Snickarhelles blogg

Tisdag 7 Februari 2012 - Bangkok
6-8 februari
Flyg hit från Phuket, funkade hyfsat bara en kvart försenat och lite om ständigt att få taxi när vi väl var i Bangkok. Men när det äntligen var vår tur så tog det bara en timme till hotellet, otroligt mycket trafik....
Väl framme vid Narai hotell så satt våra kära vänner Ronnie & Catarina och väntade på oss! Det var 8 dagar sen vi sågs. Kul! Rum på nionde våningen med en hyfsad utsikt.
Snabbtvätt av lilla kroppen och sen iväg till middag och såklart shopping!
En runda till MBK är ett måste när man väl är här, tillbaka till hotellet för lite sol och bad för att sen ytterligare en runda till MBK ikväll då Siffe & Nadja också ansluter till gänget.
EN SAK SOM VI LÄRT OSS ATT ALDRIG TA TUKTUK I BANGKOK. TAXI EFTER TAXAMETER ÄR DET SOM GÄLLER. BILLIGAST I ALLA LÄGEN!!
Sista dagen blir till att cykla en runda med Bangkok By bike. Vi skulle vara hos Arne kl 8.00 för bege oss ut i Bangkoks riktiga värld på cykel. Turen blev väldigt varierad allt från små gränder med hus på båda sidor, små betongvägar (1 m breda) utan räcke på sidorna till planerade motorvägar...En fantastisk upplevelse som alla besökare i Bangkok borde prova! http://www.bangkokbybike.com
När vi var färdigcyklade tog vi "expressfärja" till piren närmast vårt hotell. En resa på 7-8 km för 3.50:-.En snabb dusch och sedan ut och göra den sista shoppingen innan avresa mot Sverige.
Fredag 27 Januari 2012 - Koh Lanta
Koh Lanta 27-29 januari

Jag och Johnny tog speedbår från koh Mook kl 10.30, då vi åkte med Green Garden Lanta speedbåt. Det funkade jättebra med tider och påstigningar.Vi åkte öster om Lanta, så vi fick se "mangrooveträsket" vilket var lite annorlunda.Väl i land så väntade transfer till vårt hotell, Goddays Lanta Chalet, vilket ingick det visste vi inte. 100 baht billigare än Bundhaya speedbåt som har ca 90 % av marknaden och här ingick transfer ända till hotellet, kanonbra!
Vårt rum va inte klart nät vi kom men badkläderna låg överst i packningen så det va inget problem för oss.
Sol & bad resten av dan och när våra vänner kom tillbaks från stranden så blev det tid för Zoegas!!!
Hela gänget va åter samlat och det va roligt!
På kvällen blev det holabaloo och middag alla tillsammans.
Dagen efter var molning så vi var 4 som åkte till marknaden i Saladan. Lite shopping blev det iaf.
På kvällen blev det middag med 4 nya svenskar som bodde på ett hotell en bit bort.
Söndag=flyttdag. Färja från Koh Lanta till Phi phi, byte av båt och sen vidare till Phuket.
Måndag 23 Januari 2012 - Koh Muuk
Koh Mook 23-27 januari

Longtail från Lao Liang till Koh Mook ca 1,5 timme. Lämnade av Dan & Anita på deras valda hotel, Nature beach resort, och fortsatte till vår destination som var Charlie beach resort. Vi checkade in och kort därefter tog vi en "taxi" vilket var en moppe med sidovagn till läkaren. Var tvungen att fixa till mina inflammerade myggbett! 9 st har det blivit och inte är de små heller. Mina fötter är så svullna att jag har svårt att gå. Läkaren fixade till dem och inget bad på två dagar, kul! Jag ska absolut inte äta kyckling eller bläckfisk för det finns ett ämne i dem som gör att inflammationen ökar i kombinationen med värmen här nere i Thailand.
Väl klara där så åkte vi till Mook resort för att möta upp Ronnie & Catarina som kom från Koh NGai. När de checkat in så käkade vi lunch där, väldigt bra mat! Mycket prat om upplevelser och det va kul att återförenas.
Vi tog vår lilla taxi till hotellet och softade lite vid poolen, det var skönt för mina ben som fick vila lite! Ikväll ska de ha barbeque på stranden för att det är den kinesiska nyårsafton!
En av kvällarna satt vi nere på stranden och åt middag, det va riktigt mysigt och god mat va det oxå.
Emerald cave va en av anledningarna att vi valde Koh Mook. Så det blev såklart ett besök där oxå. 70 m lång grotta som du simmade igenom och kom fram till en liten strand efter grottan.måste komma ut igen innan det blir högvatten för då vattenfylls grottan. missar man det blir man fast tills vattnet sjunker undan igen. Undrar hur man hittar såna platser. På väg ut ur grottan fick Johnny en brännmanet i armhålan, den fastnade i flytvästen men det blev inte så stor skada skedd tack vare handsprit och cortisonkräm.
sista kvällen blev det middag på stranden i månskenet.
Fredag 20 Januari 2012
Lao Liang 20-23 januari
(fel plats på kartan igen...)
Första intrycket för oss när vi anlände ön var....Gud va mysigt!
En liten strand mellan två klippväggar, tälten ligger innanför stranden mot klippväggen, bland träd. Allting är utomhus, provisoriska tak över toaletter, duschar, rastaurangen och baren.Frukosten var hyfsad men övrig mat enahanda och inte speciellt bra. Det var dåligt med platser att sitta utomhus om man inte ville sitta i restaurangen.
Tälten va bra ochlikaså madrasserna vi låg på. Lampa och fläkt i varenda tält.Ström mellan 16 och 10.
Bra möjligheter för snorkling och bergsklättring. Häftiga grottor att utforska vid lågvatten. Evakueringsvägen ett hån mot boende. Ett nylonrep som gick upp i ett hål i berget.
Men summa sumarum så var det väldigt bra plats för avkoppling och en del kul incidenter hände ju faktiskt, bl a fick Dan en stänkare av en ödla som sket och jag har inte ätit så mycket ris och ketchup i hela mitt liv!
eftersom hela ön är en naturskyddsområde så finns det en vaktstuga på stranden 2-4 man som åkte med sin motorbåt runt ön en gång om dagen. verkligen ett avkopplande arbete som man knappast behöver ta semester från.
Tisdag 17 Januari 2012
17-20 januari
(fel plats på kartan men den hittade inte Koh Bulone)

Bokat färja thailändsk tid 9.00 men avgång 9.30, kvittar egentligen...vi har semester.
Framme på Koh Bulone kl 10.30 vilket innebär en förflyttning från speedbåt till longtailbåt...inte det lättaste men jag trodde fetersom jag e lång skulle jag bara kunna hänga mig i armarna och nå båten men icke. Vilket medförde ett uppskrapat knä eftersom longtailbåten flöt alldeles för nära speedbåten. När vi väl nådde ön så hade vi tur, vårt rum va klart bara att gå direkt dit. Så det gjorde vi och bytte om till badkläder såklart för att känna på vattnet. De andra fick vänta en timme på sina rum.
Stugorna va enkla men i bra skick, toaletten va riktig. De ligger alldeles nere vid stranden, jättefint! Resten av dan gick åt till prat, bad,fika, snorkling och solning.
På kvällen åt vi i restaurangen som ligger på stranden vid Bulone resort, där vi bor. Samma eftermiddag såg vi en rejäl varanödla komma gående mellan stugorna.
Koh Bulone 18-20/1
Det får bli en sammanfattning av dagarna eftersom det är mycket snorkling, sol & bad.
Snorklingen är fantastisk här, nära land och vi hittade bl a 3 clownfiskar som simmade ut och in ur en anemon. Det fanns mycket fisk här, i alla dess färger och storlekar. De restauranger vi åt på var maten exemplarisk och inte alls byrt.
Däremot ska man vara förberedd på att ta med lite första förband. Jag fick inflammation i mina myggbett och det enda som fanns på ön var plåster.Vilket inte räckte för min del!
Söndag 15 Januari 2012 - Koh Lipe
...med sol o bad. Nu e vi i kapp jetlagen iaf. Vaknade till ännu en solig dag, man kan ju inte annat än bli glad.;-) Frukost utomhus men idag valde vi skuggan....vi stannade kvar på Bundhayas strand idag. Härligt turkost vatten men vattnet var långt ut på morgonen. Mera snorkling idag.Jag fick en riktigt god drink idag, Bundhaya choco, Vodka, kahlua och chokladglass! Mumsigt! Lunch intog vi här oxå och det var första gången som beställning och betalning fungerade när vi ätit. De har svårt att förstå att vi vill ha delade notor. Men maten här är kanongod!!
Efter lunch gick jag en lite shoppingrunda, vattendrivande tabletter, aloe vera creme och cortisonsalva mot mina eviga myggbett! Inom en liten affär handlade dricka, ananas och snacks!
Sen blev det dags för vår eftermiddagsfika, två av paren har vattenkokare med sig så vi brygger kaffe på eftermiddan och samlas vi en stuga och planerar inför kvällen.
Ikväll blir det longtailbåt till sunset beach, där vi skulle äta middag! Mysigt ställe utomhus där du kan sitta och se på solnedgången. Kyckling, cashewnötter och ris, gott! Det var en del mygg precis vid solens nedgång men de avtog.På vägen hem stannade vi till på Sitas bar och tog en drink. Det blev Margurita och Bloody Mary, ypperligt goda!
Nu e vi nöjda för dagen...natti natti!
Lördag 14 Januari 2012 - Koh Lipe
Efter en orolig natt med lite sömn så började dagen med det bästa väder, klarblå himmel och sol! Frukost utomhus och sen begav vi oss till Sunrise beach. Sol, bad & snorkling i dag oxå! Promenad längs stranden fanns det oxå tid med :o). Lunch tillsammans hela gänget på coco resort.Alldeles strax efter lunch begav vi oss hemåt, vårt skinn va varmt o rosa,,,,skugga sökes! Vilken tur att vi gjorde detta, direkt vi kom till stugan så startade vi Skype och det tog högst 5 minuter innan vi blev uppringda av våra bästa vänner och hinner inte pratat klart förrän det ringer igen! Då var det Emilia som ville Skypa...Sen va kl 16.00 och då samlades vi för en eftermiddagskopp o snack.Trevligt trevligt!
Jag, Anita & Dan ville ha pedikyr, manikyr och scrub, så det gick vi och fick gjort. När vi var klara då var det mörkt och tid att träffas alla och inta lite mat! Denna kväll på Pooh:s restaurant. God mat och en transvestit i baren(vilket är vanligt här nere) Vi åt Nudlar med kyckling resp stekt kött med vitlök o peppar, mycket gott! Lite shopping på väg hem och sen två avsnitt Alias. Ingen dum dag, lugnt o stilla!
Fredag 13 Januari 2012 - Koh Lipe
Blir väckt av en knackning på dörren...in kommer hela gänget och sjunger för mig. Min födelsedag, alltså.
Med sig har de paket, frukost och blommor. Frukosten bestod av kaffe, kakor & rom. Vilken kul början på min dag!!
Riktig frukost på hotellet, Bundhaya Resort, sen bar det av till Siffe & Nadjas strand. De bor inte på samma hotell som oss andra( Sanom hotell). Stranden va liten men det var i stort sett bara vi där.Mysigt! Där var vi hela förmiddagen, badande och snorklande. Vi stannade och åt lunch på deras hotell, nudlar med kyckling.
Eftermiddagen tillbringade vi vid våra rum tillsammans med kompisarna, några skrev på datorn, andra drack kaffe...vi umgicks med andra ord.
På kvällen skulle vi såklart ut och äta, då fick jag bestämma restaurang, det blev Moviebar. Bambumöbler och inredning, halvt om halvt utomhus. Ananas fylld med ris, kyckling & cashewnötter.Mums! Helt plötligt kommer servitrisen in med en gul drink, den va till mej! Friterad ananas med honung blev det till dessert och en hemdiktad sång som dom sjöng.
Efter restaurangbesöket gick vi ner till stranden o drack kaffe med godsaker.
Vilken härlig dag för mig!
Torsdag 12 Januari 2012 - Satun
Hämtades utanför hotellet för avfärd mot Pak Bara,alla hoppar in i bussen och Dan bjöd oss på ett skratt, han hade glömt att det var vänstertrafik och är på väg att hoppa in i höger framsäte men där var ju en ratt!! Nu bar det av till Pak Bara. Shopping och mat(inhemska pannkakor med fyllning, jättegott!) blev det där som på alla andra stoppen. Thailand o tider stämmar inte alls, båten som skulle avgå kl11.00 , avgick 12.30...tråkig väntetid.
På vägen till Koh Lipe stannade båten till vid en liten ö, där vi fick gå av för att titta.Där fanns något som heter Lovers Gate, de som gick igenom där skulle få lycka i förhållandet...hm.
Väl framme på Lipe installerade vi oss i rummen för att sen gå direkt ner till stranden för ett dopp i det turkosa vattnet. Det var välbehövligt för våra kroppar..skönt!
Efter doppet ett par öl i baren, som givetvis hade havsutsikt, med lite prat om förväntningar och om planerna inför kvällen.
Kvällen....middag med hela gänget, thaimat såklart som intogs utomhus...härligt!
Onsdag 11 Januari 2012 - Hat Yai
Nu va vi framme i Hat Yai. Fick tag i taxi för alla oss, suveränt bra.Tyvärr ösregnade det men vi var alla trötta o ville bara fram till vårt hotell, Siam Centre Hotell. Ett hotell mitt i stan med en maffig entre men tyvärr inte så fräscha rum.Vi duschade o bytte om gav oss ut för att shoppa och äta. Vi hamnade på en pub/restuarang där menyn var en gitarr av plast.Vi fick genast underhållning i form av modern trubadur. Kvällen blev inte sen eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon.