Stöd Ukraina

Leroslovers blogg

Onsdag 23 April 2008 - Göteborg

1 vecka kvar till Istanbul!

Äntligen börjar avståndet till avresan till Istanbul krympa ordentligt. Onsdag morgon nästa vecka drar vi iväg för nästan 6 dagar. En hyfsad planering har vi gjort iaf redan. Dom senaste åren har det varit demonstrationer den 1 maj som urartat till kravaller vid Taksim square så det skall vi hålla oss borta ifrån just denna dag.

Istället skall vi besöka Miniaturk, en 'park' där sevärdheter från hela Turkiet byggts upp i skala 1:25. Jag vet att det finns liknande parker lite varstans i världen, Holland, Danmark mfl. Miniaturk ligger vid Golden Horn.

Fredagen skall vi besöka Volvo kontoret och vi är dessutom bjudna på lunch. Kontoret ligger bredvid hotell Ritz Carlton (vissa rum har utsikt över Besiktas fotbollsstadion).

Lördag/söndag, båttripp på Bosporen, loppis kanske, träffa kompisen Serap och hennes kompisar hoppas jag. Sedan har vi ju moskeer, grand bazaar, mm mm att titta på.

Måndag, eftersom vår flight går vid halv sex tiden så har vi stor del av dagen att utnyttja så vi besöker Topkapi palace med Haremet. Har besökt palatset förut men inte Haremet.

Det skall bli så kul att se Istanbul på våren. När jag varit där i jobbet, tillräckligt länge för att få fritid, typ helger så har det varit i januari eller februari med det konstiga väder som finns här. Ena dagen är det full snöstorm och det lägger sig decimetrar med snö, nästa börjar det töa och temperaturen stiger uppåt 10-15 grader eller mer.

Förhoppningsvis blir det ingen snö nu i alla fall :o). Vi får se om ovan tänkta 'schema' håller. Blogg och bilder kommer...
Dela med andra:    

Kommentarer
Izmir säger:
Istanbul är verkligen en helt underbar stad! När man är på rätta ställen dvs.. ;o)
Postat 2008-05-20 17:01  Anmäl
Annicamarie säger:
Hej! Verkar trevligt att ha ett jobb där man får åka till Istanbul :-) Hoppas du får riktigt trevligt - och jag ser fram mot att se lite bilder! Har själv aldrig varit till Istanbul (eller någon annan del av Turkiet).
Postat 2008-04-25 08:45  Anmäl
Skorpis säger:
Hej! Jag åker till Istanbul imorgon för en weekend! har aldrig varit i Turkiet så det skall bli spännande. Blir väl att ta de klassiska sevärdigheterna som topkapi, hagia sofia, blå moskeen och bosporen. Det låter dock spännande med miniparken du nämner.
Postat 2008-04-24 21:12  Anmäl
Bittan säger:
Hoppas du får en trevlig vistelse i Istanbul!
Postat 2008-04-24 18:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet