Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Tisdag 1 November 2016 - Chivay

Chivay - Colca Canyon

Peru runt dag 8-9
Vi lämnar Arequipa tidigt då vi har en lång bussdag framför oss. Vi ska åka till Chivay och Colca Canyon där vi ska spana efter kondorer. Under den här dagen kommer vi att passera resans högsta punkt på 4910 möh. Landskapet är fantastiskt även om det fortfarande är väldigt kargt. När vi når de riktigt höga höjderna så påverkas man, jag känner mig snurrig, som om jag vore berusad. De flesta av oss mår fortfarande bra men då spelar oturen oss ett spratt. Strax efter högsta punkt går bussen sönder igen och den här gången blir vi stående länge, säkert två timmar. Chaufförerna lyckas till slut laga den men nu är det nog ingen som mår bra. Alla har olika symptom, huvudvärk, illamående och yrsel. När vi till slut når Chivay så piggnar många på sig då det är lite lägre, runt 3500 möh. Så det blir mat och sova som gäller för oss alla. Vi ska upp tidigt också nästa dag, 07:00 går bussen till Colca Canyon. Det är världens näst djupaste canyon och där finns kondorer. Vägen till Colca är ännu brantare än de vi har åkt tidigare eller så känns det så bara för att vägen är smalare. Vi spanar länge efter dessa fåglar och när det är dags för lunch så kommer de fram. Majestätiskt cirklar de på vindarna och man gör allt för att få dem på bild. Hade förväntningar om en maffigare upplevelse men nu har jag sett dem i alla fall. Trots att jag redan bränt mig en gång tidigare på Perus sol så lärde jag mig inte att den är stark, så jag kommer hem med ett rejält rött ansikte. Några väljer sen att åka till varma källor för ett bad men jag väljer att vara på hotellet och även se lite av Chivay. Den här natten slår höjdsjukan till rejält på mig. Jag vaknar vid tre av enorm huvudvärk, illamående, feber och näsblod. Men det tar vi mer om i nästa inlägg.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
45 veckor sedan
Safari i tre dagar
45 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
50 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak