Ferre40s blogg

Söndag 27 Juli 2008 - Phnom Penh
Resealbum: Thailand 2008
Nu ar det bara en dag kvar har i landet innan hemfarden mot Sverige borjar. Idag blev en tur pa ca tre timmar till en liten by utanfor Phnom Penh som var valdigt intressant. Dar kunde vi ta del hur de folket levde. Vi startade 7.00 i morse och kom hem till hotellet vid halv sju.

Vi stannade efter vagen for ett matstopp och det var inte det mest inbjudande de salde for att ata. Det var stekta kackerlackor, spindlar, grashoppor...... En av de som reste med oss, Jamie, provade kackerlacka och det var inte det basta han gjorde....Den fastnade i halsen sa han fick lite problem att fa ner den men det gick med hjalp av vatten...

I ovrigt var det en bra tripp och folket var valdigt vanliga fast de kunde ingen engelska men glada och hejade pa oss nar vi var ute och gick dar.

Ikvall reser Paul och Travis fran Australien vidare till San Fransisco sa vi ska ga ut och ata lite nu innan de far ivag.

Ha det!

• Fredag 25 Juli 2008 - Siem Reap
    Resealbum: Thailand 2008
    Dagen borjade redan kl 5 med avfard till flygplatsen far att ta mig vidare till Siem Reap. Jag kom fram vid 7.30 och pa flygplatsen motte guiden upp mig som Paul fran Australien ordnat. Guiden tog mig till hotellet och dar lamnade man bara av vaskan och sedan blev det fard till tempelomradet.

Jag trodde det bara var ett tempel men gud vad man bedrog sig.....det mest kanda Angor wat var ofantligt stort och det ar otroligt vilka byggnadsingenjorer. Jag var fardig med dessa tempelbesok vid tre-tiden sa det har blivit lite gaende och idag har det varit otroligt varmt.....

Nar jag kom tillbaka till hotellet blev det lite vila. Det ar lite skillnad pa hur de forbereder sig infor valet pa sondag jamfort med Sverige....Har har det varit stora kortéger av mopeder och bilar dar det tjoat o tjimmat sa det har varit riktigt kul att ta del av.

Imorgon formiddag blir det ett besok till den flytande byn som de har har i sjon vid staden. Nu ar det dags for lite middag....

• Torsdag 24 Juli 2008 - Sihanoukville
    Resealbum: Thailand 2008
    Nu ar jag tillbaka i Phnom Penh efter att jag spenderat tva natter vi detta stalle. Vi for pa formiddagen och kom fram efter ca 4 timmar med bil. Dar bodde vi alldeles vid stranden och det var ett helt ok stalle. Nu var det sa att vadret inte var det basta utan det blev mycket regn.

I dag kom jag tillbaka sjalv for att resa upp till Angkor Wat, Siam Reap som ska vara nagot helt fantastiskt detta tempelomrade. De ovriga stannar ytterligare en natt i Sihanoukville eftersom de redan varit dar. Allt har de ordnat for mig sa det blir tidig hamtning pa hotellet for fard till flygplatsen. Val daruppe moter en person mig som ska guida mig runt i tempelomradet. De tipsade om att aven ta en helikoptertur over omradet for det ska vara nagot otroligt sa det ska bli spannande.

Jag stannar en natt daruppe men har tva heldagar att hinna se det som finns dar. Sedan ar det ater tillbaka till Phnom Penh for att avsluta resan dar.
  • Måndag 21 Juli 2008 - Phnom Penh
    Resealbum: Thailand 2008
    Nu ar jag i Phnom Penh som borjade med en riktig regnskur. Travis och Brad motte mig pa flygplatsen for vidare fard till hotellet. Igar blev det en kvall pa en sportbar med lite mat och dryck. Nu ska vi satta oss och planera vad som ska handa under denna vecka.

Jag har inte hunnit med att se sa mycket av staden men det bor ca 3,5 miljoner manniskor har. Tempot ar betydligt lugnare har vad galler trafiken sa det ar skont....

• Måndag 21 Juli 2008 - Phnom Penh
    Resealbum: Thailand 2008
    Idag blev det ett besok pa ett fangelse som va en skola innan Pol Pot tog makten och gjorde det till ett fangelse. Under denna period dog over 3 miljoner manniskor. Det var intressant men skrammande att se hur de behandlade manniskorna.

Darefter blev det ett besok till Killing fields som var en stor massgrav dar de la de manniskor de dodade. Totalt fanns det over 10000 massgravs platser i Cambodia. Det blev ocksa ett besok pa brandstationen i Phnom Penh och det ar lite skillnad jamfort med vad vi har i Sverige.

Ikvall ska vi ut och ata lite pa en australiensk stalle o sedan ha lite kul

Imorgon bar det av med bil tre timmar vasterut till ett stalle som heter Shionkuville och ar en stad nara havet.
  • Lördag 19 Juli 2008 - Phuket
    Resealbum: Thailand 2008
    Idag har det antligen gatt att spendera dagen pa stranden sa det har varit skont. Igar blev det lite sent fast det var Buddha firande men det fanns nagra barer som var oppen....

Ikvall blir det ocksa nagot besok pa en bar tillsammans med nagra jag lart kanna har. Det blir dock lugnt eftersom jag maste upp klockan 6.00 imorgon for planet upp till Bangkok gar 8.50.

Idag pa stranden sa sag jag en "riktig turist", ni ser honom pa kort....han kor med tubsockor uppdragen till knana och sedan traningsskor...jag tycker det ar helt underbart att se....

I fotoalbumet finns ocksa lite kort fran Saigon och aven krigsmuseumet jag besokte....Det var mest bilder pa vad amerikarna atstakom under kriget dvs elande...
    Fredag 18 Juli 2008 - Phuket
    Resealbum: Thailand 2008
    Flyget till Bangkok blev lite stressande eftersom det blev forsenat nastan en timme och jag skulle vidare ner till Phuket. Vi satt vid gaten va var hanvisade till i Saigon och helt plotsligt fick vi byta gate till andra sidan av flygplatsen sa det tog lite tid ocksa.

Val framme i Bangkok sa var jag tvungen att hamta ut bagaget fast jag skulle vidare med samma bolag sa det blev lite stressande att vanta pa bagaget.... Det kom tillslut och nu ar det sa att denna flygplats in Bangkok inte ar den minsta heller sa det blev lite springande fran internationella delen till inrikes. Hur som helst sa han jag fram till incheckning men da visade det att detta plan var forsenat ocksa.... Jag har flygit med Air Asia flertalet ganger och de har alltid varit i tid sa jag hoppas det var en engangsforeteelse for jag ska namligen aka med detta bolag till Phnom Penh ocksa.......Jag aker tillbaka samma kvall som planet till Stockholm gar....

Har nere hade jag tankt slappa pa stranden men hittills har det i princip inte gatt att lamna rummet pga allt regn....sa det har inte blivit mycket solande..17-18 juli har ocksa det mesta stangt sa det ar inte sa mycket att gora eftersom de har nagon form av Buddha hogtid.

Nu hoppas jag att det blir bra vader imorgon allafall....
  • Tisdag 15 Juli 2008 - Ho Chi Minh
    Resealbum: Thailand 2008
    I morse kom jag till Saigon vid 6.45 lite over en timme efter utsatt tid. Nu har jag markt att de tider som star pa biljetten ar valdigt preliminara sa igar nar jag lamnade Nha Trang blev det ca 90 min efter biljettiden.

Val framme sa klev jag av bussen dar ett hotell jag kollat pa lag sa det var valdigt skont att slippa leta pa ett hotell. Hotellet ar overraskande bra for priset...16$\natt.

An en gang blev det inte mycket somn pa bussen for jag maste saga att infrastrukturen och vagarna inte ar som man ar van vid. Nu ska det bli skont att flyga resten av tiden.

Nar jag checkat in bokade jag en dagstur till Cu Chi tunnlarna som vietnameserna anvande i kriget mot fransmannen pa 50-talet och mot USA i slutet pa 60-talet. I detta omrade fanns det ca 40 mil tunnlar som da gravdes for hand.

Vi borjade med ett besok pa en verkstad dar handikappade gjorde olika saker helt for hand. Det var fantastiska masterverk som de gjorde. De anvande bla aggskal. Dar kopte jag nagra underlagg som var valdigt vackra.

Vid tunnlarna sa fick vi forst se en dokumentar om sjalva omradet och dess historia for frihet. Darefter sa blev det en rundtur mitt i djungeln dar vi fick se hur de forsvarade sig mot fransmannen och amerikanarna. Under krigen bodde de i dessa tunnlar dar de byggde upp ett samhalle....det var helt otroligt att ta del av.

Vi fick ocksa prova pa att ga 90 m i en sadan tunnel men den var lite utbyggd for i borjan nar de byggdes sa fattar man inte hur de kunde forflytta sig.

Nu ar det tur att man sjalv ar smidig och valtranad for i tunneln vi fick ga fanns det uppgangar var 15:e meter. Jag tog mig igenom dessa 90 meter men var helt slut, trots att man ar valtranad.....

Totalt sett var det valdigt intressant att ta del av hur de forsvarade sig och vilka grymma fallor de gjorde till fienden.

Hemfarden till Saigon blev sedan ett aventyr for sig....Bussens vaxellada gick sonder sa chaufforen kunde bara kora pa en vaxel sa han forsokte undvika att behova stanna och det ar inte latt i denna trafik....Jag maste saga det var otroligt att han lyckades manovrera en fullstor buss genom staden utan att krocka.

Imorgon blir det ett besok pa deras krigsmuseum innan avfard till Thailand. Tyvarr hinner jag inte med ett besok i Mekongdeltat men har jag tur kan jag uppleva det i Cambodia.

Nu ska jag forsoka ladda upp lite bilder pa Cu Chi
    Måndag 14 Juli 2008 - Nha Trang
    Resealbum: Thailand 2008
    Idag vaknade man 6.00 med hjalp av tutande bilar och sedan var det inte ens nagon mening att forsoka somna om eftersom bussen skulle hamta upp mig 8.30. Hotellet jag bodde pa lag utefter en ganska trafikerad gata sa det har varit fullfart pa tutandet.

Jag for ivag pa en battur dar det blev besok pa fyra olika oar men det var inte sa markvardigt. Vi stannade en timme pa en "strand" dar det natt o jamt gick att kommu ut i vattnet pga alla stenar....det var inte sandbotten utan stenbotten ca 10 m. Jag misstanker de jobbar pa det for det var ett antal personer som plockade sten och flyttade dessa. En av oarna hade ocksa ett akvarium som var byggt som ett piratskepp sa det kollade jag pa.

Det marks anda att turisterna ar pa vag hit for det byggs ganska mycket och da aven pa en del oar. Annars var det en ok tur men jag har varit pa battre..

Nu vantar jag pa att sovbussen till Ho Chi Minh ska komma och plocka upp mig vid hotellet. Den ska komma vid 20.00, om tva timmar, men det far man ta med en nypa salt....Passa tider verkar inte vara deras starkaste sida. Nu ska jag forsoka fa i mig nagot att ata.

• Söndag 13 Juli 2008 - Nha Trang
    Resealbum: Thailand 2008
    Imorse kom jag till Nha Trang efter en otroligt lang och seg bussresa. Det blev inte mycket somn efter 2.00 for vagen var sa dalig. Det gick i ca 20 km/h och ibland funderade man oim det verkligen var vagen chaufforen var pa. Jag skulle kommit fram vid 5.30 men var framme 7.00 sa da blev det lite vila pa rummet.

Idag har det blivit en dag pa stranden i denna varme. Det ar otroligt varmt och har sa varit den mesta tiden. Temperaturen ligger mellan 32-35 grader.

Efter jag varit pa stranden blev det tillbaka till hotellet for en dusch och nu ar val inte hotellet det basta.....duschen funkar inte sa bra..kranen lacker sa det mesta gar direkt i badkaret. Tv:n har en massa kanaler men det ar mest myrornas krig o inget ljud. Personalen har lite svart med engelskan sa nu ska det bli spannande att se om de lyckades boka en battur imorgon till mig.

Ha det gott

Tog ocksa en promenad runt i staden men nu ar inte lokalsinnet det basta sa jag gick naturligtvis at fel hall nar jag skulle ga tillbaka. Jag gick at fel hall i ca 40 min innan jag insag att jag var pa vag ut pa landsbygden sa jag hittade en mopedtaxi som tog mig tillbaka.

Nagot som slar mig har i ar allt tutande...jag ar sa less att hora dessa signaler och nagra har speciella signaler ocksa....Jag har forsokt fraga varfor de tutar sa mycket men har inte fatt nagot svar mer an att det ar nan kulturell sak som lever kvar sen lange.