Kjmas blogg

Söndag 15 Mars 2009 - Kuala Lumpur
Resealbum: Malaysia
Sen vi lämnat Langkawi tidigt på morgonen så hamnade vi i KL. Vi tog tåget in till stan från flygplatsen. Efter en snabb lunch tog vi ett annat tåg ut till Putrayaja. Det är en ganska nybyggd stadsdel med alla departement och andra offentliga byggnader. Här har det inte sparats på pengarna. Man har byggt upp ett jättefint landskap med konstgjorda sjöar o kanaler. Över dessa har man sedan byggt fantasifulla broar och de flesta av byggnaderna är ganska unika i sitt utseende. Vi fick en rundtur på en timme med egen taxi. Kostnad 75 kr, ungefär som framkörningsavgiften här hemma.
Efter rundturen blev det retur till centralen. Där åt vi en ganska tidig middag och åkte ut till flygplatsen igen. Satte oss att läsa tills det var dags för flyget att starta. Vi åkte därifrån ca 23.30.
Lördag 14 Mars 2009 - Langkawi
Resealbum: Malaysia
Idag ar sista dagen pa Langkawi. Vi har badat o tatt det lungt hela dagen. Vi har aven hunnit med att vara pa en nattmarknad strax utanfor byn. Var en massa matstand sa man kunde prova lite olika ratter. Kom pa att vi inte berattat natt om temperaturen har nere. Den dagen vi matte var det 48 i solen, 34 i vattnet o 32 i skuggan. Vad var det ni hade hemma, 1 grad eller?????
Tidigt i morgon bitti flyger vi till KL for att sent pa kvallen flyga hemat. For tillfallet finns inte minsta hemlangtan men dar ar ju inte mycket att valja pa.
Vi ses snart darhemma
Kram pa er alla
Fredag 13 Mars 2009 - Langkawi
Resealbum: Malaysia
Idag har vi varit pa en utflykt till en mangroove-skog. Borjade med att aka bil ca 40 fran hotellet till norra delen av on. Dar akte vi bat pa floden och fick forst se walking fish eller mud fish. Ganska lustiga fiskar, de hade inte ben men de gick pa fenorna pa land. Efter det skulle vi kolla apor men pa vagen ut upptackte guiden en varan i vattnet som vi kollade pa. Sedan akte vi vidare och fick da se apor som simmade. Konstigt land fiskar som gar o apor som simmar. Kjell fragade om krokodilerna satt i traden, men det fick vi aldrig se. Nu var det dags att titta pa Langkawis symbol, namligen ornarna. Vi fick se hur de gick ner pa floden och plockade upp mat som guiderna slangde i fran baten. Normalt sett jagar de fisk i floden men nar ett sadant tillfalle yppar sig kommer de direkt.
Nasta anhalt var en grotta med fladdermoss. Ena grottan kunde vi fortfarande ga in i tack vare att det var lagvatten. Det skiljer namligen 2-3 meter mellan hog o lagvatten. Nar vi akte forbi drDar fanns inga fladdermoss men i den nasta vi kom till fanns det gott om dem. Luktar inget gott darinne kan vi forsakra. Nar man skall fotografera dem uppe i taket sa guiden till oss at tanka pa att stanga munnen innan vi tittade upp. Det kunde handa att man fick oonskade saker in dar annars. Sedan akte vi till en fiskfarm och tittade. De hade ett antal olika sorter i bassanger. Vi fick se en lustig krabbfisk som nar han som visade oss tog upp den sa om man satte fingern pa magen sa blev det ungefar som massage pa fingern. Tyvarr fick vi inte mojlighet att sjalva kanna. Efter det gick vi till bassangen dar de hade stingrockor. Kjell klappade en av dem och gav den mat direkt i munnen. Den bet man hade inga tander sa det kandes mer som om det skavde pa fingern. Ovanpa huvudet var den alldeles hard som ett skal men undersidan var mjuk. Haftigt.
Antligen dags for mat. Vi at pa en restaurang som lag mitt ute i skogen langs floden. Jattefint stalle med luftkonditinering o fullstandiga rattigheter om man inte var muslim vill saga. Fanns tydliga skyltar att alkoholhaltiga drycker inte saldes till muslimer. Fick en jattegod buffe med lite olika kanda o okanda ratter. Har fanns massor av apor. Var speciellt en stor hane so mkallades John. Han tyckte inte om nar nagon karl kom i narheten utan gjorde aggresiva tecken direkt. Han ansag att han var den ledande hanen pa platsen.
Efter det var det dags att aka o bada men pa vagen hittade vi ytterligare en varan i floden som vi stannade o fotograferade.Vi blev avslappta vid en underbar strand dar vi tog ett underbart svalkande bad i det salta skona vattnet. Sen akte vi hem. Val hemma var det dags for happy hour igen. Nu skall vi strax ga o ata nagot gott igen. Vi hors.
Var radda om er darhemma i snon o kylan :-)
  • Torsdag 12 Mars 2009 - Kuala Lumpur
    Resealbum: Malaysia
    Idag blir det inte sa mycket. Sen sist sa har vi haft en skon dag pa stranden och igar var vi o shoppade i "storstan" Kuah Town. Vi korde scooter in till stan. Gar riktigt bra med vanstertrafiken. Da passade vi pa att titta pa den stora ornen pa Eagle Square. Langkawi betyder brun orn, sa symbolen overallt har nere ar en orn.
    Var givetvis en jattevarm dag att ga i stan, men som tur ar finns det luftkonditionering i de flesta affarer. Sa ibland gick iv in i en affar bara for svalkans skull o latsades att vi tittade pa nagot.
    Nar vi kom hem blev det ett dopp i havet, sedan var det dags for Happy Hour.
    Vi har hittat ett kanonstalle o ata pa har nu. Det ar bade billigt o mycket gott. Jattetrevlig personal som garna sitter ner en stund vid bordet o pratar. Stallet heter Cactus o kan varmt rekomenderas. Igar at vi barracuda med varsin typ av kryddning, smaskens.
    Tyvarr borjar det tryta pa frukostkupongerna sa det betyder att det snart ar dags att packa. Men vi hors innan dess. Nu skall vi ga till stranden o slappa
    Kramar till er alla darhemma i kylan
    Tisdag 10 Mars 2009 - Langkawi
    Resealbum: Malaysia
    Sondag blevsom utlovat en ren dag med bara stranden o avslappning. Pa eftermiddagen sa lurade jag Mia upp till en kille som ger massage i strandbrynet. Han borjade trycka lite pa hennes ben for att se var hon hade ev problem. Det var inte alngt fran att hon klippte till honom nar han tryckte strax under knaet, det gjorde riktigt dj-a ont. Sedan lag hon en timme med Presure-point massage over hela kroppen. Men aven om det gjorde ont sa har hon lovat att ga dit idag igen. Jag skall ocksa pa en omgang
    Mandag akte vi pa en snorkelutflykt. Vi blev upphamtade vid hotellet for fard till baten. Vi akte ut till en o som lag ca en timmes batfard fran huvudon. Langkawi bestar av en massa oar vilket vi verkligen upplevde nar vi akte ut. On som vi akte till heter Puala Payar och dar har man byggt upp en stor plattform som flyter pa vattnet. Runtom finns stora korallrev. Har fick vi lana snorkelutrustning och for de som ville sa kunde man hyra dykutrustning och provdyka. Forsta gangen som Kjell fick chansen att snorkla pa ett riktigt korallrev. Sa mycket att titta pa. Mangder av fargglada fiskar i olika storlekar som simmar runt en hela tiden. En liten bit fran plattformen fanns ett stalle med gott om haj, dock inte vithaj. Dit fick vi aka med smabatar och vara med om att mata hajarna. Aven om de inte var farliga for manniskor sa uppvisade en av de som matar dem att de kan ge rejala bett, han hade ett antal arr. Vi tillbringade hela dagen forutom hajmatningen till att snorkla och vila pa plattformen. Vi hade perfekt vader med sol o lungt vatten.
    Val tillbaka pa hotelet sent pa eftermiddagen sa fick vi reda pa att de haft mulet hela dagen. Snacka om tajming.
    Vi var lagom tillbaka for happy Hour i hotellbaren pa stranden. 1,5 liter Tiger-ol med fria jordnotter for 25 kr varje dag. Man skall ju dricka mycket i varmen :-)
    Idag blir det nog stranden igen + massagen vi skrev om.

Till Lars o Eva
    Vi fick nagra hyfsade bilder pa skoldpaddorna. De kommer pa mailen nar vi ar hemma. Skont att vara hemma i kylan igen eller .....

Tack till alla som ar inne o skriver till oss.
    Kramar fran oss
    Söndag 8 Mars 2009 - Langkawi
    Resealbum: Malaysia
    Hej alla igen. Vi har det jattebra sa ni behover inte vara oroliga for oss. Tyvarr sa har vin inte sa mycket tid att sitta framfor datorn sa det blir nagra dagar mellan inlaggen har. Vadret ar lite for bra for att sitta inne :-)
    Torsdagen gick att till att packa o resa. Vi akte fran hotellet vid 12-tiden och var inte framme pa hotellet pa Langkawi forran vid halv-tiotiden pa kvallen. Har ar jatteharligt.
    Fredag blev en slappe-dag. Vi lag pa stranden hela dagen, sa skont. Mesta av tiden var i skuggan for att inte utsatta vara fortfarande ganska ljusa kroppar for for mycket solbranna.
    En sak som vi markte direkt nar vi skulle ga ut o ata pa kvallen ar vilken enorm prisskillnad det ar mellan denna turistort och dar vi varit tidigare, minst 4 ggr hogre priser pa maten. Resten ar inte dyrare.
    Lordag morgon hyrde vi en scooter och gav oss i vag mot en linbana, cable-car. Nar vi kom dit sa hade de tekniska problem sa vi fick inte aka upp, sa vi akte vidare till Temerun Waterfall, ett ca 200 m hogt fall. Tyvarr inte sa mycket vaten for tillfallet men tillrackligt for att vi skulle kunna bada vid fallets botten, uppfriskande i varmen. Vi var alldeles ensamma dar. Har sag vi aven kraftor. Vi akte tillbaka till linbanan och da var den igang sa vi kunde aka upp. Den tar en upp till ons hogsta punkt pa drygt 700 m. Har syns hela on fran, fantastisk utsikt. Val daruppe finns det aven byggt en hangbro mellan 2 av topparna som man kan ga ut pa och se annu mer. Till o med Mia med sin svindel vagade sig ut pa den aven om hon inte trodde det innan vi kom upp.
    Efter det sa hade vi inget resmal bestamt sa vi bara korde vidare. Vi kom till Hotsprings, alltsa varma kallor. hade ingen aning om att det fanns sadana har. Inte lika varma som de pa Island men rejalt varma anda.
    Efter det sa akte vi vidare runt on och hamnade i huvudstaden pa on. Kollade in den lite med tanke pa att det snart ar dags att gora alla inkop. Efter det akte vi hemat.
    Hela tiden man korde fick man se upp for vilt, inte alg o vildsvin utan vattenbufflar, kor o apor.
    Pa kvallen akte vi ivag pa scootern till ett matstalle lite langre bort. Vi bestallde nagot som heter Steemboat. Vi visste bara att det var en blandning pa rakor, fisk o kott med nudlar o gronsaker till. In kommer de med ett fat med raa rakor, ra fisk o ratt kott och en stor gryta pa en gasolplatta. Grytan var indela i 2 fack med olika kryddade buljonger. Sedan fick vi sjalv tillaga var mat. Mia som van matlagare i det fria pa dagis tog over det hela och fixade till det. Vi visste inte sakert hur vi skulle gora och vi gjorde formodligen inte som de brukar gora for det var ratt mycket blickar fran de "infodda".
    Nu pa sondagsmorgonen tog vi en liten runda i byns narhet innan det var dags att aterlamna scootern. Idag blir det avkoppling pa stranden igen.
    Kramar till er alla, speciellt vara barn.
    Onsdag 4 Mars 2009 - Sandakan
    Resealbum: Malaysia
    Då var vi tillbaka igen.
    På kvallen at vi den basta maltiden hittils pa en indisk restaurang. Tyvarr blev Kjell dalig pa natten, val tajmat till vi skulle resa vidare. Men vi kom ivag till Sandakan pa Borneo via en mellanlandning pa Kota Kinabalu. Val framme i Sandakan mottes vi av Patrik som skulle vara var guide pa utflykterna. Jattetrevlig kille som pratade bra engelska. Vi checkade in pa hotell Sandakan, riktigt bra rum. Pa morgonen hamtade Patrik oss. Visade sig att vi var de enda fran deras resebyra som skulle pa utfarden sa det blev VIP, bara vi och guiden. Vi startade med bilfard till Gomantong Cave. En jatestor grotta med fullt av fladdermoss och en fagelsort som heter Swiftlet. De infodda plockar faglarnas bo 2-3 ggr per ar. Ett kg fagelbo inbringar ca 25.000 sek pa kinesiska markanden. De som plockar har ett farligt men valbetalt jobb. Massor av kackerlackor fanns dar ocksa. Darefter akte vi bil igen till floden Kinabatangan. Sista kilometerna var tveksamma om de kan kallas vag. Sen var det batfard ca 5 min till Bilit Rainforest Lodge. Var bara vi som bodde dar den natten, VIP igen. Efter en god lunch som intogs ackompanjerad av ett riktigt regnskogs-regn sa tog vi lite vila. I stugan mottes vi av en giant-gekko. Mia var inte helt fortjust. Vid 4-tiden akte vi ut med baten for att leta efter nashornsaporna. Guiden var lite tveksam om de skulle komma eftersom det fortfarande regnade. Aporna kommer namligen ner till floden pa kvallen for att ata innan nattsomnen. Om det regnar ar de radda for att trilla i vatnet. Men vi hade tur. Redan efter en liten stund hittade vi de forsta maki, en sorts lemur. Vi sag aven en stor orn. Vi fortsatte vidare in pa en forgrening av floden och nastan direkt hittade vi nashornsaporna. Precis dar de var kunde vi ga iland. Tyvarr forsvann de snabbt in i skogen. Vi fortsatte vidare och hittade annu fler sadana, varav en stor hane snallt satt kvar sa vi kunde fota ordentligt. Nar stannade nasta gang for att titta sa viskade guiden till oss att vi skulle kolla till hoger. Da lag det en stor varan och vilade pa en stock bara ca 1 meter fran oss. Den var nog 1,8 - 2 m lang. Han hade noga koll pa oss men rorde sig inte. Ater till lodgen for middag och en god natts somn till alla djungel-ljuden.
    Revelj nasta morgon 5.30. Forst batfard till bilen o sedan 2,5 timme in till nasta bat for fard till Turtle Island. Medans vi vantade pa avgang traffade vi Eva o Lars fran Stockholm. Vi hade jattetrevligt med dem hela vistelsen pa on. Ca en timmes harlig batfard ut till on. Nar vi narmade oss on sa sag det riktigt paradisiskt ut med stora sandstrander, palmer mm. Val iland lite info och sedan var det fritt fram att bada o snorkla fram till kvallen. Vilket badvatten, minst 30 grader. Pa kvallen fick vi forst se en info-video om skoldpaddorna + en massa instruktioner om vad vi fick/in fick gora. Sedan blev det mat och darefter vantan pa skoldpaddorna. 4 rangers patrullerade av on for att se nar skoldpaddorna kom iland. Det kunde vissa natter bli sa sant som 2-3 tiden. Vi hade tur, behovde inte vanta mer ca 20 minuter efter maten forran larmet gick. Alla ut i morkret under tystnad for att inte skramma mamman. Vi fick sedan se hur hon lade 87 st agg i en stor grop. Personalen tog om hand aggen efterhand. De gravdes sedan ner inne pa ett skyddat omrade dar inte deras fiender kommer at dem. Pa det sattet klacks 80% av aggen jamfort med 50% i naturlig miljo. Vi fick sedan vara med om att slappa ut 100 st nyklackta ungar i havet. Tyvarr fick vi ocksa reda pa att hogst en eller tva av dem kom att overleva den forsta timmen. Det var en fantastisk upplevelse att vara med om. Nattlivet pa on var lika med noll sa vi gick till sangs tidigt.
    Pa morgonen fick vi reda pa att det kommit in 10 modrar o lagt agg under natten. Strax efter att vi lagt ut med baten sa fick vi syn pa ett skoldpadspar som holl pa att para sej ute i havet sa kaptenen stannade upp sa vi fick se skoldpaddor aven i dagsljus. Tillbaka i Sandakan blev det bli till Sepilok Orangutang center. Ett stalle dar man ateranpassar dem till ett liv i djugeln. Forst fick vi se en video och darefter se dem in-real-life. Var uppbyggt en matningsstation som de kom till och dar man byggt en askadarplattform. Ytterligare en haftig upplevelse. Darefter var det en city-tur i sandakan. Vi fick se ett buddisttempel, Agnes Keiths hus, flytande husen mm.
    Pa alla dessa utflykter fick vi en massa bra info mm av var guide, han var riktigt bra.
    Nar vi kom till hotellet behovde vi ladda kamerabatterierna. Upptackte att var adapter inte fugnerade. Ut pa stan for att leta efter en ny. Vi borjade fraga i en butik som inte kunde engelska. Han hade snart engagerat nagra grannar och passerande pa gatan till hjalp. Snart hade vi hela kvarteret till hjalp och vi fick tag i vad vi skulle i en butik pa baksidan. De ar sa hjalpsamma o vanliga.
    Nu ar vi tillbaka pa vart hotell och skall ha en sista natt i Sandakan innan det bar av till Langkawi.
    Vi ar SSSSSSSSSSSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nojda hittils.

En stor kram o halsning till alla darhemma
    Mia o Kjell
    Lördag 28 Februari 2009 - Kuala Lumpur
    Resealbum: Malaysia
    Gårdagens besök i Little India blev lite av en besvikelse. Inget speciellt att se och maten var inte så där heller. Förmodligen hamnade vi på fel ställe. Men som vanligt så vet vi inte vad vi åt. Idag tog vi Monorailen in till centralstationen. Monorail är ett tåg som går på en betongskena högt over gatorna, väldigt praktiskt o snabbt. Sedan gick vi i en stor park o tittade på orkideeer o hibiscusar mm. Såg även apor i det fria. Idag var värmen riktigt tryckande så efter en lunch på centralen (vi vet vad vi åt) så orkade vi inte mer utan åkte hem till hotellet och slängde oss i poolen, gud va skönt.
    I morgon bitti (tidigt som f-n) flyger vi till Sandakan på Borneo.
    Vi hörs, många kramar till er alla
    PS
    Blir lite dåligt med bilder för linan är inte den bästa här.
    Fredag 27 Februari 2009 - Kuala Lumpur
    Resealbum: Malaysia
    Idag bokade vi en city-rundtur på hotellet. Vi var runt och såg de "viktigaste" byggnaderna i KL. Twin-Tower var imponerande tyvärr kunde vi inte åka upp men det gjode vi i KL Tower, det högsta tv-tornet i världen. Vi var uppe på 276 m. Härlig utsikt tros soldiset. Sen har vi sett kungapalatset, frihetsmonumentet mm. Nar vi var klara bad vi chaufförren släppa av oss i Chinatown. Vilken kommers. Kjell köpte en klocka, bra prutat men enligt receptionisten på hotellet var det ändå för mycket. Vi hittade en kinarestaurant, så konstigt va. Här hade de bilder pa maten + engelsk text så det blev mycket enklare att beställa. Vi visste inte hur vi skulle hitta hem därifrån men Kjell ville prova att gå en bit. Vi gick hela vägen hem utan karta. Efter det hoppade vi i poolen på hotellet. Den finns på taket med utsikt över Twin Towera. Ikväll skall vi hitta till Little India för ny spännande mat. Det får ni höra om imorgon.
    Vi har det jättebra här, minst 30 grader var dag.
    Torsdag 26 Februari 2009 - Kuala Lumpur
    Resealbum: Malaysia
    Idag kom vi fram till KL efter en lång flygtur. Blev inte så mycket sovit på planet. På flygplatsen (KLIA) blev vi mötta av en chaufför som tog oss till hotel Grand Continental. Väldigt tjusigt i receptionen, inte lika bra på rummet men rent o snyggt, så helt ok. Efter en snabb dusch skulle vi hitta nånstans att äta. På planet läste vi om ett ställe som heter Kampong Baru där de har bra mat. Visde sig att det låg bara en bit från hotellet. Väl där insåg vi problemet, ingen menu på engelska. Vi lyckades trots det beställa mat, som vi fortfarande inte vet vad det var. Men gott o starkt. Efter det blev det en liten promenad o sängen.