som ett lyxhotell i mina ögon mått.
Körde in och de tog 109! Men sen när de fick reda på att jag var själv, ja då blev det $54 med skatten. Wei!
Så jag badade i den varma poolen, såklart.
Har utsikt över inomhuspoolen från rummet, man får vad man betalar för (massa skrikande ungar).
Lämnade Lead för att köra igenom Deadwood igen.
Skulle till Tatanka - The story of the bison
Visste inte innan vilken ödmjuk människa Kevin Costner är men nu vet jag. Han ville visa världen Black Hill och att alla skulle förstå den riktiga historien om the natives.
Här är Kevin Costners filmkläder från filmen Dansar med vargar.
Och de andras.
Det berättas om bisonoxarnas viktiga roll för the natives och hur den vita människan betedde sig.
Denna staty var en beställning från Kevin Costner som vill visa hur farlig jakten var på bisonoxarna.
Fin utsikt, dock ingen bra bild med min digitalkamera.
Körde in i skogen i jakt på en spökstad.
Hittade en fjäril
Gick o gick upp för att komma fram till det här. Det var Sammy Moll's Placer Digs. Han byggde någon kvarn själv.
Ja det var inte värt allt gående..
Såg glimmande och skimrande stenar
Här har gruvans järnväg gått där jag nu går..
En gammal kyrka byggdes här 1897 till gruvarbetarna
Detta hus byggdes också 1897 men står nu och förfaller..
Begav mig uppåt i en lång backe till kyrkogården men den var inget att se, gick ned igen och gick till Hercules Walls.
Bäcken rann över vägen..
Stenig väg på må jag säga.
Tog aldrig slut, ännu mer sten, förvandlades nästan till en bergsget..
Kollade bakom mig och fick se att jag nu kommit en bit upp. Men trots det var långt kunde jag ju inte vända nu.
Och så dyker det upp stenväggar mitt i allt. Hur sjutton orkade dom bygga här uppe? Hmm, de hade kanske någon åsna dom red på :)
Mötte bara en på väg ned, en karl givetvis. Var ingen annan som ens försökte.
Jo dom här fuskisarna! Vill med köra..
Fast detta såg ännu roligare ut. Längesedan man var ungdom o körde Honda mt5a. Och detta är nog ännu roligare (mopeders ekrar håller inte för terräng).
Kom till slut ned till bilen och körde söderut och in på nästa grusväg för att hitta spökstaden Mystic. Hittade fyra byggnader..
Kom efter ännu längre stund till Keystone. Visste inte var jag skulle bo över natten. Stannade till vid ett motell, de skulle ha $89! Och på nätet var det inte heller billigt. Såg en skylt att hotell Mount Rushmore's President View Resort tog under $50. Tyckte inte det var möjligt då det var som ett lyxhotell i mina ögon mått.
Körde in och de tog 109! Men sen när de fick reda på att jag var själv, ja då blev det $54 med skatten. Wei!
Så jag badade i den varma poolen, såklart.
Har utsikt över inomhuspoolen från rummet, man får vad man betalar för (massa skrikande ungar).
Skriv kommentar