Stöd Ukraina

Youcans blogg

Söndag 3 Februari 2008 - Rotorua

Argodomen

Vi tog en lång sovmorgon. Tyckte vi förtjänat detta som vart uppe med tuppen var eviga morgon. Det är strålande sol ute och vi tar i ordentligt med solskydd. Vi skall bedriva dagen vid Argodomen, ett nöjescenter för vuxna och barn med äventyrsanda och barnasinnet i behåll. Vi testade Swoop, argojet och Zorb. Argojeten är en snabb motorbåt med en cheva V8-motor och den har hästar det vill jag lova. Den körs i en bana. Vi fick ett extra varv för vi såg inte tillräckligt rädda ut enligt föraren. Det är kul med fart fast jag är härdad. Blir inte så rädd längre av fart, höjder eller djup. Ju värre desto bättre tänker jag. Det är väl galningen i mig som ger sig till känna.

Nästa aventyr var Swoop. Detta är en slags mix mellan ett bungy och en gunga. Man börjar 40m upp instoppad i något som ser ut som en sovsäck... Väl däruppe får man utlösa sprinten på egen hand. Jag tog sats och drog! Vi föll handlöst! Efter några sekunder blir man ivägkastad i en gungliknande anordning och så flyger man fram och tillbaka några vändor innan de hissar ner en. Phu! Gör jag gärna om, fast nästa gång får det bli ett bungy jump från Aucklandsbron :P

Sista äventyret var Zorb. En gigantisk och genomskinlig plastboll som man klättrar in i. De häller i lite vatten så man kan kana omkring där inne och så puttar de ner en för en backe. Hysteriskt! Nya Zeeländarna är inte som vanligt folk. Varje år ordnar de en tävling där man skall komma på en ny hysterisk åkattraktion eller äventyr. Så om ni har galna idéer åk till NZ.

På väg tillbaka från Agrodomen, gjorde vi ett besök på "Kiwi Encounter". Här har man ett speciellt program för att rädda fågelarten (det finns fem olika sorters Kiwi-fåglar). Det går till på så vis att man hämtar ägg för att sedan låta dem kläckas i fångenskap. När fåglarna är tillräckligt stora att ta vara på sig planterar man in dem i sin naturliga miljö igen. Problemet är att en nykläckt kiwi inte kan ta vara på sig själv och den kläcks utan övervakande föräldrar. Den är helt på sin egen hand från första stund och med dagens rovdjur (de som blivit inplanterade på NZ) ett lätt byte. Vi fick se hela kläckningsprocessen samt vuxna fåglar i inhängnader med en för dem naturlig miljö. Det var intressant och lärorikt. Kiwifåglar är våldsamma enstöringar som bara umgås vid parning. Annars bökar de efter mask med sina långa näbbar och slåss om sina revir. De har stora fötter som de sparkas med.

På kvällen spelade vi Backgammon (som i gör varje kväll) och drack lite vin samt funderade över det där med bilen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet