Indonesiens sista utposten - den östligaste delen av den stora indonesiska övärlden, täcker denna region den västra halvan av ön Nya Guinea, världens största tropiska ö.
Resenärer kommer till Papua för att uppleva äventyret - vandring i orörda regnskogar, dykning världens mest mångsidiga tropiska reven runt Raja Ampat, och uppleva primitiva stammar. Papua har även det högsta berget i Sydostasien - Puncak Jaya, på 5030 meter!
[Västra Papua] - tidigare känd som Irian Jaya är ansluten till Papua Nya Guinea en suverän stat.
Lorentz nationalpark, upptagen på UNESCO: s världsarvslista och det största skyddade området i Asien-Stillahavsområdet, sträcker sig från Papua sydvästra kust till dess centrala bergen och innehåller Puncak Jaya (Carstensz Pyramid), som på 4884 meter är det högsta berget mellan Himalaya och Anderna och öns högsta topp i världen. Puncak Jaya är omgiven av ekvatorn & glaciärer.
Nästan alla besökare kommer till Baliem Valley , hem för några av de mest anmärkningsvärda traditionella kulturer på jorden, medan andra dras till konst Asmat region, eller fågellivet och korallrev i norra kust och öar.
De flesta besökare flyger direkt till Jayapura via Biak och / eller Makassar ( Sulawesi ) för en anslutning till Wamena i Baliem Valley , men det finns ett antal andra intressanta sätt att komma in Papua. Du kan flyga till Port Moresby (huvudstaden i PNG ), och vidare till Vanimo innan chartra en båt eller korsar till fots till Jayapura, ta en Pelni liner till Timika eller Merauke och flyga till Jayapura, ta en båt eller flyg mellan Sorong eller Fak-Fak och andra indonesiska öar, eller ta en båt och / eller flyg längs norra kusten till Jayapura, stannar vid Manokwari, Biak, Nabire och / eller Serui.
Sevärdheter: Irian Jaya (Västra Papua)
[Jayapura]
Jayapura är huvudstad och den största staden i det östligaste provins. Det är en snygg och trevlig stad, byggd på sluttningen av en kulle med utsikt över bukten. General Douglas Mc Arthur världskriget fjärdedelar stå stilla här. Museet för Jayapura ligger på Cenderawasih universitetsområdet. Tanjung Ria Beach, känd som bas G av de allierade under andra världskriget, är en populär semesterort med faciliteter för vattensporter.
[Lake Sentani]
En kort resa från Jayapura, Lake Sentani är fortfarande nästan orörd av turism. De människor som kallar stranden av denna magnifika sjö hem lever fortfarande på traditionellt sätt, och är kända för sin trä-arbete och keramik.
[Biak]
Biak, en stad på en ö med samma namn i Cenderawasih Bay är Irian Jayaâ främsta gateway. Den har en bättre infrastruktur än de flesta andra platser i provinsen. Det finns några bra stränder på Biak Island, den mest populära av dessa är Bosnik på östkusten, vilket är bra för bad och hud-dykning, och Korem på den norra kusten, där man kan se unga män dyka efter pärlor. Supiori Island, strax norr om Biak, har en vildmark reserven och traditionella byar där besökare är välkomna.
[Kasuarina Cape]
Uppkallad efter den stora casuarinaträd som växer i området, är Kasuarina Cape bara två kilometer från Sorong, på fågelns huvud halvön i norra Irian Jaya. Bra för bad och rekreation.
[Asmat]
Den Asmat människor som bor längs den avlägsna sydöstra kust, aloe berömd för sina konstnärliga träsniderier. Modern civilisation nådde inte detta område tills nyligen. Agats har ett intressant museum fyllt med träsniderier och andra föremål. Asmat hantverk fick ett uppsving i slutet av 1960 under ett FN-stött projekt uppmuntra lokala hantverkare för att hålla sin konst vid liv. Mycket av området är fortfarande otämjda vildmark.
[Wamena och Baliem Valley]
Wamena är administrativt centrum för Irian Jaya högländerna och utgångspunkten för besök i området och att verkligen uppleva dalen och Dani vardagen ett måste lämna staden. Vägar leder norr, söder och väster från Wamena till andra tillgängliga platser i dalen och vidare för mer äventyrliga resor man tvingas att vandra.
[Källa:] http://www.indonesiskaambassaden.se
[Båt]
Om du inte har gott om tid på dina händer och inte har något emot att ta en långsam båt till Indonesien, skulle jag säga att det bästa sättet att ta sig till det är med flyg.
För att komma till antingen Sumatra eller Java med färja, måste du resa första till Batam, en del av Riau öarna i Indonesien. Därifrån finns det PELNI färjor till Belawan (hamn i Medan, Sumatra) och Tanjung Priok (hamnen i Jakarta, Java). PELNI står för PT Pelayaran Nasional Indonesien, ett statsägt sjötransporter företag. De har en hemsida där man kan kolla tidtabeller och biljettpriser.
Den båtresa från Singapore till Batam är ca 45 minuter, och det enkelriktade kostar biljett om S $ 25. Det finns flera färjerederier, varav Penguin färjetrafiken har fått bra recensioner för sin tillförlitlighet. Du kan fånga deras färjor till Batam från World Trade Centre färjeterminal i Singapore.
Flera Pelni liners, särskilt Tatamailau, Ciremai, Doro Londa och Nggapulu, länk norra och södra kuster Papua med Maluku, Sulawesi och Java varannan eller var fjärde vecka. Några Perintis båtar länken regelbundet norra kust Papua med Sulawesi och norra Maluku och anslut sydkust Papua med sydost Maluku. Sjötransporter till Jakarta och andra mindre avlägsna punkter finns också.
- KM Dorolonda
(Route: Ambon - Bau-Bau - Fak-Fak - Jayapura - Makassar - Manokwari - Nabire - Serui - Sorong - Surabaya)
- KM Laborar
(Route: Batam - Jayapura - Makassar - Manokwari - Nabire - Sorong - Surabaya - Tg Priok)
- KM Nggapulu
(Route: Balikpapan - Biak - Bitung - Jayapura - Manokwari - Nabire - Pantoloan - Serui - Sorong - Surabaya - Ternate - Tg Priok)
- KM Sinabung
(Route: Banggai - Bau-Bau - Biak - Bitung - Jayapura - Makassar - Manokwari - Semarang - Serui - Sorong - Ternate - TG Priok)
Alla större passagerarfartyg i reguljär rutter i indonesiska vatten drivs av PT Pelayaran Nasional Indonesien (Pelni), de nationella indonesiska rederiet, och denna webbplats, som är på väg att genomgå en rejäl ansiktslyftning under de kommande veckorna, är dedikerade till att ge korrekt scheman.
Om man jämför normer och priser som reser med fartyg någonstans i Sydostasien (t.ex. kryssningar i Thailand eller Bangkok), kommer man finna troligt att boka en hytt på en ny Pelni fartyg är mycket prisvärd.
Man kan styrelsen Pelni fartyg antingen i syfte att överbrygga avståndet från punkt A till punkt B i Indonesien, eller ett får nämndens Pelni fartyg för nöjet att havet reser sig. Hursomhelst, vinner den handen ner över vad alternativen kan vara.
Traveling hytt klass på Pelni fartyg är så bekväm som bor på ett lyxigt hotellrum. För den som har tid, resa hytt klass på Pelni fartyg är betydligt bekvämare än att åka med flyg eller buss. De flesta av fartygen är mycket stora och håller tusentals passagerare. Havet i de flesta indonesiska vatten är sällan grovt. Vanligtvis är segling så smidig, känner man knappt någon skillnad att vara på land. Och för dem som kan få sjösjuk, det alltid finns en läkare ombord, och han kan ordinera och ge lite sedering läkemedel såsom Valium.
Självklart kan det faktum att det alltid finns en läkare ombord ger viktig komfort även vid små olyckor, som ombord kliniken även är utrustad för mindre kirurgiska ingrepp under lokalbedövning.
För dem som färdas på Pelni fartyg som inte för att få till en viss destination, men bara för nöjet att sjöresa rekommenderar vi en av de nyare fartyg, såsom MV Kelud som går mellan Medan på Sumatra och Jakarta.
Klass A-1 ger en två-bäddsstuga med ett modernt badrum och toalett (tyska beslag), ett skrivbord och TV. Samtliga A-1 hytter är en övre däck och har fönster, som vanligtvis inte kan öppnas, dock.
Lunch och middag på klass 1 på Pelni fartyg är utmärkt indonesisk mat. Frukost är en blandning av holländska och indonesiska morgon mat. Den holländska delen är rostat bröd, marmelad och choklad spridning, medan den indonesiska delen är stekt ris eller ris gröt. Det brukar också kokta ägg.
För dem som anser reser utan specifika mål, bara för skojs sjöresa Pelni passagerarfartyg slå lätt kryssningsrederier och internationella lastfartyg, bara för underhållning av att vara med hundratals vänliga indonesier. Kryssningsfartyg kan erbjuda alla typer av underhållning ... men den sort-av ganska kostymer rika pensionärer. Det är också alltför organiserad. Och de människor du möter är ... Jo, rika pensionärer.
På Pelni fartyg, finns vanligtvis en biograf (som kallas "bioskop" på indonesiska) visar mestadels engelskspråkiga actionfilmer och det finns kvällsunderhållning med levande musik (oftast från 20:00 till 22:30), men den verkliga underhållning gör indonesiska vänner.
- http://www.pelni.co.id
- http://www.pelni.com
[Flyg]
Kolla http://www.airfares.com.sg för flygbiljetter till olika destinationer från Singapore.
Du kan också välja att ta ett inrikesflyg från Batam till olika destinationer i Indonesien. En användarvänlig webbplats för denna skulle vara http://www.travelindo.com/search/flight
Såvida du inte har massor av tid, flyger det bästa sättet att ta sig till och runt Papua. Merpati Nusantara Airlines länkar regelbundet Papua viktigaste regionala centra (Sorong, Biak och Jayapura) med större städer på andra håll i Indonesien , som Makassar och Jakarta . Garuda Indonesia flygbolagen också länkar Biak och Jayapura med västra Indonesien . Jayapura har goda förbindelser med flyg till resten av Indonesien. Inom provinsen lokala flygbolag förbinder de största städerna medan mindre flygplan landa på mer avlägsna luftremsorna.
Flygbolag som flyger till Irian Jaya via Malaysia, Jakarta & Surubaya:
- http://www.merpati.co.id (Sorong, Biak, Jayapura, Tembagapura, Merauke, Nabire, Fak Fak, Kaimana, Manokvari, mm)
- http://www.batavia-air.com via Malaysia & Surubaya eller Jakarta: (Sorong, Manokvari, Jayapura)
- http://www2.lionair.co.id via Malaysia & Jakarta: (Sorong, Fak Fak, Kaimana, Jayapura)
- http://www.expressair.biz via Jakarta (Sorong, Jayapura)
- http://www.garuda-indonesia.com via Jakarta (Biak, Jayapura)
- http://www.pelita-air.com via Jakarta (Sorong)
- Sriwijaya Air
- http://www.susiair.com (Inrikes)
Mer info sök på: http://www.skyscanner.se
[Ta sig dit:]
Jayapura är Sentani Airport är den största flygplatsen i västra Papua, med flyg som kommer in från Jakarta, Bali och Makassar. Det finns flera andra flygplatser som tar emot flygningar från indonesiska städer, inklusive Manokwari flygplats, Fak-Fak och Sorong. Sorong och Fak-Fak är också viktiga hamnar i Västra Papua, som tar emot färjor från Maluku och Sulawesi öar.
Jayapura på den norra kusten och de stora öarna norr om Cenderawasih Bay är de enklaste delarna av Irian Jaya att besöka, med en väl utvecklad kommunikations-och transport och gott om hotell och restauranger att välja mellan.
Den största berget i västra Papua är Puncak Jaya, 4884m, en del av Sudirman bergskedja. Puncak Jaya, som betyder seger topp. Majoriteten av Västra Papua topologi är bergigt så resa runt kan vara svårt.
Västra Papua har de rikaste koncentration av växtliv i hela Indonesien och kanske i världen. Forskarna uppskattar att det finns över 16.000 arter av växter, inklusive hundratals arter som är av medicinska betydelse.
Biologer har identifierat 643 fågelarter, bland annat Victoria krönt duvan (världens största duva), vackra fåglar i paradiset, och den stora, Cassowary. Den fauna Västra Papua anses vara en del av den australiska faunan provinsen på grund av förekomsten av pungdjur och monotremes liknande den som finns i Australien. Under istiden var det en broförbindelse mellan Australien och Nya Guinea som resulterat i nästan samma djurarter.
Staden Sorong, som ligger på "näbb" i fågelns huvud halvön i västra Papua är utgångspunkten för ditt besök i den fantastiska Raja Ampat Marine Park. På Kabra ö, det finns en japansk gård för odlade pärlor, medan hajfenor och sjögurkorna "trepang" levereras till Hong Kong, Taiwan och Kina.
[Logi (bland lokalbefolkningen):]
Jayapura är väl försedd med ett antal luftkonditionerade hotell, samt losmens catering till budgetresenären.
[Hotel:]
http://www.trivago.se
http://www.agoda.se
http://www.expedia.se
http://www.tripwolf.com
[Vandrarhem:]
http://www.hostels.com
http://www.hostelworld.com
Sauwandarek Turist By är beläget i den västra delen av Waisai, huvudstaden i Raja Ampat distriktet, Västpapua provinsen. Denna by är en del av Meos Mansar distrikt. Boende i denna traditionella by med 46 familjer eller omkring 179 invånare har original blad tak.
I denna by, kvinnor, särskilt mödrar, producera hattar och påsar av havet Pandan blad. Denna by är känd för sina vackra koraller. Dessutom finns det en salt sjö lokalt kallas Telaga Yenauwyau, som ligger bakom byn.
http://www.indonesia.travel/en/destination/140/sauwandarek-tourism-village
[Snorkling och dykning i Västra Papua]
Runt Triton Bay nära Kaimana, utanför Raja Ampat öarna, och runt öarna i Cendrawasih Bay är några av de ostörda finaste korallrev i hela världen. Dessa korallrev stöd över 3000 arter av fisk, några av de mest varierande i världen, perfekt för snorkling och dykning.
Raja Ampat "Fyra Kungar", är namnet på dessa öar och kommer från en lokal myt. De fyra största öarna finns här är Waigeo, Misool (som är hem för gamla hällmålningar), Salawati och Batanta.
[Visum]
Nordiska medborgare får 30 dagars visum vid gränsen. Kostnad c:a 25 USD
Ta med 1 Passfoto
Vill du söka visum före avresan krävs följande för turistresa.
- 1 Pass som ska vara giltigt minst 6 månader vid hemresan och innehålla 2 ostämplade sidor. Passet får inte vara sprucket eller trasigt någonstans
- Provisoriskt pass accepteras om detär giltigt minst 1 år med kvarvarande giltighet på 7 månader
- 1 Foto
- Bokningsbekräftelse (Itinerary eller kopia på biljett)
Behandlingstid + Ambassadavgift
- C:a 3 arbetsdagar = 350 sek/visum för 1 inresa
- Det går att få expressbehandling
- Visumet måste användas inom 90 dagar med en vistelsetid på 60 dagar
- Visumet går att förlänga på plats hos Immigrations-myndigheterna upp till 180 dagar
[Att ta sig till Västra Papua]
Det finns flygplatser i Sorong, Fakfak, Manokwari, Jayapura, Wamena, Merauke, Agats, Tanika i västra Papua.
Det finns inga internationella flyg till Västra Papua så du kommer dit ifrån Jakarta eller Surabaya.
[Landvägen]
Den enda landgränsen är med Papua (Irian Jaya), Indonesien , och korsa det innebär en del förberedelser men är inte så svårt som det kan ha varit. I Jayapura , Indonesien hittar du en PNG konsulatet för att ansöka om ett turistvisum. PNG konsulatet ligger i Mendi, en tio minuters grön PMV (offentlig motorfordon) bilresa från Jayapura huvudstad. Priset är 2000 Rupiah på någon PMV.
Beroende på din indonesiska visum finns det olika alternativ att passera gränsen. Om du har ett Visa-on-Arrival, som du får till exempel på Jakarta Airport, kan du passera bara gränsen med hjälp av en båt eller genom utslaktning vid tullen i Jayapura och sedan omedelbart resa till gränsen 30 km bort. Västerländska resenärerna försöker den senare bör räkna med att betala lite diverse avgifter och hoppa måttlig byråkratiska fälgar före avresan. Båtar kan hyras från Hamedi. Någon annan typ av visum kan du hyra en bil, eller en ojek och över landgränsen. Om man hyr ett fordon för passage bör man räkna med att betala cirka 300.000 Rupiah från Jayapura stan och resenärer bör räkna med att betala uppåt på 500.000 Rupiah att återvända från gränsen till Jayapura.
* Tidsskillnad: +9 timmar.
* Bästa tid: Mars till september.
* Visum: Svenskar får stanna i 30 dagar med turistvisum. Alla som vill besöka Baliemdalen måste även ha ett speciellt intyg som utfärdas av polisstationen i Jayapura. Det är oftast en enkel process som tar cirka en timme.
[Åka hit]
Prisexempel: Flyg Stockholm–Kuala Lumpur 6662 kr t/r i mitten av augusti med Thai Airways via Bangkok.
Från KL flyger du vidare till Jayapura, via Makassar med Air Asia och Lion Airlines, 3200 kr t/r. Flyg från Jayapura till Wamena i Baliemdalen,med Trigana Air, cirka 900 kr t/r.
[4 x fakta]
Den västra delen av världens näst största ö, Nya Guinea, tillhör Indonesien och heter i dag Västra Papua (Papua bagian barat på indonesiska).
Jämfört med övriga delar av Indonesien är Västpapua ett mycket glesbefolkat område och terrängen är på många håll mycket oländig. Här finns Indonesiens högsta berg Puncak Jaya och en tät, delvis ännu outforskad regnskog.
Baliemdalens största stad heter Wamena och har 10 000 invånare.
Här finns en liten flygplats och enklare hotell för omkring 100 kronor per natt.
Wamena är utgångspunkten för alla turer och bergsvandringar till Dani-, Lani-, eller Yali-stammarna, tre folkgrupper som alla tillhör ursprungsbefolkningen. Guider håller till på lygplatsen eller vid polisstationen, och de skräddarsyr resan utifrån dina önskemål. Du kan välja att vara borta från en dag till en månad.
Priserna startar på 700 kronor per dag, inklusive guide, kock, bärare, mat och sovsäck. Ge gärna en rejäl dricks.
[Källa:]
http://www.walkaboutindonesia.com
http://www.papua-diving.com
http://www.rajaampatcruises.com
http://www.pelni.com
http://explore-id.blogspot.com/2010/06/see-cenderawasih-bird-attraction-dance.html
http://www.utsidan.se/blogs/explorermikaelstrandberg/papua-nya-guinea-en-resa.htm
http://travelingluck.com/Asia/Indonesia/Papua/_1626542_Sorong.html#local_map
http://www.lonelyplanet.com/indonesia/papua-irian-jaya
Resenärer kommer till Papua för att uppleva äventyret - vandring i orörda regnskogar, dykning världens mest mångsidiga tropiska reven runt Raja Ampat, och uppleva primitiva stammar. Papua har även det högsta berget i Sydostasien - Puncak Jaya, på 5030 meter!
[Västra Papua] - tidigare känd som Irian Jaya är ansluten till Papua Nya Guinea en suverän stat.
Lorentz nationalpark, upptagen på UNESCO: s världsarvslista och det största skyddade området i Asien-Stillahavsområdet, sträcker sig från Papua sydvästra kust till dess centrala bergen och innehåller Puncak Jaya (Carstensz Pyramid), som på 4884 meter är det högsta berget mellan Himalaya och Anderna och öns högsta topp i världen. Puncak Jaya är omgiven av ekvatorn & glaciärer.
Nästan alla besökare kommer till Baliem Valley , hem för några av de mest anmärkningsvärda traditionella kulturer på jorden, medan andra dras till konst Asmat region, eller fågellivet och korallrev i norra kust och öar.
De flesta besökare flyger direkt till Jayapura via Biak och / eller Makassar ( Sulawesi ) för en anslutning till Wamena i Baliem Valley , men det finns ett antal andra intressanta sätt att komma in Papua. Du kan flyga till Port Moresby (huvudstaden i PNG ), och vidare till Vanimo innan chartra en båt eller korsar till fots till Jayapura, ta en Pelni liner till Timika eller Merauke och flyga till Jayapura, ta en båt eller flyg mellan Sorong eller Fak-Fak och andra indonesiska öar, eller ta en båt och / eller flyg längs norra kusten till Jayapura, stannar vid Manokwari, Biak, Nabire och / eller Serui.
Sevärdheter: Irian Jaya (Västra Papua)
[Jayapura]
Jayapura är huvudstad och den största staden i det östligaste provins. Det är en snygg och trevlig stad, byggd på sluttningen av en kulle med utsikt över bukten. General Douglas Mc Arthur världskriget fjärdedelar stå stilla här. Museet för Jayapura ligger på Cenderawasih universitetsområdet. Tanjung Ria Beach, känd som bas G av de allierade under andra världskriget, är en populär semesterort med faciliteter för vattensporter.
[Lake Sentani]
En kort resa från Jayapura, Lake Sentani är fortfarande nästan orörd av turism. De människor som kallar stranden av denna magnifika sjö hem lever fortfarande på traditionellt sätt, och är kända för sin trä-arbete och keramik.
[Biak]
Biak, en stad på en ö med samma namn i Cenderawasih Bay är Irian Jayaâ främsta gateway. Den har en bättre infrastruktur än de flesta andra platser i provinsen. Det finns några bra stränder på Biak Island, den mest populära av dessa är Bosnik på östkusten, vilket är bra för bad och hud-dykning, och Korem på den norra kusten, där man kan se unga män dyka efter pärlor. Supiori Island, strax norr om Biak, har en vildmark reserven och traditionella byar där besökare är välkomna.
[Kasuarina Cape]
Uppkallad efter den stora casuarinaträd som växer i området, är Kasuarina Cape bara två kilometer från Sorong, på fågelns huvud halvön i norra Irian Jaya. Bra för bad och rekreation.
[Asmat]
Den Asmat människor som bor längs den avlägsna sydöstra kust, aloe berömd för sina konstnärliga träsniderier. Modern civilisation nådde inte detta område tills nyligen. Agats har ett intressant museum fyllt med träsniderier och andra föremål. Asmat hantverk fick ett uppsving i slutet av 1960 under ett FN-stött projekt uppmuntra lokala hantverkare för att hålla sin konst vid liv. Mycket av området är fortfarande otämjda vildmark.
[Wamena och Baliem Valley]
Wamena är administrativt centrum för Irian Jaya högländerna och utgångspunkten för besök i området och att verkligen uppleva dalen och Dani vardagen ett måste lämna staden. Vägar leder norr, söder och väster från Wamena till andra tillgängliga platser i dalen och vidare för mer äventyrliga resor man tvingas att vandra.
[Källa:] http://www.indonesiskaambassaden.se
[Båt]
Om du inte har gott om tid på dina händer och inte har något emot att ta en långsam båt till Indonesien, skulle jag säga att det bästa sättet att ta sig till det är med flyg.
För att komma till antingen Sumatra eller Java med färja, måste du resa första till Batam, en del av Riau öarna i Indonesien. Därifrån finns det PELNI färjor till Belawan (hamn i Medan, Sumatra) och Tanjung Priok (hamnen i Jakarta, Java). PELNI står för PT Pelayaran Nasional Indonesien, ett statsägt sjötransporter företag. De har en hemsida där man kan kolla tidtabeller och biljettpriser.
Den båtresa från Singapore till Batam är ca 45 minuter, och det enkelriktade kostar biljett om S $ 25. Det finns flera färjerederier, varav Penguin färjetrafiken har fått bra recensioner för sin tillförlitlighet. Du kan fånga deras färjor till Batam från World Trade Centre färjeterminal i Singapore.
Flera Pelni liners, särskilt Tatamailau, Ciremai, Doro Londa och Nggapulu, länk norra och södra kuster Papua med Maluku, Sulawesi och Java varannan eller var fjärde vecka. Några Perintis båtar länken regelbundet norra kust Papua med Sulawesi och norra Maluku och anslut sydkust Papua med sydost Maluku. Sjötransporter till Jakarta och andra mindre avlägsna punkter finns också.
- KM Dorolonda
(Route: Ambon - Bau-Bau - Fak-Fak - Jayapura - Makassar - Manokwari - Nabire - Serui - Sorong - Surabaya)
- KM Laborar
(Route: Batam - Jayapura - Makassar - Manokwari - Nabire - Sorong - Surabaya - Tg Priok)
- KM Nggapulu
(Route: Balikpapan - Biak - Bitung - Jayapura - Manokwari - Nabire - Pantoloan - Serui - Sorong - Surabaya - Ternate - Tg Priok)
- KM Sinabung
(Route: Banggai - Bau-Bau - Biak - Bitung - Jayapura - Makassar - Manokwari - Semarang - Serui - Sorong - Ternate - TG Priok)
Alla större passagerarfartyg i reguljär rutter i indonesiska vatten drivs av PT Pelayaran Nasional Indonesien (Pelni), de nationella indonesiska rederiet, och denna webbplats, som är på väg att genomgå en rejäl ansiktslyftning under de kommande veckorna, är dedikerade till att ge korrekt scheman.
Om man jämför normer och priser som reser med fartyg någonstans i Sydostasien (t.ex. kryssningar i Thailand eller Bangkok), kommer man finna troligt att boka en hytt på en ny Pelni fartyg är mycket prisvärd.
Man kan styrelsen Pelni fartyg antingen i syfte att överbrygga avståndet från punkt A till punkt B i Indonesien, eller ett får nämndens Pelni fartyg för nöjet att havet reser sig. Hursomhelst, vinner den handen ner över vad alternativen kan vara.
Traveling hytt klass på Pelni fartyg är så bekväm som bor på ett lyxigt hotellrum. För den som har tid, resa hytt klass på Pelni fartyg är betydligt bekvämare än att åka med flyg eller buss. De flesta av fartygen är mycket stora och håller tusentals passagerare. Havet i de flesta indonesiska vatten är sällan grovt. Vanligtvis är segling så smidig, känner man knappt någon skillnad att vara på land. Och för dem som kan få sjösjuk, det alltid finns en läkare ombord, och han kan ordinera och ge lite sedering läkemedel såsom Valium.
Självklart kan det faktum att det alltid finns en läkare ombord ger viktig komfort även vid små olyckor, som ombord kliniken även är utrustad för mindre kirurgiska ingrepp under lokalbedövning.
För dem som färdas på Pelni fartyg som inte för att få till en viss destination, men bara för nöjet att sjöresa rekommenderar vi en av de nyare fartyg, såsom MV Kelud som går mellan Medan på Sumatra och Jakarta.
Klass A-1 ger en två-bäddsstuga med ett modernt badrum och toalett (tyska beslag), ett skrivbord och TV. Samtliga A-1 hytter är en övre däck och har fönster, som vanligtvis inte kan öppnas, dock.
Lunch och middag på klass 1 på Pelni fartyg är utmärkt indonesisk mat. Frukost är en blandning av holländska och indonesiska morgon mat. Den holländska delen är rostat bröd, marmelad och choklad spridning, medan den indonesiska delen är stekt ris eller ris gröt. Det brukar också kokta ägg.
För dem som anser reser utan specifika mål, bara för skojs sjöresa Pelni passagerarfartyg slå lätt kryssningsrederier och internationella lastfartyg, bara för underhållning av att vara med hundratals vänliga indonesier. Kryssningsfartyg kan erbjuda alla typer av underhållning ... men den sort-av ganska kostymer rika pensionärer. Det är också alltför organiserad. Och de människor du möter är ... Jo, rika pensionärer.
På Pelni fartyg, finns vanligtvis en biograf (som kallas "bioskop" på indonesiska) visar mestadels engelskspråkiga actionfilmer och det finns kvällsunderhållning med levande musik (oftast från 20:00 till 22:30), men den verkliga underhållning gör indonesiska vänner.
- http://www.pelni.co.id
- http://www.pelni.com
[Flyg]
Kolla http://www.airfares.com.sg för flygbiljetter till olika destinationer från Singapore.
Du kan också välja att ta ett inrikesflyg från Batam till olika destinationer i Indonesien. En användarvänlig webbplats för denna skulle vara http://www.travelindo.com/search/flight
Såvida du inte har massor av tid, flyger det bästa sättet att ta sig till och runt Papua. Merpati Nusantara Airlines länkar regelbundet Papua viktigaste regionala centra (Sorong, Biak och Jayapura) med större städer på andra håll i Indonesien , som Makassar och Jakarta . Garuda Indonesia flygbolagen också länkar Biak och Jayapura med västra Indonesien . Jayapura har goda förbindelser med flyg till resten av Indonesien. Inom provinsen lokala flygbolag förbinder de största städerna medan mindre flygplan landa på mer avlägsna luftremsorna.
Flygbolag som flyger till Irian Jaya via Malaysia, Jakarta & Surubaya:
- http://www.merpati.co.id (Sorong, Biak, Jayapura, Tembagapura, Merauke, Nabire, Fak Fak, Kaimana, Manokvari, mm)
- http://www.batavia-air.com via Malaysia & Surubaya eller Jakarta: (Sorong, Manokvari, Jayapura)
- http://www2.lionair.co.id via Malaysia & Jakarta: (Sorong, Fak Fak, Kaimana, Jayapura)
- http://www.expressair.biz via Jakarta (Sorong, Jayapura)
- http://www.garuda-indonesia.com via Jakarta (Biak, Jayapura)
- http://www.pelita-air.com via Jakarta (Sorong)
- Sriwijaya Air
- http://www.susiair.com (Inrikes)
Mer info sök på: http://www.skyscanner.se
[Ta sig dit:]
Jayapura är Sentani Airport är den största flygplatsen i västra Papua, med flyg som kommer in från Jakarta, Bali och Makassar. Det finns flera andra flygplatser som tar emot flygningar från indonesiska städer, inklusive Manokwari flygplats, Fak-Fak och Sorong. Sorong och Fak-Fak är också viktiga hamnar i Västra Papua, som tar emot färjor från Maluku och Sulawesi öar.
Jayapura på den norra kusten och de stora öarna norr om Cenderawasih Bay är de enklaste delarna av Irian Jaya att besöka, med en väl utvecklad kommunikations-och transport och gott om hotell och restauranger att välja mellan.
Den största berget i västra Papua är Puncak Jaya, 4884m, en del av Sudirman bergskedja. Puncak Jaya, som betyder seger topp. Majoriteten av Västra Papua topologi är bergigt så resa runt kan vara svårt.
Västra Papua har de rikaste koncentration av växtliv i hela Indonesien och kanske i världen. Forskarna uppskattar att det finns över 16.000 arter av växter, inklusive hundratals arter som är av medicinska betydelse.
Biologer har identifierat 643 fågelarter, bland annat Victoria krönt duvan (världens största duva), vackra fåglar i paradiset, och den stora, Cassowary. Den fauna Västra Papua anses vara en del av den australiska faunan provinsen på grund av förekomsten av pungdjur och monotremes liknande den som finns i Australien. Under istiden var det en broförbindelse mellan Australien och Nya Guinea som resulterat i nästan samma djurarter.
Staden Sorong, som ligger på "näbb" i fågelns huvud halvön i västra Papua är utgångspunkten för ditt besök i den fantastiska Raja Ampat Marine Park. På Kabra ö, det finns en japansk gård för odlade pärlor, medan hajfenor och sjögurkorna "trepang" levereras till Hong Kong, Taiwan och Kina.
[Logi (bland lokalbefolkningen):]
Jayapura är väl försedd med ett antal luftkonditionerade hotell, samt losmens catering till budgetresenären.
[Hotel:]
http://www.trivago.se
http://www.agoda.se
http://www.expedia.se
http://www.tripwolf.com
[Vandrarhem:]
http://www.hostels.com
http://www.hostelworld.com
Sauwandarek Turist By är beläget i den västra delen av Waisai, huvudstaden i Raja Ampat distriktet, Västpapua provinsen. Denna by är en del av Meos Mansar distrikt. Boende i denna traditionella by med 46 familjer eller omkring 179 invånare har original blad tak.
I denna by, kvinnor, särskilt mödrar, producera hattar och påsar av havet Pandan blad. Denna by är känd för sina vackra koraller. Dessutom finns det en salt sjö lokalt kallas Telaga Yenauwyau, som ligger bakom byn.
http://www.indonesia.travel/en/destination/140/sauwandarek-tourism-village
[Snorkling och dykning i Västra Papua]
Runt Triton Bay nära Kaimana, utanför Raja Ampat öarna, och runt öarna i Cendrawasih Bay är några av de ostörda finaste korallrev i hela världen. Dessa korallrev stöd över 3000 arter av fisk, några av de mest varierande i världen, perfekt för snorkling och dykning.
Raja Ampat "Fyra Kungar", är namnet på dessa öar och kommer från en lokal myt. De fyra största öarna finns här är Waigeo, Misool (som är hem för gamla hällmålningar), Salawati och Batanta.
[Visum]
Nordiska medborgare får 30 dagars visum vid gränsen. Kostnad c:a 25 USD
Ta med 1 Passfoto
Vill du söka visum före avresan krävs följande för turistresa.
- 1 Pass som ska vara giltigt minst 6 månader vid hemresan och innehålla 2 ostämplade sidor. Passet får inte vara sprucket eller trasigt någonstans
- Provisoriskt pass accepteras om detär giltigt minst 1 år med kvarvarande giltighet på 7 månader
- 1 Foto
- Bokningsbekräftelse (Itinerary eller kopia på biljett)
Behandlingstid + Ambassadavgift
- C:a 3 arbetsdagar = 350 sek/visum för 1 inresa
- Det går att få expressbehandling
- Visumet måste användas inom 90 dagar med en vistelsetid på 60 dagar
- Visumet går att förlänga på plats hos Immigrations-myndigheterna upp till 180 dagar
[Att ta sig till Västra Papua]
Det finns flygplatser i Sorong, Fakfak, Manokwari, Jayapura, Wamena, Merauke, Agats, Tanika i västra Papua.
Det finns inga internationella flyg till Västra Papua så du kommer dit ifrån Jakarta eller Surabaya.
[Landvägen]
Den enda landgränsen är med Papua (Irian Jaya), Indonesien , och korsa det innebär en del förberedelser men är inte så svårt som det kan ha varit. I Jayapura , Indonesien hittar du en PNG konsulatet för att ansöka om ett turistvisum. PNG konsulatet ligger i Mendi, en tio minuters grön PMV (offentlig motorfordon) bilresa från Jayapura huvudstad. Priset är 2000 Rupiah på någon PMV.
Beroende på din indonesiska visum finns det olika alternativ att passera gränsen. Om du har ett Visa-on-Arrival, som du får till exempel på Jakarta Airport, kan du passera bara gränsen med hjälp av en båt eller genom utslaktning vid tullen i Jayapura och sedan omedelbart resa till gränsen 30 km bort. Västerländska resenärerna försöker den senare bör räkna med att betala lite diverse avgifter och hoppa måttlig byråkratiska fälgar före avresan. Båtar kan hyras från Hamedi. Någon annan typ av visum kan du hyra en bil, eller en ojek och över landgränsen. Om man hyr ett fordon för passage bör man räkna med att betala cirka 300.000 Rupiah från Jayapura stan och resenärer bör räkna med att betala uppåt på 500.000 Rupiah att återvända från gränsen till Jayapura.
* Tidsskillnad: +9 timmar.
* Bästa tid: Mars till september.
* Visum: Svenskar får stanna i 30 dagar med turistvisum. Alla som vill besöka Baliemdalen måste även ha ett speciellt intyg som utfärdas av polisstationen i Jayapura. Det är oftast en enkel process som tar cirka en timme.
[Åka hit]
Prisexempel: Flyg Stockholm–Kuala Lumpur 6662 kr t/r i mitten av augusti med Thai Airways via Bangkok.
Från KL flyger du vidare till Jayapura, via Makassar med Air Asia och Lion Airlines, 3200 kr t/r. Flyg från Jayapura till Wamena i Baliemdalen,med Trigana Air, cirka 900 kr t/r.
[4 x fakta]
Den västra delen av världens näst största ö, Nya Guinea, tillhör Indonesien och heter i dag Västra Papua (Papua bagian barat på indonesiska).
Jämfört med övriga delar av Indonesien är Västpapua ett mycket glesbefolkat område och terrängen är på många håll mycket oländig. Här finns Indonesiens högsta berg Puncak Jaya och en tät, delvis ännu outforskad regnskog.
Baliemdalens största stad heter Wamena och har 10 000 invånare.
Här finns en liten flygplats och enklare hotell för omkring 100 kronor per natt.
Wamena är utgångspunkten för alla turer och bergsvandringar till Dani-, Lani-, eller Yali-stammarna, tre folkgrupper som alla tillhör ursprungsbefolkningen. Guider håller till på lygplatsen eller vid polisstationen, och de skräddarsyr resan utifrån dina önskemål. Du kan välja att vara borta från en dag till en månad.
Priserna startar på 700 kronor per dag, inklusive guide, kock, bärare, mat och sovsäck. Ge gärna en rejäl dricks.
[Källa:]
http://www.walkaboutindonesia.com
http://www.papua-diving.com
http://www.rajaampatcruises.com
http://www.pelni.com
http://explore-id.blogspot.com/2010/06/see-cenderawasih-bird-attraction-dance.html
http://www.utsidan.se/blogs/explorermikaelstrandberg/papua-nya-guinea-en-resa.htm
http://travelingluck.com/Asia/Indonesia/Papua/_1626542_Sorong.html#local_map
http://www.lonelyplanet.com/indonesia/papua-irian-jaya
Skriv kommentar