Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Lördag 26 Januari 2013 - Dalarö

Blanka salsgolv i medvind

Vi var nästan 300 långfärdsskridskoåkare som í 6 abonnerade bussar for från Stockholm till Gålö denna lördagsmorgon. Alla var rädda att annars missa det fantastiska isläge som rådde i Stockholms södra skärgård. Snö väntas till veckan.

Vi klev ut på ett av frostrosor dekorerat blankt salsgolv. Dela upp oss i de vanliga grupperna efter åkstyrka och vände åt nordost med vinden i ryggen.

Mestadels fantastiska blanka saltisar med ett och annat strävare parti däremellan.

Mitt för Dalarö skans var det en i gruppen som inte varit tillräckligt observant på ledarens instruktioner och därför plurrade i en ännu inte bärig vindbrunn.

Vi fick dra upp honom med lina och sedan hjälpas åt att få på honom torra kläder.
Vi sinkades därmed en halvtimme på vår färd mot Dalarö hamn.
Sedan blev det ca en kilometers promenad genom Dalarö innan vi kunde kliva på isen på Dalarö strö och fortsätta ut på Jungfrufjärden.

En sen lunch och därefter åter ut på isen med vinden i ryggen.
Det var nästan bara att glida upp mot målet i Mörtviken på Ingarö där de abonnerade bussarna väntade på oss för återfärd till stan.

En härlig dag. Åksträcka 37 kilometer.

Tyvärr är det fel datum i kameran jag plåtade med så det är väl ingen som tror på denna berättelse.
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger till Bibchen:
Känns faktiskt i benen på mig också såhär dagen efter. Men idag blir det barnbarnskalas.
Samuel fyller 8.
Postat 2013-01-27 09:39  Anmäl
Peroerik säger till Brigitta:
Det hade vi verkligen.
Postat 2013-01-27 09:36  Anmäl
Bibchen säger:
Jag tror dig - jag vet. Känner riktigt i benen hur ni hade det!
Postat 2013-01-26 23:13  Anmäl
Brigitta säger:
Jag tror på din berättelse och det låter som om ni hade en fantastisk dag.
Postat 2013-01-26 22:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet