Bali väcker drömmarna till liv
Bali är ett resmål som fått förnyad aktualitet genom filmen Eat, pray, love. På verklighetens Bali kan tättbebyggda Kuta Beach få drömmarna om ett exotiskt paradis att slockna. Men det mer opåverkade östra Bali väcker dem till liv igen.
Jungfruliga stränder, tropiska blommor, färgstarka batiktyger och vulkaner i fjärran. Det räcker att säga "Bali" för att liknande föreställningar ska uppstå på näthinnan. Kanske inte konstigt, då västvärlden ända sedan 1920-talet haft den indonesiska ön som sinnesbild för det perfekta, exotiska paradiset.
Den som anländer till Bali med förhoppningen om att få kliva rakt in i den bilden riskerar att bli besviken när han eller hon sitter i en taxi som krånglar sig fram genom de tutande trafikstockningarna i det tättbebyggda och lätt kaotiska Kuta Beach.
Kaotiskt myller
Kuta Beach är den största och mest populära turistorten på Bali. Här finns en magnifik strand, öns längsta, hotell och restauranger i alla prisklasser och ett nattliv som troligen är Indonesiens bästa. Kuta har också tappert kommit tillbaka som turistmål efter de hemska terrordåden på orten 2005.
Samtidigt är Kuta en plats med ett myller av människor och hus på en för liten yta. McDonalds och Starbucks kämpar om utrymmet med oräkneliga souvenirbutiker, barer och reseagenturer. I gränderna bakom stranden måste man ständigt kliva åt sidan för förbipasserande motorcyklar.
Ser man till helheten är det ganska lite som skiljer Kuta från vilken annan semesterort i världen som helst. Långt från det perfekta paradiset, således.
Lugnet i öster
Lyckligtvis existerar ännu det andra Bali, det man hade i sin fantasi när man beställde biljetten hit. Många besökare får glimtar av det under utfärder till berömda tempel som Uluwatu och Tanah Lot. Andra skymtar det uppe i bergen i Ubud med dess rika konsthantverkstraditioner.
Vill man uppleva ett mer genuint Bali bör man lämna den hårt exploaterade södra delen av ön. En god idé är att åka två timmar österut.
På östra Bali väntar en fascinerande och annorlunda verklighet. Besökaren välkomnas till en påfallande naturskön provins där bönder odlar sitt ris i terrasser och byarna hälsar förbipasserande med brokiga flaggor. Överallt finns tempel av olika storlek och det är svårt att inte passera åtminstone en tempelfestival på vägen. Det traditionella Bali är ett samhälle där religionen och gamla seder fortfarande har en dominerande roll i människors liv.
Tid att prata
I byn Candi Dasa finns en lågmäld turistscen, där hotell och restauranger i övre mellanklass smälter in i landskapet i stället för att dominera det. Vid bytemplet ligger en bedårande lagun omgiven av blomstrande träd. Utanför lagunen har fiskarna sina båtar upplagda på stränderna.
- I Candi Dasa tycker vi inte att ställen som Kuta är det riktiga Bali. Här har vi tid att prata, säger vänlige taxichauffören Wayan Printcul.
Bekväm oas
Candi Dasa är en bekväm bas för att utforska östra Bali. I bukten utanför orten ligger en rad av tre småöar vars vatten erbjuder spektakulär dykning och snorkling. Närmaste utflykt inåt land går till den sällsamma byn Tenganan. Folket i Tenganan hör till Bali Aga, den grupp som bekänner sig till den ursprungliga hinduismen på ön.
Tenganan ser nästan ut som ett utomhusmuseum. Inga synliga tecken finns på att byn befinner sig i 2000-talet. Bybornas kärlek till blommor och välskötta trädgårdar är desto mer framträdande. De smäckra husen i gammal balinesisk stil ligger till hälften dolda av höga murar, bara taken och familjetemplens torn sticker upp. Det hör till att två män med bara överkroppar går förbi med en stång där en levande gris hänger som ska offras till gudarna.
- Vi har tagit ett gemensamt beslut om att strikt hålla fast vid våra traditioner, säger byns huvudman Mangku Widia.
Besökare tas emot med värme. Faktum är att turismen är mycket viktig för Tenganan. Byn är känd för sitt konsthantverk som säljs i några affärer längst huvudgatan och som gjort Tenganan till en av Balis mest välmående byar.
Rik kultur
På östra Bali finns massor av annat att uppleva. Exempelvis har staden Ambalpura en intressant marknad som sprakar av färger och inte långt därifrån finns de två imponerande vattentemplen Puri Agung och Tirtagangga.
Ovanför den pastorala vykortsstranden Virgin Beach finns en begravningsplats där de dödas andar bor. Hur länge de får göra det är ovisst. Planer på att bygga ett femstjärnigt hotell på Virgin Beach har varit i omlopp på senare tid. Ett bevis för att inte heller östra Bali är immunt mot den storskaliga turismens framgångar. Den som skyndar sig hinner kanske uppleva Virgin Beach innan dess oskuld försvinner.
Prisnivå
Den som rest tidigare i Sydostasien känner igen sig; den lokala prisnivån är mycket låg men kan åka upp rejält på ställen riktade till turister. Även då äter man mycket bra för några tior.
Säsong
Maj-september har minst regn och mest sol. Men då regnen brukar vara kortvariga pågår turistsäsongen hela året. Mest regn faller i januari.
Ta sig runt
Hyrbil ger största frihet, var dock beredd på påfrestande trafik kring Kuta. Enklast är oftast att hyra en taxi för både kortare och längre sträckor. Lokala bussar är annars billigast, men trånga.
Missa inte
Kecak-dansen, eller ap-dansen. I denna traditionella ritual sjunger minst femtio män a capella i komplicerade rytmiska mönster, alla med en blomma bakom örat.
Källa: Anders Pihl/TT Spektra
Jungfruliga stränder, tropiska blommor, färgstarka batiktyger och vulkaner i fjärran. Det räcker att säga "Bali" för att liknande föreställningar ska uppstå på näthinnan. Kanske inte konstigt, då västvärlden ända sedan 1920-talet haft den indonesiska ön som sinnesbild för det perfekta, exotiska paradiset.
Den som anländer till Bali med förhoppningen om att få kliva rakt in i den bilden riskerar att bli besviken när han eller hon sitter i en taxi som krånglar sig fram genom de tutande trafikstockningarna i det tättbebyggda och lätt kaotiska Kuta Beach.
Kaotiskt myller
Kuta Beach är den största och mest populära turistorten på Bali. Här finns en magnifik strand, öns längsta, hotell och restauranger i alla prisklasser och ett nattliv som troligen är Indonesiens bästa. Kuta har också tappert kommit tillbaka som turistmål efter de hemska terrordåden på orten 2005.
Samtidigt är Kuta en plats med ett myller av människor och hus på en för liten yta. McDonalds och Starbucks kämpar om utrymmet med oräkneliga souvenirbutiker, barer och reseagenturer. I gränderna bakom stranden måste man ständigt kliva åt sidan för förbipasserande motorcyklar.
Ser man till helheten är det ganska lite som skiljer Kuta från vilken annan semesterort i världen som helst. Långt från det perfekta paradiset, således.
Lugnet i öster
Lyckligtvis existerar ännu det andra Bali, det man hade i sin fantasi när man beställde biljetten hit. Många besökare får glimtar av det under utfärder till berömda tempel som Uluwatu och Tanah Lot. Andra skymtar det uppe i bergen i Ubud med dess rika konsthantverkstraditioner.
Vill man uppleva ett mer genuint Bali bör man lämna den hårt exploaterade södra delen av ön. En god idé är att åka två timmar österut.
På östra Bali väntar en fascinerande och annorlunda verklighet. Besökaren välkomnas till en påfallande naturskön provins där bönder odlar sitt ris i terrasser och byarna hälsar förbipasserande med brokiga flaggor. Överallt finns tempel av olika storlek och det är svårt att inte passera åtminstone en tempelfestival på vägen. Det traditionella Bali är ett samhälle där religionen och gamla seder fortfarande har en dominerande roll i människors liv.
Tid att prata
I byn Candi Dasa finns en lågmäld turistscen, där hotell och restauranger i övre mellanklass smälter in i landskapet i stället för att dominera det. Vid bytemplet ligger en bedårande lagun omgiven av blomstrande träd. Utanför lagunen har fiskarna sina båtar upplagda på stränderna.
- I Candi Dasa tycker vi inte att ställen som Kuta är det riktiga Bali. Här har vi tid att prata, säger vänlige taxichauffören Wayan Printcul.
Bekväm oas
Candi Dasa är en bekväm bas för att utforska östra Bali. I bukten utanför orten ligger en rad av tre småöar vars vatten erbjuder spektakulär dykning och snorkling. Närmaste utflykt inåt land går till den sällsamma byn Tenganan. Folket i Tenganan hör till Bali Aga, den grupp som bekänner sig till den ursprungliga hinduismen på ön.
Tenganan ser nästan ut som ett utomhusmuseum. Inga synliga tecken finns på att byn befinner sig i 2000-talet. Bybornas kärlek till blommor och välskötta trädgårdar är desto mer framträdande. De smäckra husen i gammal balinesisk stil ligger till hälften dolda av höga murar, bara taken och familjetemplens torn sticker upp. Det hör till att två män med bara överkroppar går förbi med en stång där en levande gris hänger som ska offras till gudarna.
- Vi har tagit ett gemensamt beslut om att strikt hålla fast vid våra traditioner, säger byns huvudman Mangku Widia.
Besökare tas emot med värme. Faktum är att turismen är mycket viktig för Tenganan. Byn är känd för sitt konsthantverk som säljs i några affärer längst huvudgatan och som gjort Tenganan till en av Balis mest välmående byar.
Rik kultur
På östra Bali finns massor av annat att uppleva. Exempelvis har staden Ambalpura en intressant marknad som sprakar av färger och inte långt därifrån finns de två imponerande vattentemplen Puri Agung och Tirtagangga.
Ovanför den pastorala vykortsstranden Virgin Beach finns en begravningsplats där de dödas andar bor. Hur länge de får göra det är ovisst. Planer på att bygga ett femstjärnigt hotell på Virgin Beach har varit i omlopp på senare tid. Ett bevis för att inte heller östra Bali är immunt mot den storskaliga turismens framgångar. Den som skyndar sig hinner kanske uppleva Virgin Beach innan dess oskuld försvinner.
Prisnivå
Den som rest tidigare i Sydostasien känner igen sig; den lokala prisnivån är mycket låg men kan åka upp rejält på ställen riktade till turister. Även då äter man mycket bra för några tior.
Säsong
Maj-september har minst regn och mest sol. Men då regnen brukar vara kortvariga pågår turistsäsongen hela året. Mest regn faller i januari.
Ta sig runt
Hyrbil ger största frihet, var dock beredd på påfrestande trafik kring Kuta. Enklast är oftast att hyra en taxi för både kortare och längre sträckor. Lokala bussar är annars billigast, men trånga.
Missa inte
Kecak-dansen, eller ap-dansen. I denna traditionella ritual sjunger minst femtio män a capella i komplicerade rytmiska mönster, alla med en blomma bakom örat.
Källa: Anders Pihl/TT Spektra
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Då var det dags igen 6 år sedan |
Favoriter på Gran Canaria 9 år sedan |
Fördelar att arbeta i Norge 10 år sedan |
Göteborgs festivaler 10 år sedan |
Göteborgs festivaler 10 år sedan |