När du ska boka en resa så kan det kännas läskigt att betala stora summor långt i förväg. Oförutsedda saker kan hända före avresan, i värsta fall kanske du tvingas att ställa in resan helt och hållet. Kolla villkoren för avbeställning noggrant hos researrangören du bokar resan med, det kan nämligen variera från arrangör till arrangör. De flesta seriösa företag tillämpar de allmänna villkor för paketresor som Konsumentverket tillsammans med Svenska Resebyråföreningen har fastställt och är även medlemmar i Researrangörsföreningen i Sverige (RiS).
Vad är en paketresa?
En paketresa innehåller minst två av följande tjänster: transport, boende och turisttjänst, som en researrangör sätter samman till ett paket. Enkelt förklarat är att arrangemanget ska vara marknadsfört som ett färdigt eller skräddarsytt paket. Resan ska dessutom vara såld till ett gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra, och pågå i minst 24 timmar. Den vanligaste paketresan är en charterresa, men det kan även innebära en kryssningsresa eller om du har bokat reguljärflyg och boende.
Läs mer på Hallå konsument
Kan jag avboka min charterresa och få pengarna tillbaka?
När du bokar en charterresa så innefattas du oftast av villkor som gäller i paketreselagen, säkerställ att researrangören tillämpar detta. Har du köpt ett avbeställningsskydd kan du få tillbaka pengarna om du av giltiga skäl inte kan åka. Hur mycket pengar du får tillbaka beror på hur nära inpå resan du avbokar. Vad som gäller hittar du hos varje enskild researrangör. Vissa researrangörer använder sig även av öppet köp på vissa resor om du har avbeställningsskydd, bokat långt i förväg och till exempel sedan avbokar tre månader före avresa.
Hur funkar ett avbeställningsskydd?
Ett avbeställningsskydd är en slags försäkring som ger ett bättre skydd om något allvarligt händer före avresan. Om researrangören tillämpar allmänna villkor för paketresor och du har ett avbeställningsskydd ska du inte behöva betala mer än några hundra kronor om du tvingas avboka din resa. Avbeställningsskyddet tillsammans med läkarintyg och/eller släktskapsintyg gäller om:
- Du, din medresenär eller den du ska resa till drabbas av allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
- En nära släkting drabbas av allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall.
- Något oförutsett inträffar som gör att du tvingas avboka din resa, till exempel om ditt hus brinner ner.
Sedan 2014 ska din familj kunna avboka din resa åt dig om du är för sjuk för att ha möjlighet göra det på egen hand.
Obs! Eftersom alla researrangörer har olika villkor så gäller det att kontrollera vad som gäller i just ditt fall. Du kan till exempel inte avbeställa resan och få pengarna tillbaka bara för att du har ångrat dig. Du kan eventuellt få göra en ombokning, vad som gäller beror på vem du bokar med.
Hur skaffar jag avbeställningsskydd?
- Avbeställningsskydd kan ingå i din hemförsäkring, eventuellt köpas som tillägg.
- De flesta banker och kreditkortsutgivare erbjuder avbeställningsskydd om du betalar delar av eller hela resans belopp med deras kort, kolla upp vad som gäller just ditt kreditkort.
- Reseförsäkringsbolagen säljer avbeställningsskydd.
- Resebyråerna och researrangörerna säljer ofta egna avbeställningsskydd eller är återförsäljare åt ett reseförsäkringsbolag.
Tips! Tänk på att till exempel hemförsäkringens avbeställningsskydd inte alltid innefattar ombokning av biljetten. Därför kan det vara bra att kolla vad som gäller innan du väljer, eller väljer bort researrangörens av- och ombokningsskydd.
Går det att boka om charterresan?
I många researrangörers avbeställningsskydd ingår även ombokningsskydd. Vanligtvis kan din resa bokas om till annat datum oavsett anledning, men med ett visst antal dagar före avresan och i vissa fall mot en kostnad.
Kan någon annan åka istället för mig?
Enligt paketreselagen har du rätt att överlåta paketresan till en annan person, men då måste den nya resenären uppfylla samma villkor och krav som du fick när du bokade resan. Dock kan rätten att överlåta resan begränsas helt eller delvis beroende på den enskilda researrangörens villkor, om det till exempel finns underleverantörer som ställer andra krav.
Jag är missnöjd, vart vänder jag mig?
Är du av någon anledning missnöjd med ditt avtal med researrangören ska du i första hand vända dig researrangören. Hjälper inte det kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller anmäla avtalsvillkoret till Konsumentverket.
Här hittar du Allmänna reklamationsnämnden.
Detta gäller hos varje enskild researrangör
Airtours
Apollo
Lion Alpin
Mixx Travel
Nazar
TripX Travel
TUI
Ving
Se mer information om reglerna
- Konsumenternas Försäkringsbyrå
- Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen
Charter och paketresor