Stöd Ukraina

Leroslovers blogg

Onsdag 10 Augusti 2011 - Leros

Leros resan Blogg 2

Ujj vad det var svårt att ta fram datorn och logga in sig på internet när det är så skönt att bara sitta på balkongen läsa bok, dricka nåt, cola, vatten, retsina eller nåt och ibland höja blicken från boken och titta ut över havet som vi ser ca 150m från hotellet.

Att dessutom det trådlösa nätverket går ner precis innan man hunnit spara utkast och allt man gjort är ogjort, borta, då blir man lite arg och frustrerad kan jag säga... det går ett par dar till innan något blir skrivet.

Jag slutade förra bloggen med att vi skulle ta promenaden upp till fästningen och det gjorde vi också. Blev precis så svettig som jag trodde. Men efter en kall Frappé på caféet på Platanos innan vi gick hem, hämtade badkläder och ner till stranden i Pandeli för svalkande dopp, så var läget mycket bättre.

Vi har sedan sist varit hos kompisen Stamatis restaurang där han och sonen Manois spelar skön grekisk musik på lördagarna, vi fick också tips om en träff med Australien-Lerioiter, mycket musik och dans då med. Kul!

Har haft moppar i 10 dagar och då shoppat sånt som ska med till Göteborg. Lte prisexempel på diverse kommer nedan. Vi har åkt till dom sevärdheter och stränder som är lite besvärliga, eller långt att ta sig till annars. Det har varit toppe

I söndags var det 'water games' i Alinda, en av dom finare stränderna på ön. Denna genomförs som en hyllning till flera kända Leros personligheter, framförallt inom det medicinska, ex vis en hjärtkirurg mfl. Barn simmar ikapp, prisutdelning efteråt. Ett piratskepp Barbarossa (som gör badutflykter i vanliga fall, vi ska åka med dom imorgon!) andvändes i en stafett där barnen simmar fram till båten och skall klättra upp med hjälp av rep. Sedan är det dom äldre killarnas tur att försöka ta sig ut på en såpad trästock med en fastsatt flagga lä (ngst fram, målet är alltså att få tag i den där flaggan. Ingen lyckades tyvärr i söndags....

På Leros finns en musik, dans och teaterförening som heter Artemis. Under sommaren brukar dom har uppträdanden som är jättetrevliga. Vi har iaf varit på 1 sådant tillfälle hittills.

Avslutningsvis lite om kostnader här. Ofta kommer frågor kring just kostnader här på RG i disk. forumet framförallt. Låt mig ta några saker iaf som finns på vår inköpslista. Först på 'super market'.

3x200ml yoghourt (ursäkta stavning) ca 2.90 EUR
1 pkt färdigskivad ost (200gr) ca 3.50 EUR
6 st Mythos öl 33 cl st ca 4.00 EUR
1 halvliter Retsina ca 1 EUR
Retsina Kourtaki som finns på bolaget och är då en 0,7l ca 2 EUR
1 burk Coca Cola ca 0,50 EUR
1 6 pack 1 1/2 liter vatten ca 1.50 EUR
1 L Metaxa 5* ca 15.00 EUR ( billigare än på flygplats, alltså tar vi med härifrån...)
0,7 Smirnoff vaniljvodka ca 11.00 EUR (tyvärr finns inte Absolut vanilj så då får det bli Smirnoff istället...)

Hmmm det syns lite var vårt intresse finns någonstans i ovan priser... men man är väl svensk? ;-)

Hur är det då på restaurang? Man kan leva superbilligt om man vill. Det finns gyros ställen som också serverar annan mat, ex vis små souvlaki spett, kostnad per pers utan dri(cka ca 2 EUR.Exvis köpte vi 2 gyros och en Grek sallad total kost 7 EUR.

'Vanlig' restaurang:
Greksallad 4.50-5.50 EUR (portionerna är enorma!!)
Tzatsiki, Skordalia (vitlöksdip) ca 2.50 EUR
Pastitsio, Moussaka mfl grekiska rätter 6-7 EUR
Souvlaki, lammkotlett mfl från grill 7-8 EUR

Fisk är en annan historia. Dyrt tycker vi. Inte kanske med svenska mått men iaf.
Kalamares ca 9 EUR (men du får massor)
Svärdfiskfile, tonfiskfile ca 12 EUR
Färsk fisk delas in i A, B, C klass, A klass ligger kring ca 50 EUR per kg

Det får vara allt för nu. Som jag sagt ovan så ska vi åka en tur med Barbarossa imorgon. Av någon anledning har det inte blivit av att vi åkt en tur tidigare. Så många gånger som vi varit här. Dessutom är det stor chans att vi får se delfiner och det skulle jag mycket gärna vilja.

Vi åker hem den 18 augusti, alltså nästa torsdag. Och som vanligt skriker jag att jag inte vill åka hem! Jag vill flytta hit nu! Men jag vill också säga att det är inte säkert att jag mäktar med att skriva en blogg till innan vi åker. Dels strulet med det trådlösa men också strul med min lilla dator som dj-las med mig hela tiden,

Hursomhelst ha det gott var du nu är så hörs vi snart igen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Det verkar inte går någon nöd på er precis :-)

Du skriver att du inte hinner spara bloggen i Utkast innan internet kopplar ner.
Skriv ett Word-dokument och fila på det någon dag i stället. När du är nöjd kopierar du bara och klistrar in det som en blogg. Då kan internet koppla ner hur mycket det vill, det finns i alla fall kvar.
Postat 2011-08-10 22:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet